Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Puls i maven...

Redigeret 25 juni, 2009, 13:46 i Blod og blodsygdomme
Hej med jer!

Jeg har her til aften lagt mærke til, at jeg har en puls i maven. jeg lagde på rygge på sengen, og pressede så min hånd ind i maven lige under navlen, og jeg mærkede så min puls dér. Det gjorde mig MEGET nervøs (aneurisme!)

Jeg har oplevet dette før - et par år tilbage, når jeg en gang imellem har lagt mig på maven foran min computer, har kunnet mærke min puls ret kraftigt i det meste af maveregionen, uden at tænke videre over det, i og med at jeg aldrig før har vist noget om at det kunne være farligt...

Det er først her til aften, da jeg læste mig frem til aneurismer, at jeg gjorde mig selv opmærksom på at jeg faktisk selv kunne mærke pulsen i maven, og det fik mig jo straks til at tænke, at jeg jo helt sikkert havde en udposning i mavens pulsåre...

Jeg fik ringet til vagtlægen, og hun sagde, at jeg grundet min uge alder, 22, og mine mål, ca 185 høj og 99 kg tung, ikke skulle være nervøs - det var ganske normalt at kunne mærke sin puls i maven, når mand var af min kaliber...

Jeg faldt da en smule til ro, men kan jo ikke lade være med at ligge mig på ryggen, presse på min mave, for at se om det stadig er der, hvilket det er, og jeg bliver simpelthen så skide nervøs...

Det skal også siges, at jeg er blevet stemplet som værende angst - at jeg lider af sygdomsangst (hver gang jeg får et fysisk symptom, googler jeg det, og finder alle de sygdomme det nu kan være, og tror straks jeg fejler netop dét værste...)

senest var det mit hjerte jeg troede fejlede noget - har døjet med uroligt hjerte; hoppende/sitrende fornemmelse fra hjertet, men efter arbejds-ekg, div. blodprøver og tests, er jeg erklæret hjerterask...

Er der nogle af ejr der kender det, at kunne mærke sin puls i maven?

Jeg er ikke tynd, men dog heller ikke tyk - jeg har et 'bildæk', som dog flader ud når jeg ligger ned, og jeg kan sagtens mærke min mavesæk når jeg presser på maven...

på forhånd mange tusinde tak, håber der er nogen derude der kan 'hjælpe' mig!

/ Mr Scared as hell...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jae, det er længe siden, jeg følte noget slog i maven, jeg blev lidt nervøs, men glemte det igen. Jeg gider ikke rigtig spekulere så meget over den slags ting. Der var sikkert heller ikke noget, siden jeg ikke mærkede mere til det.

    Men jeg kan da godt forstå dig, det er jo noget man ikke kan gøre for, angst.
    I disse tider skal man ikke rende for meget til lægen, for så tror de til sidst ikke på en og det kan jo blive farligt, hvis man bliver syg.
    Du kender vel eventyret om drengen, der råbte ulven kommer, så mange gange, at da ulven kom, var der ingen der ville hjælpe.

    Det skriver jeg kun, hvis du har været mange gange hos din læge, ellers kan du jo spørge din læge. Men de scanner jo ikke.

    Når det er sagt, jeg kan jo ikke vide om der er noget galt. Hvis det var mig, ville jeg søge en privat klinik og selv betale for at blive scannet. Så får du også ro i sjælen. Jeg mener ikke, det er så dyrt.

    Måske en anden har et bedre råd.
  • Indstillinger
    Hej, hvis du har en aneurisme, kan den være tyve år om at vokse sig så stor, at du skal opereres. Hold øje med dit "bildæk". Man taler om, at det er farligt med æblefacon, hos min mand gemte der sig en aneurisme. I årevis blev han henvist til fysio, men efter operationen havde han aldrig ondt over lænden mere. Det er arveligt, så spørg lige dine forældre om udposninger på blodårerne. Jeg synes ikke du skal være nervøs. Min mand var over 70, da det blev opdaget, men så skulle det godt nok gå stærkt.
    Prøv at glemme alt om sygdom.
  • Indstillinger
    Tak for svarene!

    Jeg har i mellemtiden været hos min læge, som sagde jeg skulle tage det helt roligt - han mærkede på mig mens jeg lå på en briks, og han sagde, at han sagtens kunne mærke mine indre organer, trods mit fine bildæk, og at han altså også kunne mærke min puls, mest lige under brystbenets samling ovenover navlen - han viste mig så et billede af hvordan pulsåren deles lige omkring navlen, og går ned i hvert ben...

    han sagde så også, at han aldrig nogensinde havde hørt om folk under 50 med udposninger; det beroligede mig meget!

    Fik også af vide, at der helt sikkert ville følge store smerter med sådan en udposning, og at den ikke ville være ubemærket tilstede: smerter, maveproblemer, svimmelhed og kvalme...

    Jeg forsøger nu at fokusere på min panikangst, skal til samtale med en psykiater d. 8/7, og så håber jeg at få gjort kål på mine kvaler!

    Tak for hjælpen, det betyder rigtigt meget!
Log in eller Registrér for at kommentere.