Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fjernelse af livmoder (!)

Redigeret 28 juni, 2009, 13:09 i PMS og menstruation
Når man skal have fjernet sin livmoder skal man så have hormon behandling eller andet bagefter? Jeg har muskelknuder og forstørret livmoder og bløder meget - derfor det her ...og nej jeg synes ikke det er sjovt.

mvh Mambo

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mambo
    Vi har skrevet sammen før, og jeg kan forstå, at du nu er blevet undersøgt, og blevet anbefalet, at få fjernet livemoderen....wright?
    På det du tidligere har skrevet tror jeg det er den bedste løsning. Fandt du ud af, om du skulle have blod, eller blot jerntilskud og jernholdig kost, for at få din blodprocent op i normalt niveau?
    Når man får fjernet sin livmoder pga fibromer, så fjerner man kun selve livmoderen. Under operationen bliver der kigget efter, om æggestokke og æggeledere ser normale og sunde ud. Gør de det, lader man dem være, således, at det kun er livmoderen man mangler. Den producerer ingen hormoner. Det er æggestokkene som sørger for de kvindelige kønshormoner, og de fungerer fint hvis man lader dem være. Så dit spørgsmål om, hvorvidt man skal have hormonbehandling bagefter afhænger altså af, om man bevarer dine æggestokke.
    Jeg vil tro, at du vil bevare dine, så hormonbehandling ikke bliver nødvendig for dig.
    Fortæl endelig hvordan det hele er gået, jeg har tænkt på dig....

    Mange hilsner Anette
  • Indstillinger
    Hej Mambo

    Jeg har også tænkt på dig og spekuleret på, hvordan du har det. Som jeg skrev, har jeg for nogle år siden fået fjernet livmoderen på grund af fibromer, der gav voldsomme menstruationer og en meget slem jernmangel.

    Jeg har ikke fået hormoner efter operationen, for det er ikke nødvendigt, når blot man stadig har sine æggestokke, sådan som Anette også skriver. Før i tiden snuppede lægerne også lige æggestokkene, når de nu var i gang, men det gør de ikke længere. For en sikkerheds skyld fik jeg kirurgen til at love, at hun ikke ville fjerne æggestokkene, med mindre de var syge.

    Jeg fik en rygmarvsbedøvelse, sådan at jeg var vågen under operationen. Fjernelse af en livmoder er selvfølgelig et ret stort indgreb, men man kommer sig forbavsende hurtigt efter operationen.

    Jeg oplevede ligesom du, at jeg havde mange spørgsmål i tiden inden operationen, og at det var svært at få svar. Jeg havde brug for at få svar på mine spørgsmål, inden jeg besluttede mig til at få foretaget operationen, for jeg kan godt lide at vide, hvad jeg siger ja til. Men jeg oplevede, at man fra sygehusets side først var villig til at give mig oplysninger om, hvad en operation ville indebære, når jeg havde besluttet mig for den.

    Du burde have noget skriftligt materiale, som du kan sidde og læse i ro og mag derhjemme. Her på Netdoktor findes der dette:

    http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta ... vmoder.htm

    Skriv endelig igen, hvis du har flere spørgsmål.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Tusind tak for jeres altid brugbare og erfarne råd - det er rigtig rart ..for jeg har været meget meget nervøs over det her.


    Havde jeg ikke skrevet her i dette forum ..så havde jeg måske stadig bare døjet med massive blødninger???For min læge kunne jeg da ikke regne med ? Set mest tydeligt i det faktum at jeg selv sku stille med et par valg muligheder indenfor hvad det ku være - tak kære panel!

    I næste måned skal jeg så til samtale på hospitalet omkring operatioenen...og så senere (?) får jeg at vide hvornår jeg kan blive opereret.

    De ventelister der står på Sundhed.dk kan man ikke regne med - jeg ville have været indlagt på Hvidovre da det så ud som de havde kortest ventetid.

    Da jeg så på opfordring af min gynækolog ringede til dem for at høre ca hvornår det ku blive ...så var svaret at det ku de ikke sige noget om og at det der stod det kunne man ikke regne med ..pga sommerferie osv..(håber ikke det er generelt?).

    Skrives !
  • Indstillinger
    hej

    jeg fik fjernet cyster på hvidovre, og der var ventetiden kortere end på riget f.eks. tror jeg ventede 2 mdr. ialt, men man kan ringe og få en tid i amb. som man skulle da jeg skulle opereres fordi de scanner en først, og så er man jo inde i systemet!
  • Indstillinger
    Tænk på trods af cykloprofan eller cyklonova ...så fortsætter jeg med at bløde ok nu missede jeg også lige 4 piller igår fordi jeg kun havde til Lørdag osv.

    Nej jeg må tale med min læge om hvor lang tid jeg egentlig skal spise de her piller - for hver gang jeg holder op begynder jeg at bløde igen.

    Det er bare så dyrt så dyrt det her - og jeg er ærlig talt ret udmattet af det her.

    Til Kvinden:

    Hvad mener du med at så står du i systemet? jeg skal til undersøgelse på et hospital i næst mdr. og først derefter kan jeg så blive opereret? jeg har prøvet at ringe til dem i dag for at høre om jeg kunne overtaget et afbud.

    Men nej så fleksibelt er systemt ikke for det ville kræve " et enormt administrationsarbejde osv" - da jeg så spurgte om de ikke bare kunne printe det ud og sætte det på opslagstaven fik jeg at vide at det var de ikke gearet til og så sku de sidde og printe lister ud men jeg ku ringe osv.

    De smarte sygehusfolk gearer også totalt ned i sommerferien. Da jeg så sagde nå jeg troede i havde ventelister ???? og derfor bare arbejdede som altid fik jeg at vide at "de sku også have sommerferie" .

    JA SELVFØLGELIG skal de det men de behøver sgu da ikek tage afsted på sammetid allesammen? Det er sgu da ikke alle der har små børn eller børn der går i skole ? Disse folk ville måske godt på arbejde nu og så holder ferie efter skole og industriferien....det er bare så p...usmarte og tunge i røven!
  • Indstillinger
    jeg mente at jeg ringede til et andet hospital som sagtens kunne tage mig ind hurtigt i amb. til forundersøgelse og derefter hurtig operation.
Log in eller Registrér for at kommentere.