Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Løbetræning hver dag?

Redigeret 29 juli, 2009, 05:12 i Motion
Hej
Jeg er igang med at træne mig op til at kunne løbe 5 km. Ved I om jeg skal holde pause, eller kan jeg løbe hver dag? Jeg løber ikke ret langt endnu.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er ikke særlig godt for kroppen at man løber hver dag. Leddene bliver belastet for meget, og kroppen har ikke tid til at restituere. Ellers så find noget om løbetræning på nettet, og se hvad der er bedst.
  • Indstillinger
    Tak for svar
  • Indstillinger
    Du skal gå efter at træne med noget der hedder superkompensationsprincippet. det går kort sagt ud på, at hvis man forestiller sig, at man er på et stadie (rent konditionsmæssigt) dagen hvor man går ud og løber sig en tur, så er man efter man har løbet på et stadie UNDER det man var da man startede turen, dagen efter vil konditionen være gået lidt op igen efter din krop har haft tid til at restituerer, men du har stadig ikke fået den optimale effekt af den løbetur som du løb igår, dagen efter altså to dage efter du løb, vil du være fuldt restitueret, og du er nu på et stadie OVER (rent konditions mæssigt) end du var to dage tidligere før du løb, og først nu vil det være et godt tidspunkt at løbe igen:) det er meget svært at forklare uden illustrationer og sådan, men håber det kunne hjælpe:)

    MVH Mikkel
  • Indstillinger
    Tak jeg kunne godt forstå det. Nu løber jeg 3 gange om ugen...
Log in eller Registrér for at kommentere.