Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad er sikrest..

Redigeret 8 juni, 2009, 09:59 i Prævention
Hej allesammen..

Jeg havde lige en lille diskution med min mor i aftes, om hvilket præventions middel der er mest sikkert.. Jeg vil mene kondomet er, da det beskytter mod både grviditet og sygdomme, men min mor mener at p-pillen er mere sikker hva graviditet angår.. Hvad er jeres mening?
Håber på svar (:

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg må beklageligvis give din mor ret. Beklageligvis - fordi jeg ikke synes p-piller er en særlig sund ting til unge piger. P-piller er noget, der går ind og medicinsk styrer det allervigtigste i et kvindeliv; fertiliteten; derfor synes jeg, man skal tænke sig om, og sørge for grundig information, hvilket man desværre ikke altid får hos lægen, der beklageligvis gerne begejstret bare skriver recept ud, og bliver ved med at påstå, at det kan man sagtens tåle, hvilket også er rigtigt i de fleste tilfælde, men altså kun i de fleste. Hvis du læser i debatten om graviditiet, så vil du se, at der altså findes nogle, som har problemer med at blive gravide, og har fået at vide fra lægen, at det nok skyldes, at det hænger sammen med, at de stadig er under påvirkning af p-piller, så helt risikofri er p-piller altså ikke, men næsten. Derfor vil jeg mene, at det først er noget, man skal overveje, når man er helt udvokset - ja, helt personligt ville jeg nok mene, man skal vente, til man har fået børn, men det vil jeg nok ikke møde megen enighed om. I hvert fald er der vel ikke noget forgjort i, at man holder nogle grundige pauser ind i mellem f.eks. tre måneder om året, så man lige kan finde ud af, om kroppen stadig kan det, den skal.

    P-piller indtaget korrekt beskytter 100% mod graviditet - alle andre præventionsformer er kun "næsten" sikre - desværre. Kondomer beskytter dog 100%, hvis det vel at mærke er sat korrekt på, ikke springer og ikke er for gammelt, så der er en - endog lille - risiko.

    Og, så har du alligevel også ret, for p-piller beskytter ikke mod sygdomme, det gør der i mod kondomet.

    P-pillerne kan meget vel betyde, at man så er lidt mere "ligegyldig" med prævention, når man lige møder en og har lyst til sex, og så kan man netop få alle mulige sygdomme, som i øvrigt kan medføre, at man senere ikke vil kunne få børn.

    Jeg synes, du skal bruge kondom, og være meget omhyggelig med, at det bliver sat ordentligt på.

    Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men når du er helt udvokset - dvs i hvert fald over 18 år, og måske har fået en fast kæreste, så kan I måske sammen overveje, om p-piller kunne være en god ting i jeres forhold, hvis I vel at mærke er helt sikre på hinanden, - at en af jer ikke lige er ude og "bolle ved siden af", og helt sikre på at I begge er sygdomsfri.

    Sådan er det desværre i denne verden - og nej, det virker ikke specielt romantisk, men det er jo kun en selv, det går ud over, hvis ikke man passer på sig selv.
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar (:
    Jeg er 16, og mener ligesom du siger, at p-piller er noget man tager når man er i et fast forhold og helt udviklet...
    Har bestemt ikk lyst til at sætte mine homoner ud af kurs lige nu, syns det er ustabilt nok i forvejen!
  • Indstillinger
    Du lyder til at være en yderst fornuftige pige - bliv ved med det.

    Tak for din tilbagemelding.
Log in eller Registrér for at kommentere.