Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Svinging i TSH tal

Mit Tsh tal svinger meget i øjeblikket. Normalt har jeg ligget på 3,6 det faldt 15-3 til 2,1. derefter steg det til 2,2 næste prøve 1,5 næste prøve 1,1 og i dag 4,8.

Min læge siger at det er stabilt og indenfor skalaen selvom tallene flyver op og ned. Men jeg er ikke enig. Jeg er simpelthen så træt at jeg kan sove 10-12 timer og har haft mange problemer med svamp i denne periode.

Har prøvet at forklare ham at jeg kan mærke at tallene svinger og ikke har det godt. Og at det ikke kun er det at man ligger inden for skalen der betyder noget men også hvordan man har det.

Da det lå på 1,1 aftale jeg med min læge at jeg tog 25 mikrogram væk om ugen for at tallet kunne stige lidt. Nu hvor den ligger på 4.8 skal jeg så tage de 25 mikrogram mere igen. Undrer mig over at så lille en ændring kan få tallet til at gå fra 1,1 til 4,8 ?

Ifølge mit materiale fra stofskifteforeningen går skalen for TSH fra 0.2 til 4.0 men min læge siger at skalaen går til 5 ?

Hvad er jeres erfaring

Kommentarer

• Kære Sunrose.
    Ingen tvivl om, at dit TSH tal er for højt. Ja, 25 mkg mindre kan for mange betyde, at der kommer "svingninger" i stofskiftet igen.
    Nu hvor du har Eutiroxen, kan du så ikke nøjes med at tage 12,5 mkg mere pr. uge??
    Ja, de læger!!! Endnu et eksempel på, at de kun ser på ref. værdierne. De skal dæleme lytte til patienterne.
    Så med et TSH tal på på 4,8 - burde din læge virkelig reagere. Og det er bestemt ikke stabilt. Og det er jo heller ikke rigtigt, at du skal være så træt.
    Kender du dine øvre stofskiftetal??
    God bedring.
    Kærlig hilsen Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.