Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

endu et spørgsmål om ekstraslag?

Redigeret 9 november, 2009, 03:50 i Blod og blodsygdomme
hej allesammen.

Ja jeg kan jo se herinde at det er et udbredt fænomen at hjertet slår "ekstraslag" eller springer et slag over. Det har selv været tilfældet for mig og jeg har nu døjet med det i en måneds tid. MANGE gange dagligt. Især når jeg ligger ned. Det føles som om hjertet lige slår en kolbøtte, herefter føles det som om det bobler lidt i halsen og i det øverste af maven bag ribbenene. herefter banker mit hjerte så helt vildt. Nok på grund af forskrækkelsen!

Men altså jeg ha nu været hos min læge, som har beroliget mig og sagt at dette er helt normalt især hos unge mennesker som jeg selv. Det kan jo også udløses af stress hvilket jeg før har lidt af. Jeg er helt med på at det er ufarligt men jeg kan bare ikke forstå at jeg ikke blev yderligere undersøgt?? Det blev bare konstateret ud fra min forklaring. Men der KAN vel i teorien godt være noget andet galt??

Hvad med jer andre? Er i blevet grundigt undersøgt for disse ekstraslag?

Håber nogen kan hjælpe med et svar :)

Hilsner fra charlotte

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Føler ca. de samme symptomer som du. Er blevet undersøgt med en lille "døgn-recorder", hvor jeg skulle trykke på en knap når der "var noget", og så skrive tidspunktet ned mm. Det viste sig, som lægen også havde forudsagt, at "kolbøtterne" VAR "ufarlige ekstraslag".

    Så logisk set er jeg ikke bange for dem mere, men de gi'r tit en fornemmelse af ubehag i 10-20 min. eller mere bagefter, de "æder mine tanker", lidt på samme måde som hvis man er søsyg, og det kan jeg lissom ikke "tænke mig ud af".

    Jeg er heller ikke holdt op med at lede efter årsager, og statistisk set tror jeg at sen og megen aftenspisning, især hvis den er ledsaget af godt med vin og kaffe, ofte kan sætte det i gang om natten.
    Men det kommer også andre gange - om dagen - uden forklaring.

    Men hvis du er usikker på om det du mærker ER ekstraslag, kan du sikkert få en henvisning til en speciallæge og få en recorder "monteret" et par døgn. Det kan da gi' dig en vis sikkerhed at vide hvad det er.

    Martin
  • Indstillinger
    Hej Charlotte og Martin

    Jeg tror også, at uroligt hjerte i de allerfleste tilfælde er ganske ufarligt. Men selv om det er ufarligt, så vil man jo alligevel gerne havde det til at gå væk, og man vil gerne finde årsagen.

    Det er også min erfaring, at stress kan fremkalde problemet. Derudover har vi mange gange her i debatten omtalt, at mangel på visse næringsstoffer kan fremkalde det.

    Hvis man mangler jern eller folin eller B12-vitamin, kan man få uroligt hjerte.

    Hvis man mangler magnesium, kan man få problemer med hjerterytmen, og man mener, at stress gør, at man forbruger mere magnesium, end hvis man ikke er stresset.

    Mange mennesker har D-vitamin-mangel. D-vitamin har stor betydning for musklerne, og da hjertet er en muskel, vil hjertet også lide under D-vitamin-mangel.

    Jeg synes, at det er en god ide at blive tjekket for de næringsstofmangler, som en praktiserende læge kan undersøge for. Lægen kan ikke undersøge for magnesium-mangel. Men da det er ganske ufarligt at tage magnesium, er det da et forsøg værd at prøve det, især hvis man er stresset.

    Endelig hjælper gode sunde fedtstoffer på hjertets funktion. Spis derfor masser af fisk, avokado, nødder, mandler og kvalitetsolier af raps og oliven. Spis aldrig margarine.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej alle

    Jeg har selv disse problemer (har gået med det 1-2 mdr.). Mine kommer nogle gang flere gange om dagen, andre dage kan jeg gå uden at mærke noget

    Jeg har lige fået lavet et hjertediagram. Min læge siger alt er iorden, og jeg kan tage det helt roligt.

    Får I stadig de ekstra hjerteslag? - Kan man forvente at det forsvinder på et tidspunkt?

    Mvh
    Baluo på 33
  • Indstillinger
    Hej Balou

    Hvad gør du for at forebygge problemet? Hvilke kosttilskud tager du, og spiser du sundt med masser af sunde fedtstoffer?

    Har du fået taget blodprøver hos din praktiserende læge, til undersøgelse af om du mangler vigtige næringsstoffer?

    Desværre er det sådan, at de fleste læger ikke interesserer sig for kostens betydning for en god hjerterytme. Derfor skal man nok selv gøre opmærksom på, at man gerne vil undersøges for diverse vitamin- og mineralmangler.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Tak for dit svar. - Jeg fik ikke taget blodprøver. - Jeg fik målt mit blodtryk, blodsukker og mit kolesterol. Alt var fint.

    Jeg spiser en multivitaminpille med magnesium dagligt. Ellers synes jeg da at jeg spiser varieret.

    Er der nogen der ved om det er noget folk lever med i årevis??

    Venligst
    Balou
  • Indstillinger
    Hej Balou

    Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at en almindelig multivitamin- og mineralpille normalt ikke indeholder ret store mængder af de enkelte næringsstoffer. Hvis man f.eks. har magnesiummangel, vil mængden af magnesium i en vitaminpille ikke være nok til at kompensere for manglen. Der må større mængder til, f.eks. 500 mg dagligt.

    Der sker ikke noget ved at afprøve, om magnesium i den mængde hjælper. Overflødigt magnesium vil skylles ud med urinen. Selv får jeg for tiden lidt over 200 mg magnesium i tilskud om dagen (vitaminpille og 1 Calmag), ud over en sund kost.

    Ja, jeg har levet med ekstrasystoler eller uroligt hjerte i årevis, men har efterhånden fundet ud af årsagerne, og det er nu et overstået fænomen. Jeg har aldrig fået lægehjælp til problemet, for jeg har altid fået at vide, at det var ufarligt, og at man ikke behøvede at gøre noget ved det. Jeg lærte efterhånden at lade være med at omtale det for lægerne, fordi de blev så irriterede, hvis jeg sagde noget om det. Her bagefter kan jeg se, at hvis disse læger havde været deres opgave voksen, kunne de have forstået symptomerne fra hjertet som tegn på mangelsygdomme, som det var vigtigt at få gjort noget ved.

    Først havde jeg uroligt hjerte (og svimmelhed, træthed, åndenød og søvnforstyrrelser) på grund af jernmangel.

    Det dårlige helbred gav mig problemer med at passe mit arbejde og som følge deraf stress og bekymringer, hvilket gav mig ekstrasystoler. Det hjalp på ekstrasystolerne at tage ekstra magnesium (ca. 500 mg dagligt), men selvfølgelig kun lidt, da det oprindelige problem (jernmanglen) ikke blev opdaget. Man siger, at stress betyder, at organismen forbruger ekstra meget magnesium.

    Senere fik jeg meget forhøjet blodtryk. Ved et blodtryk på ca. 200/115 kan der også udløses ekstrasystoler. Derefter kom jeg i behandling for forhøjet blodtryk. Denne behandling kan give kaliummangel, hvilket jeg også har oplevet. Kaliummangel kan også give problemer med hjerterytmen.

    Nu er mit blodtryk normaliseret, og jeg har ikke længere hverken jernmangel eller kaliummangel, og jeg har ikke længere stress. Så nu har jeg ikke længere problemer med hjerterytmen. Problemet kan altså godt gå over.

    Vær opmærksom på, at også andre mangeltilstande end magnesiummangel, jernmangel og kaliummangel kan give problemer med hjerterytmen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære Kamiledame

    Tusind tak for dit svar. - Det kan jeg helt sikkert bruge.

    :-)
    Balou
Log in eller Registrér for at kommentere.