Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Info vedr.stofskiftemedicin i Danmark - Eltroxin,Euthyrox...

Redigeret 25 oktober, 2011, 04:37 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej.

Dette indlæg skrev jeg tidligere under et andet emne.
Jeg er blevet opfordret til at kopierer dette til et nyt emne, da det så er lettere at finde igen.
Dette er hermed gjort, og tak for opfordringen.

Jeg har i de sidste uger søgt viden omkring "ny" eltroxin, gl. eltroxin og euthyrox.

Efter mange tlf. samtaler med GlaxoSmithKline, lægemiddelstyrelsen, TL, Merck i Sverige, Merck i dk. samt div. medicin grossister, er jeg begyndt få en større forståelse af vores "system" vedr. medicin i dk.

På nettet har jeg fundet en hel del oplysinger, som jeg i det følgende skriver link til.
Det er ret sandsynligt, at disse link ikke virker direkte her fra debatten, men kan så søges via google, - så skulle de virke-

Udfra bedste evne, vil jeg her videregive nogle af disse mange informationer,som jeg har samlet sammen.
Informationerne er i kort form og spredt fægtning.

GlaxosmithKline har solgt produktionen af "ny"eltroxin til medicinalfirmaet Aspen i sydafrika.
Denne produktoverdragelse/handel, skulle være afsluttet ultimo 2009.
Hvad der herefter sker med eltroxin i dk. kunne de ikke svare på hos GSK i dk.
Link vedr. dette:

http://www.gsk.com/media/archive.htm (søg under 30 june 2008)

Vedr. gl. eltroxin.
Goldshield i England producerer den gl. eltroxin i 25,50, 100 microgram.


Link: http://www.goldshield-pharmaceuticals.c ... t-eltroxin

Goldshields distributør er Movianto.
Movianto er en forretningsenhed i Celesio, som er Europas største lægemiddelgrossist, med afd. i 16 europæriske lande.
Den danske lægemiddelgrossist K.V. Tjellsen A/S og A/S Max Jenne er for nylig blevet en del af Celesiogruppen.

Link: http://www.maxjene.dk
http://www.tjellesen.dk
http://www.movianto.dk

Mht. til de mange forestillinger og ubesvarede spørgsmål vedr. markedsføring af euthyrox i dk., vil jeg anbefale af læse følgende link, der belyser problemstillingen ganske tankevækkende.
Det er godt nok en længere "rapport" på 26 sider, men yderst interessant.

Et lille resume:
For at en nyt medicin produkt kan markedføres i dk., skal producenten ansøge om produktgodkendelse hos lægemiddelstyrelsen. Der skal ligeledes søges om tilskudforhold til medicinen. Kan være en lang proces, samt at der skal betales et beløb kr.? til lægeemiddelstyrelsen for godkendelserne.

Der findes 3 tilskudsordninger, som følger medicinen.
General tilskud. - Her får patienten automatisk tilskud, når lægen udskriver recept til det pågældende lægemiddel.
General klausuleret tilskud.- Her får patienten tilskud, når lægen udskriver recept på lægemidlet til specifikke behandlinger.
Enkelt tilskud, - Lægen kan for patienten søge lægemiddelstyrelsen om tilskud til det pågældende lægemiddel til bestemte typer af behandlinger.

For producenten er det vigtigt at opnå en general tilskudsbevilling, set i forhold til det økonomiske omkring markedsføring af et produkt.
Det er min opfattelse, at det klart er i producentens interesse, at få general tilskud til et nyt produkt, da det giver mulighed for større salg, og dermed en mere bæredygtig markedsføring,
men - som jeg forstår det læste, vil lægemiddelstyrelsen ikke umiddelbart give general tilskud til et nyt produkt, hvis der i dk allerede forefindes et billigere markedsført produkt med general tilskud, som har samme aktive indholdsstof, - der tages ikke hensyn til medicinens "tilsætningsstoffer" i vurderingen. -
Jeg har efterfølgende talt med afd. for medicin tilskud i lægemiddelstyrelsen, hvor jeg fik bekræftet min opfattelse af tilskuds ordningen.

Læste også, at det er tilladt for den praktiserende læge, at opkræve patienten et beløb ca. (200kr.) for arbejdet med ansøgning til patientens medicintilskud.
Dette honorar skal patienten selv betale.
ps. Har selv lige set en sådan regning på 2 x 2oo kr.

Link: http://www.pharmadanmark-medicintilskud2007

Dette var alt for nu. -
God læselyst og god bedring til alle
Hej fra Luna

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej Luna
    Du skriver, at I England har de stadig de gamle eltroxin, vil det være muligt at få dem sendt til Danmark, hvis man kan få sin læge til at skrive recept, Jeg har familie i England, som sikkert vil hjælpe mig, og henvende sig til et apotek der. Jeg har hentet euthurox i Flensborg, men dem kunne jeg heller ikke tåle. Jeg er uden tabl. for tiden, og er meget træt. Jeg har desværre ikke megen tiltro til O U H, hvis jeg prøver at få Lavaxin.
    Humle
  • Indstillinger
    Tak Luna for den nye "tråd". Det er godt gået. NU VIL JEG HÅBE, AT ALLE, DER HAR VIST SIG INTERESEREDE I ELTROXINDEBATTEN, MELDER NOGET I DENNE TRÅD.......!!!!!!......
    Hvad kan vi nu gøre. når GlaxoSmithKline har videresolgt Ny-Eltroxin licensen til Sydafrika? Vil det åbne op for, at Lægemiddelstyrelsen skal forholde sig til evt. ny aktør. Så må det sørme være muligt for os at få "Gammel Eltroxin" på banen i Danmark igen. Luna refererer, at det findes via medicinalvirksomhed i England. Hvad gør vi for at påvirke bedst muligt? Tænk, hvis det var muligt at få Gammel Eltroxin igen, ja, så havde vi ikke alle vores "sager" med Euthyrox, Levaxin og Ny-Eltroxin problematikken. Dernæst synes jeg virkelig, at GlaxoSmithKline må forklare sig. Er det pludselig gået op for dem, at de har mange dårlige sager (og smådårligere brugere) både i Danmark og New Zealand, og så....ja, bakker man bare ud. Så kan vi sidde med Ny-Eltroxin-problemet selv. Tager stadig selv Ny-Eltroxin - og ikke uden diverse bivirkninger, som jeg aldrig oplevede gennem de 16 år, jeg fik Gammel Eltroxin. HÅBER I VIL SKRIVE NOGET - ORDET ER FRIT - KOM MED FORSLAG, SÅ VI KAN HANDLE. TAK.
  • Indstillinger
    hej
    det er med stor interesse jeg her læst alle de indlæg vedrørende eltroxin. jeg har også undret mig over at der var kommet en ny eltroxin, men regnede med at den indeholdt det samme som den gamle som jeg har taget i 10 år.Nu kan jeg bedre forstå hvorfor jeg har kvalme og ondt i maven og mine øjne driller det er forholdvis nyt for mig, men jeg har meld det til sunhedsstyrelsen som en bivirkning da det er helt utilstedeligt at vi som brugere af midicin,skal blive syge, fordi de laver om på indholdet af tabletterne.
    Jeg er glad for denne debat men er der nok der ved det ? jeg fortæller alle jeg kender der har for lavt stofskifte om det. b1b2b3
  • Indstillinger
    Hej Luna. Jeg må lige spørge dig om noget. Medicinalfirmaet Aspen i Sydafrika - har du mere specifikke oplysninger om firmaet? Jeg vil bare så gerne lige søge på dem, så jeg kan se lidt om dem. Jeg spørger grundet stor lyst til at finde ud af denne her "Ny-Eltroxin-jungle", når det nu er det firma. som du fortæller har købt rettighederne til Ny-Eltroxin fra udgangen af dette år. Jeg vil skrive til diverse steder, derfor er det bare vigtigt for mig at kunne spørge "korrekt". Tak endnu engang, LUna.
  • Indstillinger
    Hej Humle.
    Her lige et forslag til hvordan du muligvis kan få gl. eltroxin fra Goldshield i England.

    1: Få din læge til at give dig en recept på eltroxin.
    Send recepten til din familie i England, samt vedlæg en kopi af den danske produktgodkendelse/resume på eltroxin. Måske er det så muligt for din familie at hente gl. eltroxin fra Goldshield på deres apotek. Det kan jo være, at du er heldig.

    2: en anden mulighed, kan være at bede din læge om at søge om udleveringstilladelse på eltroxin fra Goldshield, med begrundelse i, at du ikke tåler ny eltroxin fra GSK, ej heller euthyrox, og du har det klinisk meget dårligt.
    ( jeg går ud fra at dine stofskifte tal ligger inden for "normal" området, hvorfor du så ikke kan bruge dette som et argument til at søge anden medicin).

    ps. Jeg har læst på Medicin grossist Nomecos hjemmeside, at der i specielle tilfælde kan søges om udleveringstilladelse til et medicin produkt, som ikke er produkt godkendt i Danmark.
    Dette kan muligvis sidestilles med grunden hvorfor, nogle Endokrinologiske afd. har fået en general udleveringstilladelse på Levaxin, som jo ikke er produktgodkendt i dk.

    (Se Nomecos dk. hjemmeside, under Nomeco nyt marts 2008, artiklen: Din detektiv til at finde IRS.)

    Jeg ønsker dig held og lykke

    Hej fra Luna
  • Indstillinger
    Hej Pia.
    Tak for hjælpen med at skrive Link til Aspen.
    Hej Fra Luna.
  • Indstillinger
    Hej Luna
    Muligheden er også at du kan få Levaxin fra Sverige. Det kan din endocrinolog også søge udleveringstilladelse til. Det er der faktisk en del der får det meget bedre på.
    Hilsen Sia
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg har fået eltroxin i ca to et halv år.
    Og har mega mange bivirkniner. Det værste er nok trætheden ?.
    Er det sådan. hvis man overgår til F.eks Euthyrox, så forsvinder trætheden ?.
    Er der nogle her der har skiftet mærke. Med god virking ?.
    MVH optimisten007
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg har samme problem som dig (det er i øvrigt også mig der har svaret på dit indlæg vedr. prolaktin;).
    Jeg oprettede et nyt indlæg herinde fornylig for at finde ud af hvordan et skift fra Eltroxin til Eutyrox bedst foregår. Jeg har nemlig selv haft meget svært ved at få mine tal i helt balance på Eltroxin og døjer med mange stofskiftesymptomer. Og selvom jeg godt ved at man nok aldrig slipper helt af med dem allesammen, så tænker jeg, at det da er værd at forsøge et andet medicinmærke.
    Jeg har kun taget Ny Eltroxin - og kun i et par år. Så jeg er meget interesseret i at udveksle erfaringer. Du kan evt. læse mit indlæg under stofskiftesygdomme. Jeg har fået et enkelt svar om at der findes en facebookgruppe som netop diskuterer Eltroxin kontra andre mærker. Men jeg synes nu også det kunne være rart at få nogle svar/erfaringer herinde ;) Måske er det et forsøg værd at oprette endnu et nyt indlæg i debatten under stofskiftesygdomme, da det vi skriver i her er et meget gammelt et.

    Kh.
Log in eller Registrér for at kommentere.