Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Dårlig ånde og smag i munden + ondt i hals!

Hej jeg er en ung mand på 20 år og har i lidt over 1 år haft problemer med dårlig ånde og dårlig smag i munden. Her indenfor de sidste 8 måneder var jeg også begyndt at få problemer med halsen (ømhed og mindre smerter) og en følelse af træthed og utilpashed kom også ind i billedet. Udover det har jeg også været opmærksom på kraftige hvid-gullige belægninger på tungen, som er utroligt svære at komme af med og faktisk bare kommer igen kort tid efter man har børstet dem væk.
Jeg har også lagt mærke til at jeg har forkølelses symptomer/følelse, som aldrig rigtig bliver til en forkølelse, men bare er der konstant. En anden ting er en tør hoste som også har været der lige siden - det skal liges siges at der ikke er tale om en hyppig tør hoste, men mere en kommer-og-går hoste, som især er der om morgenen, hvor smagen og de dårlige ånde er værst - dette giver også en kvalmende fornemmelse. Når jeg har spist er den dårlige ånde væk i en periode, men kommer hurtigt igen!

Min læge mente at det var svamp og jeg prøvede nogle svampekure, som ikke hjalp. Så mente han at det kunne være noget med mavesyre i spiserøret, som viste sig heller ikke at være tilfældet. Jeg blev også testet for diabetis og monokleose. Mine blodprøver var meget fine, så der var intet problem der heller! Nogen bud? :-)

Tak

AT

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej AT.

    Jeg har selv været udsat for lignende symptomer og fik på daværende tidspunkt konstateret kyssesyge.
    Der findes ingen egentlig behandling mod kyssesyge.
    Min læge gav mig en pensilinkur og så skal kroppen eget imunforsvar selv opbygge sig så det forsvinder.
    Min læge sagde også at det var kun noget man normalt kunne få en gang i livet efter kroppen har opbygget et imunforsvar mod det.
    Hos mig stod det på i ca halvanden måned.

    Mhv Dk
  • Indstillinger
    Kyssesyge er det samme som monunokleose.

    Mit bud til dig er, at du måske prøver at tænke lidt på din kost, især den fedtholdige og måske stærkt krydrede del, der godt kan give dårlig ånde og halsbrand.
  • Indstillinger
    Får du astmamedicin?
    Man kan få svamp i mund o.s.v. hvis man ikke skyller munden ordentligt efter inhalering.
    Det næste jeg kommer til at tænke på, er tænderne.
    Går du regelmæssigt til tandlæge?
  • Indstillinger
    Jeg har fået taget blodprøver og har ikke kyssesyge. Min tandlæge siger at jeg ikke har problemer med tandhygiene - det har jeg aldrig haft. Og nej tager ikke astma medicin :-)
  • Indstillinger
    Prøv at konsultere en hals-øre-næselæge. Det kræver ingen henvisning fra egen læge.
  • Indstillinger
    Jeg har nu været hos øre-næse-hals læge og han kan ikke se at der er noget galt og der er ingen tegn på mavesyre-reflux. Han mener jeg skal skylle næsen og besøge min tandlæge.
  • Indstillinger
    Har de samme symptomer, fandt du nogensinde løsningen på det?
Log in eller Registrér for at kommentere.