Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spis hele pladen og fortsæt, eller stop før tid?

Redigeret 15 juni, 2009, 05:43 i Prævention
Hey!
ser du, jeg er li startet på p-piller for første gang, så jeg har li et par spørgsmål:
1) Kan man i stedet for at springe menstruationen over (fx i sammenhæng med ferie) få menstruationen til at komme tidligere end beregnet, ved at stoppe og tage de 7 dages pause før alle 21 piller er taget?

2) Da det er første gang jeg tager pillerne kan jeg så være sikker på at min menstruation udebliver hvis jeg springer pille pausen over første gang?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du starter med "ser du" ?
    Det her er et debatforum, og der sidder altså ikke en læge i "den anden ende". Det er et forum, hvor helt almindelige mennesker debatterer de emner, der nu kommer op.

    Her er mit bud:
    Du har lige fået p-piller, du er lige startet på dem, og allerede nu vil du begynde at rode rundt med den mest vitale del af din krop, din fertilitet.

    Jeg ved godt, at de fleste læger er vældigt begejstrede for p-piller og slet ikke informerer om, at det altså ikke nødvendigvis er helt ligegyldigt at lade sin krop blive styret medicinsk i årevis, at bare springe blødninger over, at bare flytte rundt, som det lige passer i ens ferieplaner, fester osv. Beklageligvis er der en del læger, der mener, at dette faktisk ER fuldstændigt ligegyldigt.

    Det mindste man bør gøre for sig selv, er da sørge for at få en ordentlig grundig information, når man tager medicin - og p-piller er medicin. Tænk lige over, at en sund og rask krop bliver medicineret.

    Og jo, de fleste har da heller ikke problemer, når de en gang gerne vil have barn, men nogle har altså, og husk, der er en risiko ved alt.

    Nu har du fået p-piller - du har ikke en gang vænnet dig til dem endnu. Hvilke katastrofer vil der indtræffe, hvis du har menstruation et par dage af din ferie? Når man tager p-piller er denne blødning i forvejen ikke speciel kraftig, så du kan sagtens bade alligevel, og hvis du og din partner ellers ikke er for sarte, så kan man altså også dyrke sex.

    Væn dig nu til de p-piller stille og roligt, så kan du måske gradvist skubbe blødningsperioden en dag ad gangen, men hvis du vil være god ved dig selv, så springer du ikke de pauser over, og i øvrigt holder du en god pause på omkring tre måneder om året, så du hele tiden ved, at din krop godt "kan selv" uden styring.

    Og nej, en læge vil sikkert sige, at det er lige meget, men det er din krop og dig, der måske en gang vil have barn. Det gør ikke noget, du selv passer på den - du skal desværre ikke forvente, at lægen eller andre gør det for dig.

    Hvis du kigger lidt i debatterne om "snart gravid", så vil du der kunne læse om kvinder, der nu har nogle problemer, der meget vel kan skyldes p-piller, og den information, at det måske kan være lidt problematisk har de aldrig fået, før de nu står med problemet, hvor lægen så sagtens kan finde på at sige, at deres problemer skyldes påvirkning af p-piller.
Log in eller Registrér for at kommentere.