Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Kønsvorter uden sex?

Min mand og jeg har været gift i 5 år.
Vi har ikke et særligt aktivt sexliv hvilket på ingen måde skyldes mangel på lyst fra min side.
Sådan har det ikke altid været! Han har været en del mere 'aktiv' i den afdeling end han er nu.
Nu til aften fortæller han mig at han har fået kønsvorter og han nok har fået dem på et wc eller noget..
Jeg er ikke ekspert men jeg mener nu at det er en sexuel overført sygdom.
Er der nogen overhovedet der ved noget om kønsvorter (kondylomer) der kan kaste lidt lys over emnet for mig før jeg bliver tosset af at spekulere??
Det værste er nok at mistanken var der lidt før det med vorterne så nu er jeg jo virkelig bekymret.

Kommentarer

• Hej med dig,

Jeg håber ikke du har gået og revet håret af hovedet på dig selv, mens du har ventet på svar.

Der ER en lille chance for, at han taler sandt, for kønsvorter kan også smitte ved kontakt - ligesom f.eks. fodvorter. Det er dog i ret sjældne tilfælde.

I din situation, synes jeg ikke der er så meget andet at gøre end at konfrontere din mand med dine bekymringer. Lad det ikke tage udgangspunkt i kønsvorterne, men i stedet gå direkte til sagens kerne - utroskab. Mænd kan generelt bedre kapere et konkret spørgsmål, i stedet for at det bliver pakket ind i noget følelsesmæssigt omsvøb. Spørg ham direkte.

Desværre oplever jeg ofte, at kvinders intuition, hvad angår forhold og utroskab i hvert fald, ofte er overraskende præcis. Så lyt til din fornemmelse når du spørger ham. Benægter han konsekvent, men føler du, han taler usandt, så må du overveje om du, om han taler sandt eller ej, kan have et forhold til en mand, du ikke stoler på.

Det er aldrig særligt rart at skulle gøre noget forbi, men hvis det bliver tilfældet med Jeres forhold, så tænk for guds skyld fremad. Lad dig ikke hænge i traditioner, vaner, nostalgi og savn. Du har sikkert stadig dit livs kærlighed gående derude et sted.

Håber det er nogle tanker du kan bruge.

Vh. M.
  • Min kæreste har også gået og revet sig selv i håret, efter jeg kom hjem med kønsvorter, og vi havde været kærester i et år på det tidspunkt.
    JEG HAR IKKE VÆRET HAM UTRO! Aldrig været det, og kunne aldrig finde på det.

Det er MINDST lige så frustrerende for mig at blive beskyldt for noget jeg ikke har gjort, som det er at være ham!

Kan selvfølgelig ikke vide om din kæreste har været dig utro, men jeg ved at man kan få det uden at have fået det ved seksuel kontakt.
  • Ja nu kender jeg det så også, fik igår konstateret et kondylom, har været sammen med min kæreste i 1,5 år og været ham tro, har faktisk termin om lidt under 1 uge, lykkelig tid, vores første barn, men så så han så denne her dims.....
    Han fejler ikke noget... Min læge sagde at det ku gemme sig i kroppen længe og kun er kommet i udbrud pga. graviditeten. Men hvor længe?
    Hvem har jeg så fået det af??
    Havde en fast kæreste i 7 år og derefter 2 andre fyre før jeg mødte min nuværrende kæreste.
    Smitter det kun når der er vorter??
    Lige nu er det jordens undergang, tænker alt muligt mærkeligt, og tuder hele tiden, er der nogen som har det eller har haft, der kan komme med lidt godt??
    Min kæreste er utrolig sød og dejlig, så kun støtte derfra, men han er da lidt urolig for sig selv, men vi må se tiden an.....

Vægten
  • Kønsvorter kan godt smitte gennem fx et håndklæde, men risikoen er nærmest minimal. Dog er der det ved kønsvorter, at virusset kan ligge og ulme i kroppen i op til fem år og i nogle tilfælde først går i udbrud flere år efter man reelt er smittet.
    Fra man bliver smittet og til det første udbrud sker vil der typisk gå fra fire uger til flere måneder.
    Da din mand og dig har været sammen i mere end fem år, må du nok desværre se i øjnene, at han har været på svinestien.
  • Er det virkelig sandt at det kan gemme sig i kroppen i op til 5 år?

Min kæreste, som jeg har været sammen med i 3 år, kom i januar hjem fra en 4 måneders tur i Peru og Mellem Amerika. Han har sovet rundt omkring på nogle usle hostels, beskidte senge og håndklæder. Nu her 5 måneder efter får han konstateret et kondolym. Han er en smadder sød fyr og jeg kan ikke andet end at tro ham når han siger, at han IKKE har haft sidespring, hverken før, under eller efter rejsen.
    Dog bliver det ved med at nage mig.
    Min læge sagde til mig da jeg blev undersøgt (og var symptomfri) at chancen for at smitten er sket anden vej end seksuelt, er meget meget lille og at jeg nok skulle gå hjem og kigge ham dybt i øjnene. Men hans læge siger, at det sagtens kan ske gennem hånklæder eller andet.
    Andre steder på nettet, står der, at smitten kun kan være i kroppen i et par år, men samtidig står der, at man får symptomer efter nogle uger-måneder.
    Ved ikke hvad jeg skal tro.

Og hvad er chancen for denne håndklæde smitte?
Log in eller Registrér for at kommentere.