Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ATKINS!!!

Redigeret 1 december, 2009, 16:36 i Åben debat om overvægt
Søger erfaringer med Atkinskuren, eller andre kulhydratfattige kure.

Kommentarer

  • Indstillinger
    prøv at google det
  • Indstillinger
    Lige til at starte med ATKINS er IKKE en KUR, det er en måde at spise på.
    Grundtanken er at man ikke må få sukker da det er skadeligt for menneskekroppen. Meget mere skadeligt end fedt.

    Den beskrivelse der er af atkins på dette site er ikke direkte forkert, men der er en del undladelser og at kalde det en kur er forkert!! Jeg er lidt skuffet over at man (arne astrup) ikke skriver om de 4 faser til en sund krop, men selekterer i sin beskrivelse, for jeg går ud fra han ved det hele?! Jeg kan sagtens se at atkins virker sundhedsskadelig ud fra den beskrivelse!

    "En så ekstrem kulhydrat-restriktion, som stort set eliminerer brød, ris, pasta, kartofler, frugt og grønt og juice fra kosten vil desuden på længere sigt øge risikoen for blodpropper og kræft. Og hvad der er vigtigere: Den er uforenelig med en madkultur, som bringer nydelse, glæde og variation i livet."
    Fordi der bliver brugt vendingen " som stort set" vil jeg ikke kalde det en løgn men det tangerer. Grønsager er ikke bandlyst, det er noget ævl. frugt er bandlyst i 1 fase, men ellers er det tilladt alt efter hvor meget kulhydrat du kan tåle.
    Grundideen er at mennesket skal leve af kød, nødder og grønsager - ikke nødvendigvis i den rækkefølge, vegetarer kan også være med.
    Dvs naturlige ting som ikke er forarbejdet.
    I vægttabsfasen over 10 kg er kulhydrat-indtaget stærkt begrænset. I de øvrige 3 faser rykker grænsen for hvor meget kulhydrat man må indtage alt efter hvor meget man kan indtage uden at tage på.
    Jeg mener IKKE at det er uforeneligt med en god madkultur at leve uden sukker, ris, pasta og brød. Tværtimod får jeg mange flere grønsager end tidligere fordi jeg ikke spiser pasta og brød og jeg nyder min mad og føler mig sund.
    Jo jeg falder i og spiser sukkerholdig mad, men det smager anderledes end før...
    I sidste ende er det jo til mig hvad jeg spiser. Hvis jeg vil spise kartofler og brød SÅ gør jeg det. men nu har jeg valgt at det ikke er sundt for min krop, så jeg undgår det og vælger hvad jeg mener er godt. Mit forhold til mad er meget mere afslappet og jeg har ikke lyst til at proppe mig som tidligere.
Log in eller Registrér for at kommentere.