Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Akarin

Redigeret 4 juni, 2009, 04:56 i Angst
Jeg har nu været sygemeldt i snart 9 uger med stress, depression og angst. Er startet op hos psykolog, hvilket jeg er glad for. Jeg synes jeg svinger meget ift hvordan jeg har det og har efter samråd med min læge besluttet, at starteop med Akarin. Planen er at jeg skal tage 10 mg i en uge og derefter 20 mg dagligt. Nu har pakken med Akarin ligget urørt i snart en uge. Jeg er hundeangst for, at starte op. Jeg er bange for bivirkningerne og at man får det værre i opstarten samt bange for, at jeg ikke kan føle mig selv.
Hvad er jeres erfaringer - er ved at være derhenne, at jeg ved det vil være bedst for mig at starte.

Håber på nogle tilbagemeldninger

kh
Lene

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lene.

    Jeg kender ikke til hvordan Akarin virker, men fik for en del år siden selv medicin mod angst, noget der hed Seroxat. Der var bivirkninger såsom svede ture og manglende lyst til intim kontakt, men det virkede og jeg blev rask. Jeg vil råde dig til at gå igang hurtigst muligt, for det er spild af liv/dage at have det skidt når man kan få det godt. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.

    Hilsen Sue
  • Indstillinger
    Hej..

    Jeg startede med Akarin for ca. 4 mdr. siden, og det har hjulpet utroligt meget. Lider af depression og panik angst, men mine symptomer er helt sat i ro for tiden, og er sikker på det skyldes pillerne. Jeg havde det lidt skidt den første månedstid, træt og en smule kvalme.. men holdte ud, og nu har det været det hele værd, og verden ser lysere ud.. start op i dem, - det er mit råd! - så du kan få det bedre og nyde en smule af den danske sommer og sol der er i vente :-)
  • Indstillinger
    Hej Lene

    Sjovt nok havde jeg lige læst dette i en lægebrevkasse i et ugeblad og umiddelbart efter læste jeg dit spørgsmål. Hermed en afskrift:

    Akarin er en af de mange serotonin uptake hæmmere (populært kaldet lykkepiller), der findes. Det hæmmer, at serotonin (et af hjernens signalstoffer) bliver nedbrudt og sikrer derved, at en højere koncentration af dette signalstof forbliver i hjernen.
    Med den alder din søn har (til spørgeren, der har en teenagesøn), skulle han kunne tage en normal voksendosis - 20-40 mg - men det er individuelt, hvor høj en dosis der gives, før der er gavn, eller før der kommer bivirkninger. Jeg vil sige, at 20 mg lyder til at være en rimelig dosis ud fra, hvad du skriver og som en start til at støtte ham i at komme over sin depression.
    Depression kan udløses af mange faktorer, derfor er det godt, at han kommer til samtaleterapi. Han skal ikke tage perikum samtidig med Akarin. Men hvis I beslutter Jer for ikke at fortsætte med Akarin, kan perikum være et alternativ, hvor der er en god dokumentation for, at det virker mod let til moderat depression.
    Din søn bør under alle omstændigheder tage D-vitamin, 50-60 mikrogram om dagen. Rigtigt mange mangler dette vitamin og det kan give depression. Derudover er stærke B-vitaminer (f.eks. B-kombin 50 mg fra apoteket eller en helsekostbutik), fiskeolie og daglig motion meget vigtigt og kan afgjort gøre en forskel for ham. En depression skal behandles fra mange vinkler, de fleste får det ikke bedre med medicin alene, derfor er ikke mindst familie og venners opbakning også godt.

    (Fra ugebladet Søndag nr. 50/2008 - lægebrevkassen v. Irene Hage)

    P.S.: Jeg ved godt, at det ikke er det, du spørger om men jeg har lige en tilføjelse: Jeg har selv været igennem et terapiforløb og ved, at det vækker meget angst, depression o.s.v., når man arbejder med sig selv. Lykkeligvis har jeg selv undgået medicinering men fik i stedet gennemlevet følelserne.
    Jeg kender et par andre, der har været igennem lign. terapiforløb og som er blevet medicinerede undervejs. De råder andre til at undgå det, hvis det overhovedet er muligt. Men omvendt kan man jo få det så dårligt, så det kan være nødvendigt for overhovedet at kunne arbejde med problemerne.


    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.