Fortsat Thycapsol behandling trods normale tal
Hej alle jer der har eller har haft forhøjet stofskifte
Efter 8 måneders behandling med Thycapsol ser det nu endelig ud til at mine tal er kommet indenfor det normale, 11/6-09 var TSH 2,0 og P-Thyroxin = 93. De sidste 3 måneder har mit stofskifte ellers været i den lave ende med TSH på 4-5 og P-Thyroxin ca 70-80. Efter 6 uger med kun 2½ mg Thycapsol pr dag kom tallene så i kontrol. Nu siger min praktiserende læge at jeg skal fortsætte med at tage 2½ mg om dagen i yderligere 3 måneder og så ny blodprøve d. 10/9-09. Jeg har så på det tidspunkt været i behandlig i 1 år ca. Jeg har det godt nu og tror egentlig at jeg er rask, ville så gerne holde med medicinen igen idet jeg tror at min krop selv kan styre det nu.
Er der nogen af jer der har været i behandling med Thycapsol der har stoppet vedligeholdelses behandlingen med medicinen inden de anbefalede 1½ år, min læge siger at det erfaringsmæssigt øger risikoen for tilbagefald hvis jeg stopper nu, så det tør jeg nok ikke så.
mvh Birgitte
Efter 8 måneders behandling med Thycapsol ser det nu endelig ud til at mine tal er kommet indenfor det normale, 11/6-09 var TSH 2,0 og P-Thyroxin = 93. De sidste 3 måneder har mit stofskifte ellers været i den lave ende med TSH på 4-5 og P-Thyroxin ca 70-80. Efter 6 uger med kun 2½ mg Thycapsol pr dag kom tallene så i kontrol. Nu siger min praktiserende læge at jeg skal fortsætte med at tage 2½ mg om dagen i yderligere 3 måneder og så ny blodprøve d. 10/9-09. Jeg har så på det tidspunkt været i behandlig i 1 år ca. Jeg har det godt nu og tror egentlig at jeg er rask, ville så gerne holde med medicinen igen idet jeg tror at min krop selv kan styre det nu.
Er der nogen af jer der har været i behandling med Thycapsol der har stoppet vedligeholdelses behandlingen med medicinen inden de anbefalede 1½ år, min læge siger at det erfaringsmæssigt øger risikoen for tilbagefald hvis jeg stopper nu, så det tør jeg nok ikke så.
mvh Birgitte
Kommentarer
Du skal presse din læge, trods at denne måske er knap så villig til samarbejde heri (lægen vil jo gerne sælge en masse medicin til dig da denne får provision heraf) til at hjælpe dig med at finde årsagen til sygdommen da du ellers under ingen omstændigheder bliver rask igen.
Så snak med din læge om lige så langsomt at trappe lidt mere ned og få målt stofskiftet undervejs.
MVH Lene
Jeg fik 5mg Thycapsol i 2 år som behandling for Basedow og dermed forhøjet stofskifte. Mærkede på intet tidspunkt noget til medicinen ud over at stofskiftet stille og roligt blev stabilt. Blev også diagnosticeret med knudestruma, som ikke har indflydelse på stofskiftet.
Vil også anbefale dig at vente med at stoppe til endokrinologen siger god for det, for meningen er jo at hjælpe kroppen til en stabilisering.
Basedowen har hos mig været fuldstændig i ro - er ikke engang blevet trigget af radiojodbehandling for knuderne i år, og det er 2½ år siden jeg stoppede med at tage medicinen
mvh Nynne
Tusind tak for svar. Jeg fortsætter med at tage de 2½ mg om dagen i hvert tilfælde indtil September.
Var til ultralydsscanning i torsdags der viste "multi-nodøs" thyoidea. En knudret skjoldbruskkirtel så vidt jeg forstod men ingen store knuder og intet "farligt". Den havde normal størrelse og altså ingen struma, blot var den ujævn. Ved I andre noget om det med "multi-nodøs" thyroidea?
mvh Birgitte
Jeg fandt dette link, vedr. multinodøs struma.
http://www2.netdoktor.dk/Q&A/answers.as ... CID=34&p=1
Jeg håber, at du kan bruge dette.
Kærlig hilsen Annemarie
Tak for svar fra jer. Jeg er ked af at jeg bliver ved med at tage på, selvom det ikke er mange kilo så er det kun en vej; opad. Er tilbøjelig til at overveje at stoppe behandlingen alligevel hvis jeg bliver ved med at stige i vægt.
Måske ligger mine stofskifte tal alligevel ikke optimalt selvom de var inden for normalen. Synes ikke jeg spiser for meget og motionerer en del.
hilsen Birgitte