Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vægttab truet af konstant sult

Redigeret 21 november, 2009, 12:50 i Åben debat om overvægt
Håber virkelig nogen kan give lidt hjælp.
Er for et par uger siden gået i gang med at tabe 15 kg, hovedsageligt ved kostomlægning.
P.t. er det gået rigtig godt. Kiloene smelter lige så stille af, som de skal. Så klap på skulderen til mig selv :-)
Men nu er det hele truet, fordi jeg føler en konstant sult ! Og det er ikke lækkersult, men en rigtig sult. Ting som havregryn og rugbrød plejer ellers fint at fylde maven og få den til at falde til ro - men lige nu virker det overhoved ikke. Jeg kan guffe en kæmpe portion, og 10 minutter senere er jeg nøjagtig lige så sulten igen.
Det er virkelig dybt frustrerende, især når det ellers går så godt. Men det er frygteligt, at have det sådan. Sulten er endda begyndt at holde mig vågen om natten, hvilket selvsagt ikke gør problemet bedre.

Kostomlægning har jeg grebet an ved at (selvfølgelig) at holde de søde/usunde sager væk. Og så forsøger jeg ellers for at holde kosten sund og uden for meget usunde kulhydrater (tror jeg det er) ... dvs hvid brød, pasta, ris, kartofler o.l.
Jeg sørger også for at få små frugtmåltider imellem de større, så blodsukkeret holdes konstant.
Så i grundtræk holder jeg mig til grønt og kød.
Og det har virket super - indtil for et par dage siden, hvor jeg blev ramt af evig hunger..

Jeg klamrer mig p.t. med næb og kløer fast til min motivation for at tabe mig, men ved ikke, hvor meget længere jeg orker at have det sådan.
Hvorfor føler jeg mig sulten, når jeg eller holder en kostplan som burde tilfredsstille kroppens behov?

Nogen råd og erfaringer om, hvad der kan "tæmme maven"?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg spekulerer lidt på, hvor radikalt du har ændret din kost? Det kan jo være, at din krop lige skal vænne sig til det, hvis det er en total ændring.

    Du skriver, at du begyndte for et par uger siden og at kiloene rasler pænt af? Jo, det er da rigtigt godt, til lykke.

    Jeg er i gang med et lignende projekt - skal også tabe 13-15 kilo, men nu skal du huske på, at det sundeste vægttab er ca ½ kilo om ugen, og jo - de første to-tre uger tabte jeg et helt kilo om ugen, da jeg jo også ændrede, og så siger kroppen jo "Hov! Hvad sker der nu?".

    Mit forslag til dig, er at du måske skal skrue en lille smule ned på hastigheden af dit vægttab. Hvis du har været vant til en hel del mere fedtholdigt mad, end du pludselig er gået over til nu, så er der jo også sund fornuft i, at du i stedet for at fjerne det hele, måske nøjes med at fjerne det halve - du vil stadig tabe dig, men måske ikke helt så hurtigt, og du vil måske på længere sigt have det meget bedre.

    Vi skal jo lige hsuke, at overvægt ikke er kommet på tre måneder - den forsvinder heller ikke på tre måneder. Det lange seje træk er det bedste og på længere sigt også det mest holdbare.

    Jeg har på tre måneder nu tabt 6½ kilo - jeg er vældig tilfreds, og er vældig spændt hver søndag morgen, hvor jeg har indført min ugentlige vejning.

    Held og lykke! Hold nu fast i din beslutning.
  • Indstillinger
    din krop mangler en masse vitaminer og det er det den skriger efterden mangler sikkert også vædske --så i gang med at tømme vandhanen ---spis stærke vitamin piller hver dag --efter målet på glasset ---ekstra kalk og d vitaminer ----masser grønsager --fisk -og meget magert kød ---lær at tælle kalorier ---1200 daglig de første uger langsomt op efter hvor meget du rører dig ikke meget højere 16-18000kalorier ---pas på fedt ---men der er meget der er magert ---hvis du begynder at kikke efter --mange protoiner de mætter
Log in eller Registrér for at kommentere.