Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

3 finger som sover og dunker om natten

Redigeret 20 november, 2012, 07:11 i Håndskader og musearm
Hej. er der nogen som kan hjælpe. Jeg har på min højre og venstre hånd 3 finger (Tommel-pege-langefinger) som sover og dunker volsomt som om blodet totalt forsvinder, men det er kun om natten. Det er så slemt at jeg kun sover en 1/2 time af gangen og må derefter op at gå for at det forsvinder nogenlunde efter 10 min. Det er som om blodet skal tilbage til fingerne igen. Det er værst på min højre hånd. Jeg går til massør ca hver 6 uge pga jeg bla. sidder ved computer dagligt 8 timer. Men han/vi kan ikke finde noget som burde stråle eller gør ondt fra armen eller nakken.
Jeg har også prøvet akkupuntur i håndleddet dette har ikke hjulpet.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det kan lyde som Karpal Tunnel Syndrom
    Hjælper det hvis du ligger med armene oppe over over hovedet (På hovedpuden, ikke op i luften)
  • Indstillinger
    Hej Det har jeg ikke prøvet, men jeg vil prøve at ligge sådan i nat
    Tak for det gode råd.

    VH.
  • Indstillinger
    Nu ved jeg ikke hvad du laver (arbejder med), men jeg kan fortælle lidt om min egen oplevelse af samme problem.
    Jeg har et arbejde hvor jeg bruger mine hænder meget. Jeg er metaltrykker, og i det fag former man metalplader omkring et givet værktøj.
    Det kræver at man holder stramt omkring et håndværktøj, og i den forbindelse har jeg i perioder lidt meget af " sovende fingre".
    Jeg tror det hænger sammen med en overanstrengelse af musklerne i håndled og underarm!
    For mig har den rette behandling været en behandling med ultralyd/kortbølge på ledene i albue samt håndled ( 10-12 behandlinger ), sammen med en ændring af arbejds processerne.
    Når jeg ikke har kunnet sove om natten p.g.a. sovende fingre, har jeg med stort held brugt alm. panodil-tabletter ( 2 stk.)
    Håber du kan bruge mine erfaringer, og ønker dig god bedring!
    Flemming Hansen
  • Indstillinger
    Hej Luiza

    Jeg synes også, at det lyder, som om der er tale om karpaltunnelsyndrom. Du kan læse om karpaltunnelsyndrom her:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... elsyndrom/

    Jeg har selv haft dette problem, som kom på grund af overbelastning af min hånd. Jeg genkender meget det, du beskriver, altså at du kun kan sove ganske kort tid ad gangen, før du bliver vækket. Jeg var simpelthen nødt til at blive sygemeldt, fordi jeg næsten ikke sov om natten.

    Min læge gav mig smertestillende piller, men de virkede overhovedet ikke. I stedet fandt jeg efterhånden ud af, at et elastikbind om håndleddet på en eller anden måde kunne fordele pladsen i håndleddet anderledes, så nerven ikke blev udsat for et så voldsomt tryk. Egentlig er det ikke godt for blodomløbet at sove med et elastikbind, men løsningen gav mig søvn, og det var nødvendigt!

    Måske kan du også bruge denne midlertidige løsning?

    Jeg vil tro, at du er nødt til at gå til læge. Mange mennesker bliver hjulpet af en operation. Men jeg klarede mig med en lang sygemelding, og derefter skiftede jeg til et mindre belastende arbejde.

    God bedring.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej . Tusind tak for jeres gode svar og hjælp Det er nok denne karpaltunnelsyndrom som om er årsagen. Jeg har siddet på kontor i 32 år med en mus i 8 timer dagligt. Jeg har de sidste par år haft en specialmus som skulle være ok.
    Jeg har prøvet de sidste par nætter at ligge armen op over hoved når mine finger begynder at sove og dunke det hjælper lidt. Jeg slipper da for at stå op:-)
    Nu vil jeg prøve at gå til læge og se om han kan konstatere om det er dette sydrom jeg har.

    mvh Luiza
  • Indstillinger
    Hej Luiza

    Hvor er det dejligt, at du svarer, sådan at vi andre kan vide, at du har læst vores indlæg.

    Det er godt, at det hjælper, at du lægger armen over hovedet. Jeg kan huske, at jeg også brugte den metode til at begynde med, men det var først, da jeg brugte metoden med at lægge et elastikbind om håndleddet, at jeg fik en sammenhængende nattesøvn. Det kan måske virke selvmodsigende, at et forholdsvis stramt bind kan mindske trykket på nerven, men for mig så det ud, som om den plads, der var til rådighed for nerven inde i håndleddet, blev fordelt anderledes af elastikbindet. Under alle omstændigheder hjalp det mig til at få sovet. Jeg brugte måske bindet hver nat i en uges tid, og da jeg samtidig var sygemeldt, blev hånden jo aflastet, så efter denne uges tid kunne jeg sove uden at have elastikbind om. Men den snurrende fornemmelse blev ved i et par måneder, før det gik over.

    Ja, jeg tror, at du må til læge. Jeg kan for resten fortælle, at min søster også fik karpaltunnelsyndrom og det endda i begge hænder. Hun blev opereret for det. Det er en lille operation, som hjalp hende fint, og hun er meget tilfreds med resultatet.

    Jeg håber, at din læge kan hjælpe dig med at finde en løsning.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    hej .!
    glad for at høre der er sat et navn på , for var da ved at blive vandvittig over de finger var følsesløde store og hævet , og gør rigtigt undt !!
    ville gå til læge men gik så ind og guglede og fandt så siden her ..tak for hjælpen og håber det forsvinder igen :)
    hilsner herfra <3
Log in eller Registrér for at kommentere.