Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Herpes/hævedelymfekirtel? hjælp!

Hej.
Jeg har et par spørgsmål.
Men jeg vil starte med det vigtigste da det er en nuværende situation.

Jeg fik en omgang dybterens hvor jeg havde en bums på overlæben, som så efter udrens blev provokeret til 2 forkølelses sår ved siden af hinanden. Har prøvet at have det mange gange, men denne gang har jeg fået enormt ondt og ømhed i min højre mandel/lymfekirtel (i den side hvor forkølelses såret er) og området omkring, såsom hals og kæbe.
Når jeg trækker hagen ind mod halsen gør det super ondt. Jeg har med vilje ikke ringet til min læge da jeg ku forestille mig at det havde noget med min herpes at gøre.
MEN da jeg aldrig har oplevet det før, trods utallige omgange med herpes, er jeg rigtig bekymret.

Kunne der være en mulighed for at lymfen eller mandlen fejlede et eller andet?, for jeg er ikke forkølet eller har ondt i halsen, eller belægninger på tunge/svælg. jeg tænker om det ku være et forstadie til noget mere alvorligt....



Jeg har et sår i hovedbunden som jeg har haft i en del år nu (ca 2mm i størrelse). gætter på det er en skønhedsplet der ikke vil heale. den vokser ikke. men er tit øm, og med sårskorpe, da jeg piller i det, dumt jeg ved det. Er det bare en hovedbundsabnormalitet?

Havde om hudkræft på min skole den anden dag og straks tror jeg at der er gået kræft i mine lymfer og hovedbund.... Jeg overdramatiserer nok, men det kan være at i kan få mig til ro igen....

Jeg ved godt jeg burde gå til læge... Men jeg sidder midt i eksaminer og min læge er ca en 100km væk, så nogen ideer og råd ville hjælpe mig meget her...

På forhånd tak. MVH Fernanda...

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej :-)
    Det er normalt at lymfekirtlerne hæver ved infektion, men såret i din hovedbund, syntes jeg du skal lade din læge se på.
    Man skal altid gå til læge, med et sår der ikke vil hele.
    Måske er det fordi du kradser i det - men hvorfor kradser du, klør det ?
  • Indstillinger
    Jeg synes ikke, det er smart at have en læge, der bor 100 km væk - det troede jeg egentlig slet ikke man kunne have, men måske du bruger en talemåde? At han/hun bare bor lidt besværligt i forhold til transport for dig? Husk, at i et debatforum, har man ikke andet at forholde sig til, end det, der står, så evt. ironi og sarkasme kan ikke gennemskues, hvis det altså er det, du har prøvet.

    Jo, det kan da være du overdramatiserer, men det ved ingen, og da slet ikke i et debatforum, hvor der altså ikke sider fagfolk. Du kan som sådan godt have f.eks. en halsbetændelse, uden at have været syg eller forkølet først.

    Hudkræft og lymfekræft vil nok kun yderst sjældent bryde ud samtidigt, så rolig nu.

    Det vil da være lidt godt lige at finde tid til at gå til læge - især nu, hvor du skal til eksamen - det er da ikke smart, hvis f.eks. en halsbetændelse bryder ud i lys lue, netop som du skal bruge dine kræfter på eksamen.

    Og så kan du samtidigt få kigget på det hovedbundssår, som du sikkert selv har fremprovokeret ved at blive ved med at pille i det, men sådan noget skal da også lige checkes.
  • Indstillinger
    først og fremmest vil jeg sige tak for de svar der allerede er kommet ind.

    til Vera09... jeg kommer nogengange til at pille ved den i hovedbunden, bare fordi den er der, også kommer der sårskorpe på, som jeg så blir ved med at kradse i, også heler den aldrig rigtigt. jeg skal jo bare lade være, men kan simpelthen ik lade være.


    Til lotte123...
    Jeg kunne aldrig finde på at lyve om noget, eller være sarkastisk, for så kan folk misforstå mig. Jeg bor i kbh og min læge er i slagelse. Jeg har en enorm læge skræk, og har derfor fået lov til at beholde min læge efter jeg flyttede.

    Jeg skal selvfølgelig til læge og have det undersøgt, men da min tid er lidt presset pt, ville jeg bare lige høre om der var nogen der havde nogle evt svar så jeg ikke går og kører mig selv op over noget der måske ikke er enormt alvorligt.

    Det ku jo være der var en der havde oplevet det samme og ku berolige mig lidt.

    men tak for svaret :)
  • Indstillinger
    Kære,
    Bare lige for at få ryddet op - og ikke fordi det ellers vedrører emnet: jeg har slet ikke ment, du skulle "lyve" - jeg troede bare, det var en form for talemåde.
    Jeg kan f.eks. finde på at sige, når jeg er camping og om morgenen simpelt hen bare SKAL på toilettet, at der altså er 15 kilometer der hen!! Det er der selvfølgelig ikke, men det føles bare sådan, men det er noget man kan sige, da der så følger et glimt i øjet med.

    Så jeg prøvede bare at skrive, at den slags kan man let misforstå, når det er på skrift, da netop kropssproget ikke følger med. Men sådan var det jo så slet ikke, du har virkelig så langt til lægen, hvilket da undrede mig.

    Et eller andet sted vil jeg mene, at når du nu er færdig med eksamen, så bør du nok gøre noget ved den lægeskræk, da det kan være ret så problematisk, hvis der skulle opstå noget akut sygdom hos dig, som da sagtens kan blive forværret af, at du skal så langt - og igen måske gøre besøget endnu mere ubehageligt for dig.

    Men - få nu kigget på det her, så du kan få ro til at koncentrere dig om den eksamen, som sikkert betyder en del for dig - og i øvrigt held og lykke med det.
Log in eller Registrér for at kommentere.