Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vægttab - frugt og grønt?

Redigeret 16 oktober, 2009, 17:48 i Sund kost
Hejsa.
Jeg er lige startet på en slags slankekur - selvom jeg ikke kan lide at kalde det dét. Nærmere en kostomlægning (+vægttab).

Har meldt mig til Weight Watchers - og de har et program med pointsystem.
Næsten alt frugt og grønt er af point værdi 0, bortset fra enkelte og tørrede frugt eller konverserede.

Hver individuel får tildelt et x antal point som de må spise for hver dag.
Men da frugt og grønt er værdi 0 - så kan man spise så meget man vil af det, og stadig tabe sig.

Stemmer det overens med fakta?
Jeg er usikker på om man virkelig kan spise så meget frugt og grønt som man vil, uden at få kalorieoverskud.

Jeg lider desværre af overspisningsanfald - tidligere var det ofte chokolade, kage, slik, chips osv som blev proppet ned, selvom jeg var ved at brække mig så blev jeg ved.

Nu hvor jeg er startet på Weight Watchers, prøver jeg at ændre mine kostvaner og mit forhold til mad - og udover det vil jeg gerne tabe mig.
Så f.eks. i dag, hvor jeg igen fik lyst til at proppe mig - så spiste jeg helt vildt meget frugt istedet. Har ikke engang tal på hvor meget.
Jeg er overbevist om at det er sundere at proppe sig med frugt end slik - men er der ikke noget om at man ikke burde spise for meget frugt?

Har brug for noget dokumenteret fakta og oplysninger.
Min veninde har en teori om at WW pointsystem holder da frugt (og grønt) forbrænder sig selv - og det gør at man ikke skal tælle de kalorier man indtager ved selve frugten. Og at man dermed ikke selv skal forbrænde det da det gør det af sig selv.

Men er det nu også rigtigt?
Jeg er i tvivl.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Leoparden

    Alt, hvad du spiser, giver energi, og dette gælder selvfølgelig også frugt og grønt. At et slankefirma har indført et særligt pointsystem, hvor frugt og grønt har fået tildelt 0 point, ændrer ikke ved, at der også er energi i frugt og grønt.

    Prøv at forstå det ganske almindeligt biologisk: Der er energi i al vores mad, fordi vi skal bruge denne energi til at opretholde livet, til at holde varmen og til alle vores aktiviteter. Får vi mere energi, end vi forbruger, stiger vægten, og får vi mindre energi, end vi bruger ved aktiviteter, taber vi os. Så enkelt er det.

    Det er at sammenligne med en ganske almindelig pengekonto: Hvis du sætter flere penge ind, end du bruger, vil beløbet på kontoen vokse.

    Jeg vil tro, at slankefirmaet forsøger at forenkle sagen, så folk er fri for at regne det nøjagtige kalorieindtag ud. Slankefirmaet vil muligvis bare sige: ”Grønsager og visse typer af frugt kan man godt tillade sig at spise meget af, uden at det samlede kalorieforbrug bliver voldsomt stort.”

    I dit tilfælde skal du dog passe på med at bruge firmaets pointsystem, fordi du har disse ædeflip. Det er klart, at det er bedre, at spise broccoli end is og slik. Men sådan som jeg forstår dig, spiser du helt unormalt meget under disse ædeflip. Hvis jeg var dig, ville jeg i stedet finde ud af, hvad der udløser disse ædeflip. Måske mangler du et eller andet vitamin eller mineral, som kroppen forsøger at få ved at give dig lyst til at spise unormalt meget? Eller er dine ædeflip udløst af skuffelser og ærgrelser, altså trøstespiseri?

    Held og lykke med vægttabet

    Mange hilsner

    Kamelia

    P.S. Din venindes teori lyder som noget sludder og vrøvl :o)
  • Indstillinger
    weight wogters
    er et godt program at følge---jeg har tabt mig 20kg ved at følge deres point system----og de ved hvad de taler om --det er et godt velrenomeret firma ---og de har hjulpet mange---og at hvisse grønsager og noget frugt er o stillet skal man bruge og nyde --og hvis der er noget man er i tvivl om --skal man spørge om det på de ugentlige veje dage --og ikke blande alle mulige andres råd ind i hvis man vil have en fast forbrænding ----hvis man virkelig sætter sig ind i hvor mange poient der er i maden kan man få meget mad ---men hvis man bruger dem til winerbrød ---rækker det ikke særlig langt
    det er ikke dårligt at tage vitaminer ved siden ad ----chron--d vitaminer og et præperat med alle de vitaminer og mineraler kroppen har brug for for jeg tror at hvis man mangler alle disse stoffer -.-skriger kroppen mere efter mad ---held og lykke til
Log in eller Registrér for at kommentere.