Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad skal jeg gøre??

Redigeret 2 december, 2009, 03:26 i Vulvodyni
Hej...

Jeg er 24 år og har længe lidt af smerter ved samleje. Jeg har en fast kæreste, og vi kan stort set ikke have sex længere. Vi har været kæreste i 4 år og det første år var der ingen problemer, og vi nød begge at have problemfrit sex.
Det startede med at jeg ofte havde svamp...ikke voldsomt meget men lidt der gjorde at vi ikke kunne have sex ordentligt... det var ikke konstant det var bare engang imellem...

Idag gør det ondt hver gang... det sviger og jeg er meget stram..det er som om jeg trækker mig helt sammen. Når jeg er til underlivsundersøgelse gør det frygteligt ondt når de fører instrumenterne op i mig..

Jeg har været til læge med det flere gange og hun kan ikke se noget, hun sagde endda at jeg ikke reagerede da hun rørte min vulva...så hun siger at det ikke er det, men jeg ved ikke om jeg skal tro på hende. Og ved kan det SÅ være?

Hun siger at mine muskler er ømme, men det føles ikke kun som ømme muskler synes jeg, det sviger.
Spørgsmålet er bare hvad jeg skal gøre nu, for jeg VIL have sex igen med min kæreste, det er SÅ frustrerende at måtte stoppe det hver gang, og i kender det sikkert alt for godt.

Jeg har hørt så meget om denne Knud Damsgård, arbejder han KUN i det private?
Kender i til andre dygtige gynækologer?
Kender i til gode fysioterapeuter der har fokus på underlivet?

Har i nogle ideer til hvad jeg kan fejle og hvad jeg skal gøre nu?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mis

    Hvor er det godt, at denne debat findes, og godt at du skriver.
    Jeg forstår din frustration over ikke at kunne have sex, og hver gang må stoppe fordi det gør ondt.
    Du skriver at det svier, og du nogle gange har svamp. Desværre er der mange forskellige hudsygdomme i underlivet, som begynder på den måde, og mange kvinder går mange år til snart den ene og snart den læge, før de endelig finder een som ved hvad det er....meget deprimerende.
    Knus Damsgaard er absolut dygtig, sød og forstående, og har både en privat klinik og en vulva klinik på Holbæk sygehus. Hvis du bor på Sjælland kan du blive henvist til ham fra din egen læge, det har du ret til.
    Han kan helt sikkert hjælpe dig, for hjælpes, det skal du....
    Held og lykke

    Anette
  • Indstillinger
    Mange tak for svar!
    Vil du mene at det næste jeg skal gøre er at få en henvisning til Knud Damsgaard? jeg bor i København, så det villle godt kunne lade sig gøre. Men er der ikke flere års ventetid på ham?

    Jeg har fundt ud af at min smerter sidder lokalt placeret i skedeåbningen bag til. så det er altså ikke inde i skeden, men jeg strammer helt sammen, og det er sikkert fordi jeg er bange for det kommer til at gå alt for ondt.

    Jeg har aldrig svamp længere, det var noget jeg havde engang..

    Jeg håber virkelig ikke at det bliver ved for evigt det her, synes at flere års ventetid bare er alt alt for lang tid, sådan burde det ikke at være.

    Findes der ikke andre gynækologer som er ligeså dygtige som Knud Damsgaard? eller hvad med fysioterapeut med fokus på underlivet. Det ville også være godt, hvis det kunne modvirke at spænde helt op..

    Jeg er også meget glad for at der findes en debat som denne så man ikke føler sig helt alene med problemet, og så man kan få gode råd osv...
  • Indstillinger
    hejsa

    Hvis du endnu ikke har fået en diagnose, skal du melde dig ind i en sundhedsforsikring. Den vil betale størstedelen af det, det koster at blive behandlet at Knud i det private, men ikke hvis du allerede har fået en diagnose. Det er meget dyrt ellers. Din anden mulighed er at komme på ventelisten, der er 4 år lang. Knud er 66 år, og kan ikke blive ved for evigt, så jeg vil stærkt anbefale dig at melde dig ind i en sundhedsforsikring, og derefter gå til din læge og sige at du vil hen til Knud. Ellers kan du ringe til Arresødal privat hospital, og spørge hvordan de håndterer det med sundhedsforsikringer. Behandling af Knud er det abslut bedste. Der er ingen der er bedre end ham i Danmark. Han undersøger dig for over 200 forskellige sygdomme, og tager dig helt seriøst.
    Du kan evt. forsøge at bedøve området med Xylocain 5%, som købes i håndkøb på apoteket.
    Held og lykke med det hele

    Hilsen Marianne
  • Indstillinger
    Hej.

    Tak for svar...

    Jeg har været til læge med problemet mange gange, men jeg har blot fået at vide at jeg skulle lave øvelser og at der ikke var noget. Måske har jeg en enkel gang fået at vide at der var en smule svamp men ellers ikke noget.

    Kan jeg få det dækket med sundhedsforsikring når jeg har været til læge med det mange gange.
    Jeg har ikke fået stillet en "overordnet" diagnose..

    Det ville være fantasisk hvis det kunne blive dækket!

    Er der nogle der har erfaringer med at bestille sundshedsforsiking selvom de kendte til problemet. Jeg troede kun man kunne få sundshedsforsikring før man overhovedet fejlede noget...
  • Indstillinger
    hej
    jeg skal ikke spille klog på hvad der er galt, men jeg har også lidt meget at svamp og svie, som gjorde det smertefuldt under samleje, jeg har nok bare bidt det i mig.
    jeg ved godt at du skriver at du ikke har svamp længere, men det der har hjulpet på mig var da jeg stoppede med p-piller, jeg har brugt p-piller igennem mange år og jeg har haft de andre problemer lige så lang tid. jeg kan åbentbart ikke tåle dem, jeg ved ikke om du tager p-piller, hvis du gør kunne du eventuelt prøve at stoppe for en tid, for at se om det kunne hjælpe.
  • Indstillinger
    Hej.

    mange tak for svaret...
    Det er altid dejligt når folk gerne vil hjælpe!!

    Jeg er faktisk holdt op med p-piller for 2 måneder siden, da jeg også havde hørt at det kunne påvirker "miljøet" i skeden. Indtil videre er der ikke sket noget.

    Jeg tror virkelig jeg vil undesøge det med sundhedsforsikring, for hvis man kan få behandling dækket, så kunne det da bare være alle tiders...

    Jeg håber at andre med samme problemer får gjort noget ved det. jeg har selv gået med det i lang tid, og nu vil jeg bare ikke mere, så må man slå i bordet ved lægen eller skifte læge, hvis de sige at de ikke kan gøre noget...
  • Indstillinger
    hej igen
    når ok, så er det ihvert fald ikke p-pillerne der er skyld idet, nu har jeg godt nok ikke læst alle svarene i dette indlæg, så jeg ved ikke hvad du har fået af råd, og somsagt kan jeg jo kun tale af erfaring inden for svampeangreb. Men noget der også er med til at stabilisere underlivet, er et naturlægemiddel som jeg er blevet anbefalet af min læge, det hedder ECOVAG, som er nogle mælkesyrebakterier, som skulle ved ubalance i den normale bakterieflora i underlivet stabilisere, og hjælpe på bla. svie og kløe. det er nogle vaginal kapsler som man kan tage lige så mange af man har lyst alt efter hvor slemt det er, og hvornår man vil, også selv om der stå det skal være lige inden sengetid, det har ikke noget at sige.
    man kan købe dem i håndkøb på apoteket, eller over nettet.
    jeg ved ikke om du har hørt om dem eller prøvet dem, hvis ikke kunne det måske være et forsøg værd.
  • Indstillinger
    Hej!

    Jeg har heller ikke været hos Knud Damsgaard, men i stedet på Herlev hos Benny Andreasson. Han har taget mig seriøst, og er generelt en venlig og forstående mand. Der var ingen ventetid, så det vil jeg anbefale - altså frem for at vente i flere år hvis det ellers er tilfældet. :)
    Generelt vil jeg sige at du bare må blive ved med at være opsøgende - jeg ved hvor deprimerende det er at komme til en læge som siger at der intet er at gøre.. For det er der! Man skal åbenbart "bare" finde den rigtige at spørge!

    KH Petra
  • Indstillinger
    Hej Mis

    Jeg har selv gennem fire år haft problemer med svie og smerter ved samleje. Mine smerter sidder i skedeindgangen bagtil i et meget lille område - men det giver aligevel en masse problemer, så jeg i flere år ikke kunne have samleje med min dejlige kæreste.

    Jeg gik i en længere periode hos en kvindelig gynækolog i København, som løbende behandlede mig for mulig svamp og spændinger i underlivet. Det hjalp lidt, men fjernede ikke det grundlæggende problem.

    Det seneste 1½ års tid har jeg brugt lokalbedøvende creme ved skedeindgangen før og efter samleje. Det var et tip, som jeg læste på en debat som denne, og det har været en meget stor hjælp for mig, fordi jeg nu kan have et stort set normalt sexliv igen uden smerter.

    Derfor kan jeg anbefale, at du eksperimenterer med metoden, mens du venter på evt. anden behandling.

    Jeg bruger håndkøbscremen Xylocain, som fås både i 2% gel og 5% creme. For mig virkede 2% ikke tilstrækkeligt smertedæmpende, så jeg bruger 5%. Jeg bruger cremen der, hvor jeg får ondt, nogle minutter før samleje. Hvis jeg har en periode, hvor jeg er meget følsom, smører jeg cremen på i to omgange med et par minutters mellemrum. Man kan mærke ved at føre en finger forbi det ømme sted, om det er tilstrækkeligt.

    Derudover smører jeg mig med cremen efter samlejet, så jeg ikke får ondt bagefter. Jeg smører mig med cremen hver gang jeg mærker svien - nogle gange 2-3 gange og andre gange 5-7 gange. Det er vigtigt for mig mentalt, at jeg ikke får ondt efter sex, fordi det fjerner lysten til næste gang.

    De første gange man bruger cremen, kan man blive overrasket over, at det svier meget. Det skyldes lokalbedøvelsen og er ikke noget, som man skal blive bange for.

    Den aktive lokalbedøvende virkning er i øvrigt kun kortvarig, så din parter bliver ikke "bedøvet", når I er sammen. Cremen gør dig naturligvis lidt mindre følsom under samlejet, men kun der, hvor du smører cremen på. Så man kan altså godt have god sex alligevel.

    Jeg kan klart anbefale, at du prøver med den lokalbedøvende creme og håber, at det også kan hjælpe dig.

    Mange hilsner
    Mette12345
  • Indstillinger
    Hej.

    Tak for jeres svar og gode råd...

    Jeg har faktisk prøvet med bedøvende creme 5%..Jeg synes ikke det virker tilstrækkeligt, men det er måske fordi jeg ikke får nok på eller får smurt det på ordentligt. Jeg har ondt samme sted som dig, men kan ikke rigtig finde ud af om det også gør ondt inde i skeden.
    smerten føles meget fuldkommen ved samleje, som om det bare gør ondt over det hele, men når jeg selv undersøger hvor smerten er, ligger den der i skedeåbningen bag til.

    Jeg har godt lagt mærke til at det sviger når jeg påsmørre cremen, men det forsvinder lidt efter.

    Jeg har lige købt en sundhedsforsikring og håber at jeg måske om nogle måneder kan få dækket en undersøgelse og muligvis behandling af Knud Damsgaard.

    Det er efter lange overvejelser at jeg har købt forsikringen da det jo er lidt dyrt. Endda når jeg er studerende. Men jeg tror det godt kan betale sig, da jeg også har noget andet der skal undersøges..

    Er der nogen der har erfaring med sundhedsforsikring? Altså om den dækker. Jeg har ingen diagnose og lægen har ikke kunne finde noget endnu, udover at der engang imellem er fundet svamp, men det snart længe siden.

    Jeg er stadig meget interesseret i gode råd og diskussioner med kvinder der har samme problem med smerter i underlivet...
Log in eller Registrér for at kommentere.