Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Taleproblemer hos teenager

Redigeret 6 oktober, 2014, 12:31 i Teenagere
Hej alle,

Jeg skriver på vegne af min lillebror på 16 år, da jeg og mine forældre har brug for nogle råd.
For at gøre en lang historie kort, er han en teenager som er inde i en meget svær periode. Han har som mange teenagere svært ved at finde sig selv og bruger al sin vågne tid foran computeren med chat og spil. Jeg er godt klar over at dette er meget normalt for de helt unge i dag, men hans situation er lidt anderledes. Han har ikke mange venner, kun dem han snakker med på nettet, men det er såmænd ikke fordi dem fra hans klasse ikke vil snakke med, snarere tværtimod, de synes han er en sød dreng som de gerne vil være venner med. Problemet er at han har meget store vanskeligheder med at kommunikere med andre, altså rent formuleringsmæssigt, kan han ikke få ordene ud af sin mund. Han er en utrolig dygtig og intelligent dreng som absolut ingen problemer har når han skriver med folk via email og msn, men så snart det kommer til den virkelige verden, går han helt i baglås.
Han siger, at han har det hele inden i hovedet, men ikke er i stand til at få det ud. Det er ikke noget nyt, han har faktisk haft det sådan her siden 10 års alderen vil jeg skyde på, men jeg og mine forældre har altid blot troet at han var genert og at det ville blive bedre med tiden. Det gør det bare ikke, snarere tværtimod, da problemet hæmmer ham i dagligdagen og gør at han ofte er meget trist.. Tror han føler sig meget alene i verden.. Hans udtryksproblemer gør det svært for ham at få venner og at snakke med sine egne forældre og søskende. Selv helt almindelig small talk, kan han kløjes helt i og selv om vi alle har stor tålmodighed og gerne venter på at han får tænkt sine sætninger igennem, så ender det ofte med at han giver op, hvilket resulterer i at han vender sig ind i sig selv og bliver indesluttet.

Det gode er, at han selv godt er klar over disse ting og meget gerne vil ændre det, men vi har ingen anelse om hvordan og hvad det skyldes og hvad vi kan gøre? Er det en talepædagog vi skal have fat i eller??
Er der nogen som helst der kan hjælpe og som har nogen erfaringer inden for det her område?

På forhånd mange tak,

Hilsen den bekymrede søster

Kommentarer

  • Indstillinger
    Har han været døv en periode, da han var mindre. Det har jeg læst kunne give store problemer senere med talen, og det burde behandles.

    Lægen må vide, hvem og hvor man kan henvende sig.
    Jeg kender ikke noget særligt til det, andet end mit lille barnebarn også har nogle problemer efter at have været døv i en periode.
    Jeg er klar over, der kan være flere forskellige grunde.


    http://www.denstoredanske.dk/Samfund%2c ... keligheder
  • Indstillinger
    Hej!

    Mange tak for dit svar. Han har ikke haft nogen problemer med hørelsen på noget tidspunkt, så tror ikke rigtig det kan være det, men tak for dit svar alligevel..

    Det er ofte svært at forklare andre om problemet, da det nemt kan misforstås som om at han ikke forstår hvad det er der bliver sagt og det er slet ikke tilfældet her. Han er som sagt meget begavet og har fået høje karakterer til mundtlig eksamen i skolen, fordi han netop her er helt forberedt på hvad der bliver spurgt om.. Det er selv for mig og min familie svært at forstå hvad det egentlig er der er galt, netop fordi han jo selv har svært ved at udtrykke det...
  • Indstillinger
    En talepædagog lyder som et meget nærliggende bud, men hvad siger jeres egen læge?

    Kan det være en snært af autisme? Frem for alt tror jeg, det er vigtigt i træner hans færdigheder i at udtrykke sig verbalt. Smalltalk med ham jævnligt, giv ham tid til at tænke og udtrykke sig, undgå at tage over og hjælpe ham med at finde ordene, før han selv har forsøgt.

    Styrk hans selvværd. Du skriver, han er vellidt i skolen, så når han afholder sig fra socialt samvær, er det altså ikke på grund af kammeraternes reaktion på hans handicap, men vel snarere hans egen mindreværdsfølelse. Giv ham mod til at turde være sammen med sine kammerater, måske helst i mindre grupper eller på tomandshold. En fritidsinteresse kunne måske også være en mulighed for at aktivere ham.

    Held og lykke til dig og din bror!
  • Indstillinger
    Hej ibj.

    Mange tak for dit svar. Du har ramt fuldstændig plet med de ting du siger og det er nogle rigtig gode råd, som vi faktisk allerede prøver at følge, men i praksis kan det nogle gange være lidt svært, men der er intet andet for end at klø på! Mht. lægen har vi endnu ikke kontaktet ham, mest fordi vi har været i tvivl om det var det der var det mest rigtige at gøre og derfor ville jeg først lige høre nogen herinde om de havde nogen erfaringer. Men lægen må være næste punkt.
    Mange tak for dit svar i hvert fald :-)
  • Indstillinger
    Hejsa.
    Da jeg var teenager havde jeg også taleproblemer. Det hæmmede mig utrolig meget og det var en kamp til tider. Ved ikke om det præcis er det samme med din lillebror, men jeg stammede og talte hurtigt.. Samtaler skulle bare overståes.
    Jeg blev rigtig frustreret på mig selv, hvilket slet ikke hjalp.
    At jeg vidste at jeg kunne komme til at stamme midt i en samtale nedbrød til dels min selvtillid..

    Personligt tror jeg at det vil være rigtig fornuftigt at høre lægen om en talepædagog.. Eller din lillebrors skole, som normalt har en talepædagog tilknyttet.

    Kan dog lige tilføje at jeg idag snakker ganske normalt, dog kan jeg godt komme til at hakke lidt i det hvis jeg er nervøs eller gal ;) (og har ikke været til talepåædagog eller noget.. Tror bare at jeg med tiden fik en større selvtillid og besluttede at nu måtte der ske noget. Men det er en langvarig proces og stadig et ømtåleligt område for mig.. )

    Jeg håber på det allerbedste for din lillebror :)
  • Indstillinger
    Hej S Christiansen,

    Mange tak for dit svar.. Jeg er rimelig sikker på at det ikke drejer sig om stammen for hans vedkommende, men hvad det reelt er ved jeg ikke..

    Jeg vil snakke med ham og mine forældre om at gå til lægen og eventuelt få snakket med en talepædagog, og så må vi se hvad der sker.

    Mange tak for alle jeres svar :-)
  • Indstillinger
    Hej!
    Måske vil din lillebror gå med til at lade sig teste, f.eks. hos en organisation som Mensa. Det kan være, han her finder ligesindede han kan skabe et fællesskab med udenfor den virtuelle verden.
    Tror slet ikke, det er godt at tilbringe så meget tid foran skærmen, men er også klar over, at det kan være svært at overbevise en teenage dreng om.

    Vh
  • Indstillinger
    Nu er det fem år siden, at dette indlæg er skrevet, men det ramte mig lige i mellemgulvet...
    Den måde du har beskrevet din dengang 16-årige lillebror, passer så godt på min nu 16-årige søn, at jeg et øjeblik troede det var skrevet af hans storebror. Indtil jeg så at det var hhv 5 år gammelt, og at du er storesøster.
    Hvor er det fantastisk at du har formuleret et brev så fint og præcist til netdoktor, i kærlighed til din bror.
    Jeg ved ikke om du ser dette indlæg så længe efter, men jeg vil så gerne vide hvad I gjorde/om I kunne gøre noget dengang - arbejde med din brors talevanskeligheder, og hvor han står i dag, 5 år efter?
    Jeg vil gerne fortælle om min søn og lighederne mellem ham og din bror (alt hvad du beskriver er helt lige sådan her...)
    Men først vil jeg lige sikre mig at du ser indlægget?
    Mange tanker og hilsener
Log in eller Registrér for at kommentere.