Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knopper på arme og ben (især lår) - Hvad kan de skyldes?

Redigeret 4 november, 2012, 10:30 i Åben debat om hud og hår
Hej.

Jeg har i mange år haft nogle små knopper på mine overarme og ben (især lårene), som jeg nu synes er irriterende, da jeg ikke kan lide at vise huden, når den er dækket med knopper.
De er lidt røde i det, men klør overhovedet ikke, det er nærmest som om man har gåsehud, altid. Jeg viste dem til min læge, som bare foreslog jeg skulle smøre dem ind i en fed creme, da de skyldtes tør hud, men jeg tvivler lidt, for det har endnu ikke hjulpet (prøvede 2 måneder).

Ved I hvad det kan være og om jeg kan gøre noget ved det??

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej.har samme problem og er ved at gå ammok her i varmen,da jeg nægter at vise mine ben.min hudlæge siger at jeg har en hudsygdom der hedder keratosis pilaris,men der må kunne være noget der kan afhjælpe det.har endnu ik fundet ud af noget.har læst at man kan have stafylokokker i hårsækkene og det skulle kunne behandles.må undersøge det nærmere.og det viser sig nemlig ved rødeprikker/eller rødt omkring sine hårsække.mvh prik...
  • Indstillinger
    Hej Mandy

    Jeg er overbevist om, at de små tørre knopper på arme og ben skyldes mangel på sunde fedtstoffer. Jeg har også hørt læger, der siger, at man bare skal smøre huden ind i fed creme, men det er ikke særlig virksomt, hvis problemet er, at du ikke spiser tilstrækkeligt med sundt fedt. Læger har desværre ikke ret meget forstand på ernæringens betydning, og det er virkelig et stort problem, at læger og sundhedsguruer har gjort folk fedtforskrækkede. Selvfølgelig er det slemt, at der er så mange, der er overvægtige, men det er slemt, at folk holder op med at spise de livsvigtige fedtstoffer.

    Hvis jeg var dig, ville jeg i en periode tage et af de særlige produkter, der indeholder en optimal blanding af livsvigtige fedtstoffer, f.eks. det, der hedder Udo’s Choise. Det kan købes i helsekostforretninger og i Matas. Det er hundedyrt, men jeg vil mene, at det er en hurtig og effektiv kur.

    Og så ville jeg begynde at lade de sunde fedtstoffer indgå i den almindelige madlavning og bruge masser af frisk fisk, avokado, nødder, mandler og frisk, uspoleret økologisk rapsolie og olivenolie. Undgå de billige olier fra supermarkedet. Jeg er overbevist om, at det vil hjælpe.

    Mange hilsner

    Kamelia

    P.S. jeg havde selv den slags knopper på mine overarme før i tiden, mens jeg stadig spiste fedtfattigt!
  • Indstillinger
    Jeg tror det er det samme jeg lider af.
    Mit er medfødt og ved at det tynder ud med alderen.
    Det er arveligt og pisse irriterende!!
    Jeg fik tildelt noget creme af min læge som faktisk har gjort at det er forsvundet næsten 100%.

    Cremet hedder "Isotrex" (Recept medicin) og kan meget varmt anbefaldes! Jeg blev ihvert fald overrasket.
    Det tager godt nok omkring 5 uger før man ser resultater og det er lidt halv dyrt, omkring de 125,- til en start for 30 g, men det er virkelig det værd!!
    ens hud kommer til at føles glat og blød.
    Desværre er man nød til at bruge det hele tiden, for stopper man med det kommer den nye hud til at se ud som før.

    Håber det gav jer lidt hjælp. Det har i hverfald hjulpet mig :)
  • Indstillinger
    Hey, er ikke nogen expert på området, men det kunne da godt lyde som keratosis pilaris, hvilket jeg selv lider lidt af (er heldigvis blevet knap så tydeligt med årene) og det er altså ret så udbredt. :) Fandt en hjemmeside, som anbefalede at bruge HTH Lotion (som kostede ca. 40 kr. da jeg købte den i Føtex for 200 ml), som skulle være temmelig effektivt, og må da indrømme, at jeg selv synes, at det har hjulpet lidt på det. (har brugt det i ca. 3 uger, så måske det kommer til at hjælpe endnu mere på sigt?) De har skrevet lidt om keratosis pilaris, så måske der er noget her, du kan genkende.^^ - http://pudderdaaserne.dk/2010/05/06/rod ... s-pilaris/

    Ellers kan du læse om selve cremen her -
    http://pudderdaaserne.dk/2011/10/21/dan ... eling-hth/

    Håber at det kunne hjælpe. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.