Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

rapid cycler - hurtig skiften mellem mani og depression

Hej
Jeg har været sygemeldt i fire måneder med depression, og er for nylig blevet diagnostiseret med rapid cycler. Det er en let form for maniodepression, hvor man hurtig skifter mellem at være hypomanisk og depressiv. Jeg er blevet henvist til en psykiater, som har sat mig på lithium. Desværre så har jeg læst, at det er bedst til folk med maniodepression og hvis man har rapid cyckler, er det bedre med et andet medikament.
Er der nogen der har erfaring med det. Som måske selv har rapid cycler og har prøvet medicin?

venligst Linda

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Linda,
    Det kender jeg - har samme diagnose gennem en del år.
    Jeg får et 'ældre' præparat - som yngre psykiatere rynker på næsen af.
    Det hedder Truxal. Dets styrke er at det ikke er afhængighedskabende (fysisk) og stort set bivirkningsfrit - på mig i en lav dosering (15mg/dg).
    Til gengæld påvirker det ikke de depressive symptomer særligt effektivt.
    Her supplerer jeg med et naturlægemiddel (Modigen - perikonekstrakt) i
    samråd med min psykiater.
    Jeg håber at det kan være dig til inspiration og hjælp.

    hej John
  • Indstillinger
    Hej med dig
    Jeg er ikke rapid cycler selv men jeg har kendt én, der er. Hun havde fået Lithium i en årrække uden effekt overhovedet. Hun var så til et foredrag med en overlæge indenfor psykiatri, der fortalte, at man havde opnået gode resultater med at lægge Lamictal oveni. Hun måtte kæmpe med distriktspsykiatrien men hun fik Lamictal til sidst og det hjalp. Hendes humørsvinger forsvandt fuldstændig. Jeg får selv Lamictal og Zyprexa. Lamictalen gør, at jeg ikke er deprimeret og Zyprexaén beskytter mig mod manier. Det går rigtig godt. Nu er vi mennesker jo desværre forskellige på det område så det, der hjælper den ene, virker ikke nødvendigvis på den anden, men måske var det værd at prøve. Jeg har for en del år siden været tilknyttet Klinikken for Maniodepression i Århus. De er eksperter inden for området. Jeg var med i en støttegruppe, hvor der var en læge og en psykolog med. Forleden blev jeg ringet op af psykologen, som var ved at lave et follow-up på hvordan det gik os tidligere deltagere. Jeg nævnte noget om et indslag på tekst-tv omkring Zyprexa, som havde gjort mig lidt urolig. Hun forsikrede mig om, at det behøvede jeg ikke at være med den lille dosis jeg får. Hun sagde til mig, at jeg var velkommen til at sige til min egen praktiserende læge, at han kunne ringe til den ledende overlæge på klinikken hvis han havde spørgsmål til behandlingen. Det blev jeg meget glad for. Det har ikke været nødvendigt indtil videre men man ved jo aldrig. Du kunne evt. prøve at tage kontakt til Klinikken for Maniodepression og forhøre dig, om de evt. kan hjælpe. Det er muligt, at det kun er de patienter, der har været med i et forløb, der har den mulighed, men det skader jo ikke at prøve. Det kan ikke blive værre end et "nej", men måske kan de så henvise dig til en anden, der er godt inde i de sager.
    Jeg håber du finder et middel, der kan hjælpe dig. De lette opsving er jo ind imellem en herlig ting, det er nedturen ikke.
    Håber du får held til at finde det rigtige.
  • Indstillinger
    hej linda prøv og tag lamictal i en dosis på omkring 100 mg om morgenen og om aften med 12 timers mellemrum fra hver dosis man tager, har en virkningstid på 12 timer. man kan få helt op til 1200 mg om morgenen plus om aftenen, så det bliver 2400 mg i det hele. og hvis det virker godt bare på den lille dosis så gå straks op til den dosis hvor du føler du har det allerbedst med dig selv, i samarbejde med din læge.
Log in eller Registrér for at kommentere.