Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Kræft i hals og mund - kogebog efterlyses

Er der blandt Netdoktors læsere nogen der har gode opskrifter og idéere til mad for patienter med mundhule/halskræft, patienter der stort set kun kan spise flydende eller moset mad?
Skal vi lave en koge selv - sammen?
mvh malik

Kommentarer

  • Jane Åmund har udgivet en kogebog, som (så vidt jeg husker) hedder "Janes Køkken - Mad og Historier" - heri er flere opskrifter beregnet for cancerpatienter, som har brug for flydende/letspiselig kost.

    Mvh

    Kit
  • Hej Malik008

    Selvom jeg ikke umiddelbart har nogle ideer til din mad, blander jeg mig alligevel.
    Jeg har her i det sidste år været meget om min svigermor der var kræftsyg gennem mange år, til sidst for hende sad det i ryggen, halsen, hovedet.
    Hendes madlyst blev mindre og mindre som ugerne skred frem, til sidst var der ingen madlyst, til trods for at hendes mand daglig lavede mad til hende, hun spiste nogle få mundfulde, men slet ikke nok til at dække hendes daglige behov. Derfor rettede jeg henvendelse til lægen og fik ordineret Nutridrik Yoghurt Style ( Den grønne recept giver automatisk 60% ) Egenbetalingen er så 40% af prisen, når du er kræftpatient kan der søges om betaling af de sidste 40 % i §122, dette gøres gennem den sygeplejerske der er tilknyttet dig i hjemmeplejen.
    I linket herunder kan du se alle de produkter du kan få til rådighed.
    Den ernæringsdrik der hedder Vannilie/lemon som kommer frem når du trykker på linket viser en der smager som koldskål.
    http://nutriciadk.numico.com/Produkter/Ernæringsdrikke/Fuldgyldige+ernæringsdrikke/Nutridrink+Yoghurt+Style/Fortifresh2.htm

    Den herunder er meget lille men har et måltid i sig selv.
    http://nutriciadk.numico.com/Produkter/Ernæringsdrikke/Fuldgyldige+ernæringsdrikke/Nutridrink+Compact/

    Hvis du ryster dem godt har du en følelse i munden, af du sidder med en milkschake.
    Du kan vælge en slags eller få dem blandet blot giv Apoteket besked.

    Har du ikke overskud til at kæmpe med kommunen, vil jeg tro du kan få hjælp gennem Det Palliative Team I Vejle har det til huse ved Hospis Blegnebakken 3. Vejle, bor du i en anden region, har din region også denne mulighed du kan benytte.

    Jeg håber du har fået lidt inspiration.

    Mange Knus til dig
    Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.