Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

anti- middel mirtazapin

Redigeret 11 august, 2011, 13:48 i Åben debat om depression
Hej...
Jeg skriver for at hører om der er nogen der kender til det antidepresive middel der hedder; mirtazapin krka.?
jeg har også prøvet efexor, men fik meget dårlig mave, derfor skal jeg prøve disse mirtazapin, men har læst lidt om dem og jeg kan foratå, at man tager volsomt, på, så jeg ved ikke helt om jeg har lyst til at fortsætte. derfor vil jeg gerne høre om der er nogen der kender produktet, eller kender et godt ant-middel, som man ikke tager alt for meget på af.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej

    Jeg har været i gennem en tur på mirtazapin.. De virkede helt fantastisk på mig, fandt jeg først rigtig ud af da jeg stoppede med dem.. det er så det.. men jeg tog 15-20 kg på mens jeg tog dem.. hvilket må siges at været noget af en vægtøgning.. jeg har dog ladet mig forsætte at jeg er et noget ekstremt tilfælde.. men synes bare du skulle vide det.. så hold øje med hvad du spiser og hvor meget, og om vægten stiger.. det er umuligt at tabe sig mens man tager dem...

    held og lykke
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg skriver fordi jeg netop også lige er startet på mirtazapin i går pga. en søvnforstyrrelse, som jeg har haft igennem 4 år nu. Jeg er dog meget bange for at tage på af pillerne. Tager man på fordi man spiser meget mere eller er det simpelthen kun pillerne, som er skyld i vægtøgningen?
    Jeg håber på svar.
  • Indstillinger
    Hej!

    Visse typer psykofarmaka skulle vist kunne påvirke stofskiftet lidt (ved jeg ikke med sikkerhed), men min egen erfaring er, at jeg tog på af et andet præparat fordi jeg fik en glubende appetit der IKKE kunne stilles ved at gnave gulerødder og spise en rugbrødsmad.

    Når det er sagt er det vigtigt for mig at understrege, at det IKKE er sikkert at DU får den bivirkning. Vi reagerer alle forskelligt på medicin.

    Lad vær' at bekymre dig. Hvis du mærker en markant ændring i din appetit og tager på eller taber dig må du tale med din behandler om det så du kan komme på et andet præparat i stedet.

    Og så lige en tilføjelse: Jeg har taget forskellige typer psykofarmaka gennem tiden, og ofte fortager bivirkningerne sig efter en måneds tid, så lad vær' at gå i panik hvis du mærker ændringer - uanset om det er appetitten eller andet.
    Og hold god kontakt med din behandler.
  • Indstillinger
    Hej alle.
    Jeg er for ca. 14 dage siden, gået fra Mirtazapin Arrow til do Krka. Før havde jeg voldsomme gigtlignende smerter i fingre og fødder, specielt, hvis jeg havde siddet lidt. Jeg er begyndt at bruge Q10, efter snak med en gammel veninde. Om det er Q10 eller de nye Mirtazapin , aner jeg ikke, men smerterne er på vej væk :-)
  • Indstillinger
    Hej Longjohn

    Det lyder da dejligt! Til lykke med det!

    Jeg har ikke selv erfaring med Mirtazapin, men da jeg selv tager medicin (blodtryksmedicin) interesserer jeg mig meget for, hvad medicin gør ved os.

    Selv om de på apoteket siger, at kopimedicin er en nøjagtig kopi af originalmedicinen, så er det faktisk sådan, at der tillades en vis forskel. Hvis de to slags, du nævner faktisk begge er kopimedicin, kan der også være forskel. Om kopimedicin kan man f.eks. læse her:

    http://www.lifdk.dk/sw8493.asp

    Derfor er det absolut muligt, at den ene slags Mirtazapin har givet dig bivirkninger i form af smerter – bivirkninger, som er stærkt mindsket ved den nye slags Mirtazapin.

    Men jeg tror altså snarere på, at det er Q10, der har ansvaret. Jeg er nemlig for nylig stødt på et indlæg her på Netdoktor, hvor en anden bruger, der også tog antidepressiv medicin, havde smerter.

    Sagen er nemlig, at mange typer medicin driver forskellige vigtige næringsstoffer ud af kroppen. Der er en ernæringsterapeut, der har samlet information om, hvilke slags underskud forskellige slags medicin giver. Du kan finde oplysningerne her:

    http://www.cetcenter.dk/pdf-filer/artik ... midler.pdf

    Langt nede i skemaet kan du finde oplysninger om antidepressiv medicin. Mirtazapin nævnes godt nok ikke. Der er tale om den gruppe af antidepressiver, der hedder tricykliske antidepressiver. Men denne gruppe er kendetegnet ved, at den påvirker flere forskellige signalstoffer akkurat ligesom Mirtazapin. Derfor mener jeg, at man med god grund kan antage, at Mirtazapin også giver under skud af vitaminet B2 og det livsvigtige stof Q10 ligesom de tricykliske antidepressiver.

    Stoffet Q10 er ikke så kendt. Men de fleste, der tager kolesterolsænkende medicin, de såkaldte statiner, har sikker hørt om det. Sagen er nemlig, at mange får smerter, når de tager statiner, og at man kan undgå smerterne ved at tage Q10. Og hvis du kigger i skemaet under kolesterolsænkende midler, vil du også se, at man mister Q10, når man tager statiner.

    Derfor vil jeg tro, at årsagen til dine smerter er, at Mirtazapin gør, at du kommer i underskud med Q10, hvilket medfører smerter (og andre problemer, da Q10 er et livsvigtigt stof, bl.a. for hjertet). Derfor er det en god ide at kompensere for Q10-manglen, hvilket du nu gør.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.