Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mens uden ægløsning.. Hvorfor?

Redigeret 12 april, 2010, 15:08 i PMS og menstruation
Jeg har altså undret mig lidt...

Jeg har altid forstået sådan, at mensutration er resultat af et ubefrugtet æg der "dør" eller bliver udstødt af livmoren.
Men når man tager præventions midler som fx. p-piller eller ligende, sender de jo nogen stoffer ud som forhindre ægløsning, og derfor forhindre man kan blive gravid.
Alligevel skal man jo holde den obligatoriske pause på en uge, så ens menstruation kan komme... Men hvorfor kommer den egentlig, når man aldrig har haft ægløsning pga. p-pillen/stofferne man har fået?

Så vidt jeg kan forstå på det, er det også de samme stoffer og hormoner den slags præventionsmiddel giver, som kroppen selv producere når man er gravid - og derfor ikke får ægløsning i de 9 måneder, og heller ikke menstruation (gætter på det også er hvad skyldes eventuel kvalme, nogen får af p-piller).
Men hvis det teoretisk set er det samme, hvorfor er det så nødvendigt at holde den pause så man kan få mens? Hvis kroppen ellers normalt godt kan håndtere helt op til 9 måneder uden at skulle menstruere reglmæssigt, og det kan gå an at udskyde en mens med en måned, hvorfor er det så overhovedt nødvendigt at menstruere hvis man ikke får ægløsning?

Kommentarer

Log in eller Registrér for at kommentere.