Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Overbelastet håndled

Redigeret 28 december, 2010, 03:04 i Håndskader og musearm
Hej...
Nogle der har en god behandling til et overbelastet håndled??
Har haft stærke smerter i 1 dag nu, og har prøvet alt!
Nogle der kan hjælpe mig så jeg kan sove mere end 1,5 timer ad gangen??
Håber der er nogle der har en god behandlingfor dette :-)
Hilsen Henrik

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Henrik

    Jeg har først set dit indlæg i dag. Jeg håber, at du i mellemtiden har fundet en løsning. Måske har du haft kræfter til at se tidligere indlæg i denne debat, for der har lige været én med et lignende problem.

    Du skriver, at du ikke får sovet ret meget om natten. Det får mig til at tro, at der er tale om karpaltunnelsyndrom, for det er ofte værst om natten. Men måske tager jeg fejl, for du skriver ikke noget om, at fingrene sover.

    Du kan læse den tidligere tråd her, hvor der også er et link med en beskrivelse af karpaltunnelsyndrom, så du kan se, om det er det, du har:

    viewtopic.php?f=100&t=20562

    Da jeg i sin tid havde overbelastet håndleddet og fik karpaltunnelsyndrom, lykkedes det mig at få søvn, når jeg lagde et elastikbind om håndleddet. Elastikbindet gjorde, at pladsen inde i håndleddets hulrum blev fordelt anderledes, således at trykket på nerven ikke blev så stort, og det fik smerterne til at forsvinde. Men det er kun en midlertidig løsning. For at få en permanent løsning er det normalt nødvendigt med en operation.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    takker for svaret... Jeg har ikke fundet en løsning...
    Jeg har heller ikke været ved lægen, da jeg ikke vil belaste sundhedssystemet med sådan en ligegyldig skade...
    Men det gør stadig meget ondt her nogle måneder efter...
  • Indstillinger
    Hej Trucker

    Jeg er glad for, at du reagerer på mit indlæg, så jeg kan vide, at du faktisk har læst det. Jeg ville ønske, at flere Netdoktor-brugere ville gøre sig den ulejlighed at fortælle, om de råd, de får af andre, faktisk hjælper dem.

    Bare fordi et råd har hjulpet mig, er det jo ikke sikkert, at det hjælper dig. I øvrigt er det jo ikke sikkert, at vi har fejlet det samme, selv om symptomerne ligner hinanden. Hvis folk ville skrive tilbage og fortæller, hvad der rent faktisk var i vejen, og hvad der faktisk hjalp dem, kunne andre Netdoktor-brugere have gavn af det. Det er jo sådan, vores debatter virker.

    Du skriver, at du IKKE har fundet en løsning, og at det stadig gør meget ondt! Du skriver også, at du ikke har været ved lægen, fordi du ikke vil belaste sundhedssystemet med sådan en ligegyldig skade.

    Nu er det 18 måneder (!) siden, at du skrev dit indlæg! Og dengang skrev du, at dit problem med håndleddet forstyrrede din nattesøvn, så du ikke kunne sove mere end halvanden time ad gangen.

    Jeg forstår dig sådan, at du er en hårdtarbejdende mand, der ikke skåner dig selv. I et andet indlæg har jeg set, at du hader medynk. Fint nok.

    På grund af dit brugernavn kunne jeg fristes til at tro, at du arbejder i transportbranchen. Sig mig, Trucker, hvis der er en mekanisk fejl ved din lastbil, ville du så ikke sørge for, at den blev repareret? Og ville du ikke lade en mekaniker, altså en fagmand, stå for reparationen?

    Selvfølgelig kan man ikke helt drage en parallel mellem en lastbil og et menneske – af flere grunde. Og desuden er der problemet angående lægens løn, der betales af det offentlige, hvorimod mekanikeren betales direkte af kunden. Men Trucker, du HAR altså allerede betalt for at få kigget på håndleddet via dine skattebetalinger!

    Det er udmærket at være en sej og udholdende person, men hvis dit problem skyldes, at en nerve er i klemme, og dette lille problem nemt og effektivt kan løses ved en ufarlig operation, hvorfor så gå og døje?

    Jeg kan se på et andet indlæg i dette debatforum, at du desuden for nylig har været ude for en ulykke, hvorved du forstuvede håndleddene. Det hjælper jo ikke på sagen. Det er virkelig vigtigt, at du nu passer på dine håndled, selv om du åbenbart ikke kan lide, at folk siger det.

    Desuden kan jeg se, at der i flere indlæg er skrevet noget om støttebind. Jeg skrev i sin tid, at det havde hjulpet mig at bruge elastikbind, da jeg havde karpaltunnelsyndrom. Jeg skrev endda, at jeg havde brugt det om natten, og at det havde hjulpet mig til at få sammenhængende nattesøvn (ellers kunne jeg kun sove 20 minutter ad gangen).

    Men at bruge elastikbind om natten er en decideret nødløsning. Normalt er det vigtigt at sørge for, at der IKKE er noget, der strammer nogen steder, når man skal sove.

    Hvad angår støttebind/elastikbind i øvrigt vil jeg råde dig til at prøve dig frem. Hvis det ikke hjælper, eller tværtimod forværrer dit problem, skal du selvfølgelig ikke bruge det.

    Mange hilsner

    Kamliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.