Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

H1N1

Redigeret 20 september, 2009, 13:21 i Åben debat om forkølelse
Er i tvivl om hvor farlig denne H1N1 (svine influenza) er i forhold til andre influenza´er som florerer hvert år.

Hvor mange dør af denne influenza i forhold til de mange dog oftest ældre og svagelige der bukker under hvert år af almindelige influenzaer.

Og hvornår er det en forkølelse og hvonår er det influenza man har ? hvad er forskellen ? er influenza og pandomi kun "smarte" ord ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg har læst følgende artikel: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-23997092.html

    Omkring H1N1 og gravide. Min kæreste er gravid. Bør vi tage nogle forholdsregler? Hvis ja, hvilke?
  • Indstillinger
    Din kæreste er i følge sundhedstyrrelsen i en Risikkogruppe , men der er i følge sundhedsstyrelsen ikke nogen grund til at være voldsomt bekymret. Skulle hun være så uheldig at få sygdommen, er der gode chancer for det ikke betyder det store
  • Indstillinger
    På ekstrabladet kunne man idag læse om en Iphone applikation som giver dig mulighed for at blieve advaret hvis man befinder dig i et område med smitsomme sygdomme som influenza A. Skulle det gå hen og blive en epidemi, kunne sådan et program sikkert være en hjælp for eksempelvis gravide. Desværre virker programmet efter sigende kun på iphonenen, der jo ikke er kendt for at være den billigste mobiltelefon :(
  • Indstillinger
    Min mor har haft H1N1 (bekræftet af blodprøve ved lægen), og hun var ikke mere ramt af det end andre gange hun har haft influenza! Hun er i højrisikogruppen: en kronisk sygdom, som gjorde hun har fået fjernet milten og sukkersyge oveni!
    Efter min mening er det en værre omgang hysterie, og sundhedsstyrelsen har da også trukket lidt i land igen!
    Det er ikke værre, end andre influenzaer, der dør ikke flere end af andre. Det man ikke hører om, er at der faktsik hvert år dør folk af følgesygdomme af almindelige influenza typer. Så tag det bare med ro, og tag de almindelige forholdsregler: vask hænder tit, nys/host ikke folk i ansigtet...
    Mon ikke DK klarer sig gennen dette efterår ligesom hvert år?
Log in eller Registrér for at kommentere.