Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Uvidende omkring min egen sygdom (flov)

Hej alle.

Det er faktisk lidt pinligt at skrive dette, for jeg har været i beh. for lavt stofskifte i snart 8 år UDEN egentlig at kende grænseværdierne som lægen måler hvert år (hos mig). Jeg er én af dem, som ikke spørger efter tal, men koncentrerer mig om, at lægen siger: "prøverne er ok, du skal ikke reguleres" eller "du ligger lidt højt, og skal reguleres"

Idag fik jeg svar på den årlige blodprøve, som lød at prøven var tilfredstillende - og kun fordi jeg har set og fulgt lidt med i polemikken med den nye eltroxin, både i aviser og på nettet, spurgte jeg om værdien (tallet) fra min blodprøve, og bad samtidigt om tallet fra sidst jeg fik det målt. Grunden til dette er, at jeg synes jeg har fået de samme symptomer som jeg havde inden der kom styr på mit stofskifte, og fik mistanke om at det kunne skyldes den ny variant af eltroxin.

Jeg er så åbenbart steget fra et tal på 20,4 til 22,2, men lægen mener ikke jeg skal sættes op i medicin, hvilket jeg ikke rigtig kunne argumentere imod, da jeg som sagt ikke har interesseret mig for grænseværdierne.

Hvis mine symptomer fortsætter har jeg dog tænkt mig at få taget endnu en blodprøve, så hvis et eller andet klogt hovede herinde kan oplyse mig om, hvad TSH grænseværdien er for regulering af medicin, så vil jeg føle mig bedre rustet til at tale med om min sygdom ved næste lægebesøg.

mvh Dansemusen

Kommentarer

• Kære Dansemusen.
    Jeg syntes ikke, at du skal være flov over, at du ikke har sat dig ind i din sygdom. Vi tænker jo først på det, når vi har det skidt.
    Men læste jeg rigtigt??? TSH på 22,2
    Hvis dette er korrekt, er jeg meget chokeret. Mange har det bedst med et TSH tal ml 1 - 2. Ref. værdierne på mit sygehus er: 0,30 - 4,00.
    Så igen hvis dit TSH er på 22,2 er det meget alarmerende. Og lægen skal simpelhen handle på dette!!!!! Så har du et meget meget lavt stofskifte.
    Skriv endelig igen - for jeg forstår slet ikke, at det kan være korrekt med et så højt TSH tal.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej igen.

Tallene jeg har skrevet er rigtige nok, men jeg tror jeg måske har taget fejl af det som kaldes TSH og tallene for T3 og T4?, hvis der altså er forskel på disse begreber?

Jeg blev jo lidt forskrækket da jeg læste dit svar, og gik derfor på google, hvor jeg fandt denne patientvejledning vedrørende stofskiftet: http://www.kvalidoc.dk/endokrinologi/th ... xoedem.htm

Ifølge den, som jeg forstår det, så er stofstiftet indenfor normalområdet, hvis T3 ligger mellem 5,5 - 9,0 pmol/l og T4 mellem 12,0 - 20,0 pmol/l

Jeg håber da næsten at de tal jeg har fået er en sammenlægning af disse tal?
  • Kære Dansemusen.
    Man kan ikke lægge de forskellige tal sammen.
    Ref. værdierne på "mit" sygehus er:
    TSH: 0,30-4,00
    T4: 70-140
    T3: 1,45-2,50
    Jeg selv har det bedst når TSH ligger ml. 1-2, T4 over de 130, og T3 omkring de 2. Men vi er allesammen individualister. Så fru Hansen kan have det godt med et TSH på 0,3, hvorimod fru Pedersen kan have det utåleligt.
    Men du ville have det enormt skidt, hvis dit TSH tal lå på 22,2.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Det lader til jeg har meget at lære mht. disse værdier. Hvordan lægen er kommet frem til tallet 22,2 er mig en gåde, men jeg trøster mig med, at jeg i hvertfald ikke er decideret skidt tilpas.

Samtidig tænker jeg, at hvis mit stofskifte er alarmerende lavt, så er det vel nærmest utænkeligt at jeg på 13 uger ved en kostomlægning har tabt mig 13 kilo?. Lavt stofskifte = lav forbrænding?

Det ser ud til jeg må tage kontakt til lægen igen, for at få en forklaring - men under alle omstændigheder skal du have tak for din hjælp :-)
  • Kære dansemus
    Synes helt sikkert det lyder som dit fnie T4 der er 22, alt andet ville være forkert.
    Hvis du melder dig ind i thyreoideaforeningen, det koster 200 r/år, så vil du få invitationer til nogle orienteringsmøder, og et medlemsblad, som du måske kunne have glæde af.
    Hilsen Sia
  • Jeg be'r altid om at få mine tal printet ud på papir.. og der står ref.værdierne altid ude i siden..

Tallene kan variere fra sted til sted... fx er værdierne fra hvidovre og min egen læge på amager meget forskellige! til gengæld står der på hvert papir hvad normal værdierne er for deres prøver.

Ved ikke om det er egen læge eller anden der tager dine prøver.. men da jeg skulle have taget hos min læge, havde jeg først fået at vide, at de kunne SAGTENS lave samme prøve som hospitalet (løgn), for de måler så KUN TSH... T3 Og T4 bliver kun målt hvis de selv indstiller prøverne til det -> først virkede det som om sygeplejersken helt opgav, men efter 10 min havde hun fundet "de rette knapper" og bestilt svar på alle 3 ting..

Jeg har selv gået meget op i at få mine tal på skrift, fordi min læge var så arrogant i det ½ år fra jeg blev dårlig til sygdommen blev opdaget.
Log in eller Registrér for at kommentere.