Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Problemer med at falde i søvn

Jeg har gennem de sidste par uge haft problemer med at falde i søvn. Hjernen slukker bare ikke nogle gange.
Tror det startede med at det gik op for mig hvor gammel en hund jeg har efterhånden, og er super glad for hende.
Så jeg lå og tænkte på hende om natten om hvor lang tid hun nu havde tilbage og hvor meget jeg holder af hende og ville savne hende. Hun er hverken syg eller noget, men frygten er der bare nogen gange.

Men det er ikke altid det som hjernen tykker på. Andre gange er det bare hvad jeg har lavet i løbet af dagen evt hvilke opgaver der ligger og venter på arbejdet.

Natten i nat er gået med at tænke over det frygtelige flystyrt blandt andet.

Og for at det ikke er nok så har jeg også været sygemeldt endel på det sidste pga influenza og nogle andre ting, hvilket jo er reelt nok ved jeg, men det giver mig dårlig samvittighed at jeg ved at mine kollegaer får mere arbejde.

Samtidigt med det er jeg begyndt at cykle på arbejde og det giver mig en masse extra energi efterhånden da jeg ellers ikke får bevæget mig og gerne skulle tabe mig lidt med noget motion.

Jeg har ikke prøvet sovepiller endnu, men har før i tiden hvis jeg haft brug for lidt hjælp til at sove taget 2 panodil og det har ligesom hjulpet mig med at falde ind i søvnen efter ½ - 1 time vel.

Denne nat er den første hvor slet ikke har sovet noget som helst. Har nu været oppe i godt 25 timer. Og kan ikke få mig selv til at sygemelde mig endnu engang fordi det går så bare ud over mine kollegear som så bliver nød til at tage min vagt hvor de skal skal arbejde nogle timer extra.
Nogen gode ideer?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej...

    Jeg ved ikke, om du måske kan bruge nogle af disse forslag.

    Du får ekstra energi ved at cykle. Det kunne lyde som om, at det giver et overskud af mental energi - altså flere tanker. Det er rigtigt godt, hvis du kan bruge den energi konstruktivt og kan lære at kontrollere den.
    Skrivning kan være en glimrende måde (hvis det er den rigtige for én selv) at få den energi ud på i kontrolleret form. Hvis du kan tegne eller male, så kan det også være en måde at slippe af med mental overskudsenergi på.
    For mig lyder det som om, at det fysiske energioverskud giver plads til, at der er andre ting, der kan komme frem. Min erfaring er, at det hjælper, hvis man lytter til det og giver det plads. Hvis man prøver at undertrykke og fornægte det, så kræver det bare mere plads. Derfor (mener jeg), at man hjælper sig selv bedst, hvis man kan finde en måde at få det ud på i kontrolleret form.
    Dit indre har ikke brug for at blive bedøvet med sovemedicin - man skal tværtimod lytte til sit indre. Men det må være, når det passer ind i dit program og det er så ikke lige om natten. Dit indre er ligeglad, hvornår det er, når bare du lytter. Alt det du så 'hører', har også brug for at komme ud igen.

    Måske kan du om aftenen sætte dig og skrive alt det ned, der rumsterer i dit hoved? Skriv alting ned. Hvad der er sket i løbet af dagen, hvordan det har påvirket dig, hvordan du evt. kan løse forskellige problemer, der har vist sig.
    I forb. med arbejdet kan det være tanker og følelser i forhold til, hvordan du evt. kan strukturere dit arbejde.
    Skyldfølelsen i forbindelse med arbejdet kan også endevendes på skrift, så du måske kan få fat i nogle andre tanker og følelser, der kan tage noget af skyldfølelsen fra dig.
    Skriv om dine følelser for din hund. Konfronter din frygt - hvordan vil det være, når hun ikke er her mere? Hvordan vil du bedst muligt kunne tackle det? Ikke bare tankemæssigt men også følelsesmæssigt. Forestil dig sorgen og de følelser, der vil komme. Forestil dig, hvordan du efter nogen tid kan leve videre med tabet? Vil du til den tid have en anden hund? Vil der også være lettelse over, at du ikke længere er så bundet? Hold samtidigt godt fast i de positive følelser og de gode minder, du har om din hund.
    M.h.t. flystyrtet så skriv ned alle de tanker og følelser, det vækker i dig. Skriv din frygt ud af kroppen.
    Hvis du skriver, så husk altid at slutte af med at finde en positiv indfaldsvinkel, så det ikke slutter med negative tanker og følelser.

    Det kan også være, at det ikke falder dig naturligt og godt at skrive. Men så har du sikkert en anden foretrukken, kreativ udtryksmåde. Måske kan du tegne, måske kan du male, måske lave skulpturer, keramik eller hvad det nu måtte være. Det vigtigste er, at det er noget, der føles tilfredsstillende og som giver udtryk for dit inderste.

    Hvis du så har brugt aftenen på f.eks. at skrive, male eller tegne eller hvordan du nu bedst kan kanalisere overskudsenergien ud, så tror jeg, at du vil være mere rolig og afslappet og få det meget bedre.
    Derefter kan du måske gå i seng og ligge og høre noget afstressningsmusik. Noget af det der blide musik, man bare kan svømme hen til. Det giver mig en utroligt god nattesøvn :-)


    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.