Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Galdesten og alternativ behandling

Redigeret 15 marts, 2011, 17:54 i Galdesten
Hej

Jeg har haft galdesten nok de sidste tre år, men er først blevet scannet nu her for en måned siden...min læge har snakket om rygproblemer, mavemigræne, irretabel tyktarm, men aldrig galdesten. På en måde kan jeg måske godt forstå ham, da jeg ikke er overvægtigt, har ikke for højt kolesterol, det er ikke i familien, jeg motionere meget...så jeg er ikke en typisk galdestenspatient.

Men for at komme frem til det jeg gerne ville sige er, at jeg har gjort lidt research og det der med at de fjerner hele galdeblæren er jeg nu ikke så vild med. Det viser sig jo at der stadig kan komme galdestensanfald og andre problemer med fordøjelsen efter et sådan indgreb.

Når man googler galdesten kommer der forskellige links op og jeg læste lidt om PILANTUS COMPLEX som nærmeste skulle være et mirakel...jeg er nu startet med at tage dem igår og jeg har ikke taget smertestillende endnu idag..hvilket jeg normalt gør dagligt for at kunne holde de smerter ud,som jeg har i mellemgulvet og ryggen.
Man kan også læse om en kur bestående af olie og citroner + pilantus complex, hvor man faster i 1-3 dage, hvorefter man vil få diare og stenene bliver 'skidt' ud. Jeg har desværre endnu ikke haft tre dage hvor jeg bare lige kunne lave kuren...det skal planlægges ;) så man ikke står med ungerne i svømmehallen og pludselig skal på toilet...
Er der nogen der har forsøgt denne kur? Jeg vil nemlig meget gerne undgå en operation.

Merete

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Merete,

    Har samme problemstilling som dig - virker din behandlling ?

    mvh

    Flemming
  • Indstillinger
    Den med Olien og Citronsaften prøvede min hustru, det virkede!
    Man skal ikke faste i 3 dage, men det siges at være en god ide at spise fedtfattigt og at drikke Æblejuice. Hvis man prøver, skal man nok gøre det en Fredag, og rive Week-enden ud af kalenderen.
    Man skal også lige være forberedt på, at hvis man er rigtig uheldig! kan en stor Galdesten sætte sig i klemme i en af gallekanalerne.
    Man skal lige læse grundigt om det, da der er et par andre ingredienser involveret. Vi fik over 90 sten ud af min hustru, lidt af en oplevelse.
  • Indstillinger
    så lige jeres lille snak om galdesten og blev lidt nysgerrig.
    Jeg har selv galdesten, men får kun nogen enkelte anfald om året.
    Derfor ville jeg heller ikke have en operation, men jeg har aldrig hørt om denne alternative behandling, kan den simpelhen fjerne galdestenene? altså sådan så man ikke får disse anfald?
  • Indstillinger
    Jeg har selv galdesten og været indlagt 2 gange for det, jeg læste på internettet om forskellige alternative løsninger og har prøvet mange, jeg startede med at drikke Resuim i 3 måneder det smager ikke godt og er dyrt men prøvede det, fik en ultralyd undersgelse og der var stadig sten i galdeblæren. Så prøvede jeg at drikke økologisk kartoffelvand det skulle også fjerne stenene, det hjalp heller ikke.

    Så prøvede jeg at spise Pilantus Complex i nogle måneder, Pilantus Complex skulle være en stenknusende urt, det hjalp heller ikke.

    Har prøvet den aldeles ulækre og ubehagelige citron og olie drink, det smager skrækkeligt især olien er så vammel og siede også afføringen ingen sten.

    Skal nu opereres, i bagklogskabens klarer lys skulle jeg være blevet det ved første anfald, det havde sparet mig for mange spekulationer, smerter og penge.
  • Indstillinger
    Lidt om emnet fra broderfolket på den anden side af Øresund.

    Det finns olika sätt att göra kuren på och när det gäller den tjej som gjorde kuren, 1993, så minns jag "före och efter", för vi gick på folkhögskola tillsammans. Innan hade hon ofta gallplågor, och satt ofta ihopvikt...Hon hade alltså fått konstaterat av röntgen att hon hade gallstenar. Hon gjorde en helg, men ingen mat, möjligtvis vatten.
    Hon tog 1 dl citronsaft, 1 dl olivolja som hon drack ur på fredagskvällen, efter att inte a ätit under kvällen. Sen tog hon samma dos på morgonen, lördag. Sen på kvällen. Natten till sändag hade hon vaknat och måste tömma tarmen. Ordentligt. Väldigt ordentligt om man säger så. JAg frågade om hon såg några stenar, på måndagen i skolan. Nej, hon hade halvsovit i mörkret i princip på toa...MEN hon blev BRA! Det är allt jag minns.
    Sen finns det andra sätt att göra det på. En del gör iordning 1 del citron, 1 dl olivolja, och tar en matsked av det i timmen under lördag och söndag. (Oftast görs dessa kurer på helgen).
    En annan gjorde enligt den kuren med epsomsalt, grapefrukt/citron och olivolja, och fick ur massor av gröna "ärtor".
    JAg gjorde den kur jag lärde mig på folkhögskolan under två dagar.
    HÄR är dock Sanna Edins tips på kur: http://www.ehdin.com/?navid=118&sub=100 (läs gärna om fallbeskrivningar)
    Ingredienser
    - Fyra msk magnesiumsulfat (epsomsalt), finns på Apoteket eller beställ via Örtapoteket på internet (se länken nedan).
    - 1-1,5 dl kallpressad olivolja
    - 1 blodgrapefrukt och en mogen citron

    Procedur
    Välj helst en lördag för reningen så att du kan vila dagen efter. Ta inga mediciner eller kosttillskott på reningsdagen, ät endast kokt råris och färska grönsaksjuicer till frukost och lunch. Detta gör att gallan kan bygga upp ett tryck i levern så att fler stenar kan komma ut.

    kl 14
    Ät och drick inget efter kl 14 - detta är mycket viktigt. Blanda 4 msk Epsomsalt i 7,5 dl vatten (blir fyra portioner) och ställ detta i kylskåpet.

    kl 18
    Drick 2 dl av den kalla Epsomsaltlösningen (som har en lite skarp smak). Skölj gärna munnen efteråt (men svälj inte mer).

    kl 20 Drick ytterligare 2 dl av den kalla Epsomsaltlösningen.

    kl 21:45
    Gör iordning olivoljeblandningen: Häll olivoljan i en burk med tättslutande lock. Pressa grapefrukten och citronen (citron valfritt men det måste vara cirka 1,5 dl färsk juice). Blanda ner i olivoljan, sätt på locket ordentligt och skaka kraftigt tills det blandat sig helt. Om du behöver gå på toaletten innan läggdags - gör det nu.

    kl 22
    Drick olivolje-juicemixen inom fem minuter. Lägg dig genast på din högra sida i sängen. Ju fortare du lägger dig desto mer stenar kommer ut. Ligg still minst 20 minuter och du får ingen smärta tack vare att Epsomsaltet har öppnat gallgångarna. Sov på saken…

    Nästa morgon:
    Vid uppvaknandet (helst kl 6-7) ta din tredje dos epsomsaltlösning, somna gärna om men ta den sista dosen saltlösning efter två timmar. Du kan förvänta dig en viss diarré på morgonen eftersom saltlösningen är vattendrivande. Gallstenarna flyter så du kan alltid se dem i toaletten (om du vill). Vanligen är de gröna men kan vara bruna i olika nyanser.

    Vid 11-12 tiden kan du börja dricka och äta igen, men ta det försiktigt med maten i början.
  • Indstillinger
    Hej
    Min søster havde galdesten, og hun fik Bowtech behandling.
    Nu mærker hun ikke noget til det mere udover hvis hun spiser rigtig dårlig..
    se www.bowtech.dk og find en behandler.
Log in eller Registrér for at kommentere.