Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kyssesyge og sex

Redigeret 1 juli, 2009, 08:08 i Åben debat om sex
heej :)

Jeg har fået konstateret kyssesyge for ca. 3 uger siden. Jeg føler mig egentlig rask, men som I nok ved så går der et halvt år hvor man ikke må dyrke motion, drikke og dyrke sex ?
Jeg har læst på nettet at man ikke må dyrke sex i et halvt år efter man er blevet rask, er det rigtigt ?
Og i såfald.. hvorfor må man ikke det?

Håber virkelig I vil svare

Kommentarer

  • Indstillinger
    Umiddelbart virker det noget langt ude, at man således ikke må have sex i et helt år!! Eller et halvt bare?

    Mon ikke det handler om, at når man ikke må dyrke voldsom motion, så hører sex måske ind under den kategori?

    Jeg vil da mene at sex i den mere stilfærdige genre ikke skulle være det store problem, men jeg synes da det er et spørgsmål, du for en sikkerheds skyld lige skal vende med din læge.
  • Indstillinger
    Jeg havde selv kyssesyge/mononucleose for mange mange år siden. Dengang husker jeg restriktioner omkring alkohol, men ikke specielt motion undtaget på voldsommere plan, og slet ikke sex.

    Formålet til restriktionerne er vist at beskytte leveren, som er særligt udsat i forbindelse med kyssesyge. Man kunne derudover (i forbindelse med sex) forestille sig smitterisiko. Sygdommen har vel ikke sit navn uden grund. Omvendt, har du fast partner, så har i formentlig kysset og måske også haft sex, mens du har været smittebærer, men før du fik en diagnose, og så ville din partner sikkert være smittet, hvis han var modtagelig.

    Men som Lotte svarer; spørg dog din læge. Det kan sikkert klares med et telefonopkald, og så får du fagmandens ord og vejledning.
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar, I svarer det som jeg egentlig også havde troet men nogensteder havde jeg læst at det var pga. ens milt der kan blive skadet under sex, hvilket jeg synes lyder lidt uhyggeligt.

    Men jeg må nok snakke med min læge ja, :)
Log in eller Registrér for at kommentere.