Opdeling af medicin -erfaring søges!
Hejsa.
Ud fra mine seneste prøver, kan jeg se at jeg nok desværre skal stige i medicin igen.
Fik for ca. 7 uger siden besked på at stige med 25 micgr. pr uge, men efter 3 uger følte jeg bare det gik alt for højt og tog det væk igen.
(Underligt nok, føler jeg nu, 4,5 uge efter jeg tog det væk, det stadig som om det kører for højt, specielt om morgenen)
Ligger inden for normalområdet, kniber bare med at finde det rette sted, hvor jeg har det godt. Synes også det er underligt at min T-3 og T-4 stiger og falder med TSH, mener de skal gå modsat hinanden, kan det ha' noget at gøre med at jeg også får Thycapzol?
Jeg har det virkelig dårligt første halvdel af dagen, når jeg er inde i en forøgelses periode og mit spørgsmål er så:
Er der nogen herinde der praktiserer opdeling af Eutirox, f.eks både morgen og aften og har gode erfaringer med det?
Jeg ved der er nogen herinde som tager dem til aftensmaden, eller til natten, det ville selvfølgelig også være en mulighed, når morgen ikke er så godt! Thycapzol'en jeg får, er netop inddelt til 2 x om dagen, så hvorfor ikke også med Eutirox!
Skal til Endo på mandag og vil selvfølgelig spørge mig for der, kunne bare lige være rart om der var nogen herinde der havde lidt erfaring med sådan en opdeling.
Mvh Birgit
Ud fra mine seneste prøver, kan jeg se at jeg nok desværre skal stige i medicin igen.
Fik for ca. 7 uger siden besked på at stige med 25 micgr. pr uge, men efter 3 uger følte jeg bare det gik alt for højt og tog det væk igen.
(Underligt nok, føler jeg nu, 4,5 uge efter jeg tog det væk, det stadig som om det kører for højt, specielt om morgenen)
Ligger inden for normalområdet, kniber bare med at finde det rette sted, hvor jeg har det godt. Synes også det er underligt at min T-3 og T-4 stiger og falder med TSH, mener de skal gå modsat hinanden, kan det ha' noget at gøre med at jeg også får Thycapzol?
Jeg har det virkelig dårligt første halvdel af dagen, når jeg er inde i en forøgelses periode og mit spørgsmål er så:
Er der nogen herinde der praktiserer opdeling af Eutirox, f.eks både morgen og aften og har gode erfaringer med det?
Jeg ved der er nogen herinde som tager dem til aftensmaden, eller til natten, det ville selvfølgelig også være en mulighed, når morgen ikke er så godt! Thycapzol'en jeg får, er netop inddelt til 2 x om dagen, så hvorfor ikke også med Eutirox!
Skal til Endo på mandag og vil selvfølgelig spørge mig for der, kunne bare lige være rart om der var nogen herinde der havde lidt erfaring med sådan en opdeling.
Mvh Birgit
Kommentarer
Når TSH falder og T4 og T3 stiger, betyder det, at dit stofskifte stiger.
Hvad er dine tal?
Thycapzol nedsætter stofskiftet, og Eutirox sætter det op.
Thycapzol har en halveringstid på 4 - 6 timer, og har en begyndende virkning efter ca. 8 timer. Thycapzol kan gives i op til x 3 dagligt afhængigt af dosis.
Jeg opdeler ikke selv Eutirox. Men jeg er blevet ordineret til at tage dem til natten. De optages bedre på dette tidspunkt, så d.v.s. at din dosis skal nedsættes. Men der skal du have din endokrinolog med på banen!!!
Eutirox har en halveringstid på ca. 7 dage, så vi kan ikke sammenligne indtagelsen af Thycapzol og Eutirox!!!
Jeg har det selv dårligt, hvis medicinen bliver sat for hurtigt op eller ned. Men jeg kan se, at din ændring har været med 25 mkg pr. uge, så det vil jeg ikke umiddelbart mene, skulle give dig reguleringssymptomer. Men det kan måske være at dit stofskifte ligger for højt??
Du skriver, at du skulle stige med 25 mkg pr. uge - så må stofskiftet have ligget for lavt. Men du har så "droppet" de ekstra 25 mkg igen.
Ja, det kan virkeligt være svært, at få stofskiftet til at ligge på rette niveau. Jeg håber, at du får kopi af dine blodprøvesvar, så du hele tiden kan følge med i dit stofskifte, og derved se, hvor du har det bedst.
Håber svaret er fyldestgørende.
Kærlig hilsen Anemonen
Tak for dit svar.
Vi starter med mine tal:
07.04:
TSH 3,0
TT3 1,02
TT4 108
T-uptake 1,12(ved ikke hvad det er!)
FT4I 121
Der havde jeg det faktisk rigtig godt og troede jeg var på rette vej. Fik så pr. brev fra Endo at vide jeg skulle sætte op med 25 micgr. pr. uge
Følte så efter 3 uger at kroppen kørte helt op og min fornemmelse sagde jeg ikke skulle ha' de 25, så dem droppede jeg igen. (Hvor du dengang svarede mig, at du nok var blevet - hvilket jeg så nok også skulle ha' gjort!) Fik derfor en ny prøve
Den 14.5:
TSH 2,8
TT4 102
(flere prøver var ikke nødvendige ved egen læge!)
Fik brev igen, skulle blive på dosis - hvilket jeg så allerede havde ændret.
Så ny prøve igen på den gl. dosis her den 02.06:
TSH 4,3
TT3 1,18
TT4 118
T-uptake 0,7
FT4 126
Som du kan se, så falder eller stiger de andre tal sammen med TSH, hvor jeg vil mene at de skal gå modsat hinanden. OG DET ER DET JEG IKKE FORSTÅR. Duer sammensætningen af de 2 mediciner ikke?
Fik at vide, som du også skriver, at det kunne da ikke passe jeg kunne mærke den lille ændring - men det kan jeg. Ellers må der være noget andet galt! Ved bare ikke hvad det skulle være.
Jeg føler det virkelig stadig som om mit stofskifte er for højt, om morgenen starter jeg med en puls på 120, bruger propranolol hen over dagen for at holde kroppen nede, skal passe mine spisetider, ellers bliver jeg svimmel og utilpas, taber en håndfuld hår hver gang jeg vasker det, er blevet øm igen (nok fordi tallene er gået den forkerte vej) Og så til sidst, opfører mit underliv sig som en hystade - ondt, pletbløder, ingen system, til trods for at jeg får hormonbeh for det også. Har virkelig også overvejet om det er dem jeg ikke kan tåle, man tænker jo i alle mulige baner når det går skævt.
Og for at det ikke skal være løgn, skal jeg starte med Endo nr. 4 indenfor et år, pga. lægeskift - hvor fedt er det lige.
Mit eneste håb er at hun måske kan få øje på noget med nye øjne. Det kører ihvertfald ikke som det skal.
Håber på lidt feedback igen på mine tal, for jeg synes virkelig de ser mærkelige ud.
Mvh Birgit
-Eller andre kloge hoveder;-)
En lille tilføjelse: Når man tænker på at kroppen føles som om stofskiftet er for højt, så kan det ud fra Produktbeskrivelsen også henlede til at det kan være en reaktion på overdosering!
Birgit
Ja, jeg har ikke lige haft overskud/kræfter til at skrive tilbage.
Jeg kan ikke selv længere mærke om mit stofskifte er for højt ell. for lavt. Jeg kan have symptomer på for lavt - men hvor det viser sig, at det ligger til den høje side.
Jeg er selv midt i en rutsjetur, disse tal er ændret på 14 dage:
Den 20.05 fik jeg målt stofskiftetal til:
TSH: 3,59 - T4: 104 - T3: 1,75
Den 08.06 stofskifte prøver igen:
TSH: 1,28 - T4: 145 - T3: 2,20
Det er selvfølgelig individuelt, hvor VI har det bedst. TSH kan ændre sig mange gange i løbet af dage.
T4 må gerne ligge i den høje ende - hvilket dit ikke gør.
T3 også til den lidt høje side - jeg har det bedst når T3 ligger omkring de 2 - der er dit også meget lavt.
Jeg kan se, at dit T4 samt T3 tal er steget - hvilket for MIG - er godt.
Ja, det er desværre rigtigt svært, at svare på dit spørgsmål. Du får jo også 2 slags mediciner!!!
Jeg håber virkelig, at din nye endokrinolog, kan give dig nogle rigtige gode oplysninger om en bedre dosering for dig.
Kærlig hilsen Anemonen
1000 tak fordi du, trods alt tog dig tid til at svare mig. Ved godt du ikke er en Endo:-), men somme tider har du jo nogle gode tips:-).
Er virkelig ked af at høre at du har det så dårligt.
Ja, det er virkelig svært at finde ud af hvad der er hvad, men har ihvertfald lavet en liste med spørgsmål til i morgen og har ikke tænkt mig at gå ud før jeg har fået svar:-) Jeg håber ihvertfald den nye har en god opskrift til mig, så man kan komme lidt videre i teksten.
Ønsker dig og i andre go' bedring.
Mvh Birgit
Jeg har en hund, der skal luftes, så udover mit ubehag med problemerne skaber det også praktiske problemer, at jeg har det sådan.