Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

ELTROXIN-nedtrapning

Redigeret 9 juni, 2009, 14:42 i Forstyrrelser i stofskiftet
Efter at have fået eltroxin 50 mg i halvandet år fik jeg besked på at stoppe med dem da stofskiftet nu var ved at blive for højt. Resultatet er at jeg nu næsten konstant har hovedpine og nogle voldsomme hedeture (er 62 år ). Er der nogen som kender til problemet? Skal først til kontrol om 2 måneder.
«1

Kommentarer

• Kære Solskin.
    Var det 50 mkg dagligt?? For så er det ikke noget at sige til, at kroppen reagerer kraftigt. For i givet fald er du nedsat med 350 mkg ugentligt. Og det er jo en ret kæmpe nedsættelse - hvis det er tilfældet.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Ja, der var 50mg dagligt. Hvad mener du at jeg skal gøre?
  • Det lyder af meget at stoppe pludseligt, men tal med din læge før du gør noget andet.
    Hilsen Sia
  • Kære Solskin.
    Først ville jeg kontakte lægen og bede om mine stofskiftetal på papir.
    Dette er utrolig vigtigt, da der åbenbart er stor forskel på hvordan praktiserende læger fortolker tallene.
    Hvis din TSH tal ligger på under
    0,3 er det rigtigtigt, at du er ved at få for højt stofskifte.
    Og så skal du sættet ned i dosis.
    MEN aldrig i et "hug".
    Alt afhængig af, hvordan din TSH ligger, skal du nedtrappes langsomt.
    Dvs. med 25-50 mikrogram ugenligt
    og have taget blodprøver løbende.
    Det er desværre en lang og sej procces men held og lykke med det.
    Hilsen Inge.
  • Så vidt jeg ved trapper man altid langsomt ned med eltroxin -det er jo en kold tyrker du får ,men lægen ved måske ikke bedre med mindre det er en endokrinolog ?
  • Kære Kirsten.
    Hvordan har du det? Var det ikke noget med, at du skulle nedsættes i medicinen?
    Det er lidt lang tid siden, at jeg har hørt noget til dit helbred!!!
    Kærlig hilsen Anemonen
  • hej allesammern,

tak for alle svar - hr henvendt mig til minlæge på "Riget" - fik taget en ny blodprøve og er nu igen sat i behandling med 50 mg fordi stofskiftet igen var lav.

hilssen fra 1solskin
  • Kære Anemone
    Tak for din hilsen det var sødt af dig at spørge til mig - jeg syntes det går betydelig bedre - jeg er på 100 eltroxin og 50 henholdsvis hver /hver anden dag og stadig 40 lio -Det kører ,men biokemisk kører jeg for højt i stofskiftet det er ikke sundt for hjertet og mine knogler -har fået lavet en dexa scanning som viser let knogleskørhed i ryggen på trods af kalk og D vitaminer hver dag..Jeg blev sat 50 mikrogr ned ,jeg skal have taget nye blodpr 22 juni ,så jeg håber tallene har ændret sig og jeg kan sættes yderligere ned uden så at få tilbagefald -Mit hjerte kører hurtig jeg har en puls ml 114-125 og det er jo ikke så godt ...jeg mærker det nu ikke ,men det gør hjertet nok :-)
    men ellers tænker jeg da på ,at der er gået et år før jeg nu føler mig ok igen jeg tror aldrig jeg blir' den samme som før ,den energi har jeg slet ikke mere-Der er sket en ændrig med mig som ikke kan/vil ændres ...
    Jeg er igen begyndt ,at have muskel smerter ,det kommer og går åbenbart med mellemrum ,men jeg skal ikke klage, når jeg tænker et år tilbage -uha da, hvor var jeg syg -nu er der håb og kiloene er væk igen -jeg har tabt de 10 kg som jeg tog på ,uden at gøre noget som helst,det er første gang i livet at jeg har tabt mig uden at tælle kalorier -
    drikke pulver eller være fornuftig :-)
    Jeg håber det går godt med dig og alle I andre ...
    Mange hilsener
    Kirsten
  • Jeg får 150 mf. om dagen. Det dog Frederiksberg Hospital 1 år at finde ud af, hvor meget jeg skulle have. Ingen problemer før 2008 ´- bortset fra tilvænning til kroppen - før medicinselskabet/producenten i 2008 ændrede på indholdet af pillerne. Nu har jeg utallige bivirkninger.

På dette link kan du anmelde bivirkninger:

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024 ... elID=14939

Virker det ikke så søg Lægemiddelstyrelsen, søg Eltroxin, så kommer linket.
  • Jeg gik til lægen efter, at jeg fik bivirkninger ved det nye Eltroxin. Der stod noget om, at TSH var ændret - mit TSH er nu 0,5, har læst fra en - der gik på Rigshospitalet, at 0,1 var normalt.

Jeg spurgte lægesekretæren, hvorfor der kun var et kryds på henvisningen, der plejer at være en 3-4 stykker, men jeg henviste selvfølgelig selv til TSH, for det havde jeg læst om. Jeg fik bare besked om, at det var nok.
Log in eller Registrér for at kommentere.