Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er han psykisk syg?

Redigeret 11 januar, 2011, 06:57 i Åben debat om depression
Hej!
Jeg skriver herinde, og håber på at der er nogen der kan genkende de symptomer jeg beskriver.
Min lillebror er 18 år gammel, og de sidste par år har han fået det værre og værre.
Han bor for sig selv, og har ikke ret mange 'gode' venner, og han har et stressende arbejde.
Han svinger meget i humøret, nogle gange er han glad og så kører alt på skinner, men han kan vende 180 på to sekunder, og så er alt galt.
Han er utrolig ked af det, han græder meget, og han beskylder mig og resten af familien for aldrig at hjælpe ham med noget.

Problemet er bare at alle hjælper ham med alt hvad han beder om.
Han mener dog at hans forældre aldrig har været der for ham, og at han altid har måtte klare sig selv. Men det passer ikke. Han har altid fået alt, han har aldrig manglet noget.
Han digter mange historier, som aldrig har fundet sted, og han kan blive utrolig agressiv, både i sit sprog og sin måde at være på. Til tider tør man ikke være alene sammen med ham, af frygt for hvad han kan finde på.

Han har røget en del hash, men det er han stoppet med.
Han splitter familien totalt ad, og han vil ikke nogte som helst. Det er først hvis man kører meget på ham, at han bryder sammen og græder, og så kan man få ham til at sige ja til at få hjælp, men så snart han er ovre sit anfald, så starter det hele forfra.

Det er utrolig hårdt at han altid mener vi gør alt for at gøre ham ked af det, og aldrig hjælper ham med noget. Vi har flere gange forsøgt at få hjælp til ham, men så snart han skal tale med læge eller psykologer, så lader han som om at alt er i den skønneste orden.
Han kan heller ikke magte at tilbringe tid alene, og alt skal foregå som aftalt, ellers bryder hans verden sammen.

Jeg håber at nogen kan genkende disse symptomer, eller har et forslag til hvad man kan gøre.

/jp

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har selv diagnosen flere depressioner, socialfobi og skizotypisk sindslidelse. Jeg har dog ikke opdigtet historier, men jeg kender til mange af de symptomer, jeg kunne forestille mig din lillebror har det temmelig svært og han ikke rigtig ved hvad han vil have hjælp til fordi han har det så svært når du ikke ser ham at når han har det godt, nyder han hvert sekund, men når i så tager hul på det, så sker der det at problemerne i hans hoved vælter rundt og flyder i hovedet som et væltet bibliotek og det bliver uoverskueligt for ham, og så bryder han ud i gråd.
    Mit forslag er:

    Find ud af hvor meget hash han ryger, det skal han lade være med..
    Hør med ham om han er med på at gå til lægen og få en henvisning til psykologisk og psykiatrisk undersøgelse.
    Hvis det er nødvendigt så hjælp med dagens gøremål og en sidste ting få ham til at føle sig elsket. Det er guld værd i hans situation...
  • Indstillinger
    Mange tak for dit svar.
    Jeg ved ikke hvordan det føles at have en depression, men jeg ved at det ikke er sjovt.
    Min mor og jeg har overvejet, om man skulle samle familien, (mor, far, søster, og mors/fars nye sammenlevere), og en psykolog eller en terapeut, og så få talt om tingene, og om hvad der skal gøres.
    Jeg ved godt at en psykolog ikke kan redde hele verden med en enkelt samtale, men det var mere at hensyn til at denne så kunne "styre" samtalen og fortælle hvorfor man reagerer på forskellige ting.

    Eller er det en dårlig ide? Jeg tænker på om min lillebror vil føle sig angrebet?

    Jeg vil også prøve at tale med ham om at prøve at tage til lægen igen, og denne gang fortælle sandheden. Men det er svært at tage hul på når han er i godt humør, for det vil man meget nødigt ødelægge..

    men der skal gøres noget i hvert fald, og tak for dit svar igen!

    Mvh. JP
  • Indstillinger
    til mulle180. jeg synes du skal prøve og få ham til psykiater og en mentalundersøgelse, for at tjekke om han eventuelt har skizofreni i det han digter ting som aldrig har være sket eller blevet sagt. hvis han ikke er bevidst om det han har sagt som aldrig har været sket, eller blevet sagt fra jer af, så kunne det godt tyde på skizofreni. og ellers bipolar/affektiv sindslidelse også kaldes manio/depressiv. med de store humørsvingninger han har. og hvis det kun er humørsvingninger så prøv lamotrigin handelsnavn lamictal, i en dosis på 300 mg to gange dagligt. men stig langtsomt i dosis så der ikke sker forgiftning. foreksempel 25 mg to gange dagligt, og en uge efter hvis der ikke er kommet problematiske bivirkninger to gange 50 mg. og ellers skal psykiateren nok forklare den bedste måde og stige på. og hvis det er skizofreni han har så skal i prøve og starte med lidt antipsykotisk medicin i det det er meget hæmmende på dopamin som er et signalstof der styre ens lykke og lyst. og hvis han har begge sygdomme foretrækker jeg at han får en større dosis stemningsstabiliserende medicin end antipsykotisk medicin så han hele tiden bevare humøret på det rigtige niveau. RIGTIG MEGET HELD OG LYKKE.
  • Indstillinger
    Da jeg læste dit indlæg var det som at læse om min egen bror på 19. Hans problemer har dog stået på siden han var ung ung teenager, og de har udviklet sig værre igennem årene. Han skal ind og sidde for røveri snart og dette har bragt ham endnu længere ned. han kan finde på at fortælle historier om at han dagen før har været på grønland og sælge hash. mit råd til dig og din famile er måske ikke meget værd da jeg selv står i en situation hvor jeg ville gøre alt for hjælp til min bror. og jeg har prøvet. det er af min efaring at vi som familiemedlemmer intet kan gøre for at skaffe hjælp da vores brødre er over 18, medmindre han udgør en fare for sig selv eller andre, hvilket stadig er svært at få igennem. Udover dette er det også svært at samle familie ( i mit tilfælde) da min bror har fortalt mig at han bliver endnu mere ked af det når han bliver agressiv overfor sin familie og føler sig som en fiasko. Det bedste for min bror ville være seriøs hjælp da det er noget psykisk der er galt.. jeg ved ikke om dette ville være det samme i dit tilfælde.. men for mit vedkommende ønsker jeg om et ophold med psykolog, og en afskæring fra omverden hvor han i ro og mag kan finde sig selv og roden til problemet. det er ikke sikkert det kan helbredes, da det kan være en psykisk lideslse, men forhåbentlig kan det blive bedre. tror man nogen gange skal se tingene som større end "bare" en depression da dine og min egen brors symptomer tyder på en psykisk lidelse alla skitzofreni (bemærk venligst at der findes MASSERE former for denne) ... følger med i denne debat og håber på hjælp..
  • Indstillinger
    Hej for mig lyder det ikke helt psygisk syg . men helt klart noget er helt galt . jeg har en mental retaderet datter hun kan finde på at gøre det samme når hun er til læge. jeg tænker han kan lide af noget andet . måske trænger han til at få en personlig hjælper i hver dagen . jeg tror det er kommunen man søger dem i . I skal også sætte grænser. det er ikke godt for et menneske at få alt hvad man peger på. så lærer han ikke selv at klare livet. men selvfølig skal han have hjælp og udredes ved lægen for at se hvad der kan være gal med ham . hvis han ikke fortæller sandheden må en af familien fortælle lægen hvad i oplever der sker med ham. så der kan gøres noget. held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.