Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

spørgsmål til mere erfarne maniodepressive :)

Hej,

(jeg springer lige let og elegant over maniodepressiv/bipolær-debatten og bruger ordet maniodepressiv, håber det er ok (: )

Jeg faldt for nylig over et interview med en maniodepressiv, der sagde påfaldende mange ting jeg kunne nikke genkendende til. Jeg søgte lidt rundt på nettet og fandt ud af at det er ret sandsynligt at jeg selv er maniodepressiv. Da jeg var barn, havde jeg en lang sej depression og forsøgte selvmord, og i den forbindelse har jeg erfaringer med psykologer og læger. Rigtig dårlige erfaringer. På min tur rundt på nettet kunne jeg se, at jeg ikke er den eneste.

Men samtidig kan jeg se at hvis jeg kunne komme på den rigtige medicin, ville det hjælpe mig rigtig meget i hverdagen, fordi humørsvingningerne (nedturene i hvert fald) er et stort handicap. Så jeg håber at der er nogle andre maniodepressive der læser med, og som kan anbefale en god (både venlig og kompetent) psykiater til mig? Umiddelbart vil jeg gerne bare have stillet en diagnose og snakke med vedkommende om hvad jeg har af muligheder.

Er det i øvrigt muligt at gå direkte til en psykiater (evt. en af dem der ikke har aftale med sygesikringen) uden at skulle igennem lægen først? Jeg vil gerne selv betale.

vh Cecilie.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej cecilie jeg er ikke selv manio/depressiv, men kender en jeg går ud fra er manio/depressiv begrund af han svinger utrolig meget i humøret. ham har jeg sagt til han skal tage lamictal to gange dagligt. morgen klokken 7 og om aften klokken 19. så er man dækket ind i 24 timer. du skal absolut ikke tage antidepressiva, og antipsykotisk medicin mod depression eller mani. for antidepressiva tror jeg ikke du får gavn af, i det den ikke påvirker lykkestoffet dopamin. og antipsykotisk medicin gør det modsatte den hæmmer lykken, så den skal du slet ikke tage, synes jeg. men som sagt prøv lamotrigin først, hvis du er meget depressiv så skal du nok have rimelig høj dosis af det. rigtig meget held og lykke. og forsat super godt liv.
Log in eller Registrér for at kommentere.