Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Parfumeallergi

Redigeret 3 januar, 2010, 07:56 i Allergi
Hej.
Jeg har gennem de sidste 18 måneder oplevet mere og mere irritation, når jeg bruger cremer, makeup og sæber med parfume. Nu er jeg holdt op med at bruge produkter med parfume i. Det er dog svært at finde gode produkter. Jeg bruger f.eks. hårshampoo fra Urtekram uden parfume. Mit hår bliver utrolig tørt efter brug og min hud er også irriteret af dette produkt. Findes der sæbe produkter som ikke udtørrer huden?
Min læge mener at jeg skal se tiden an - måske er det andre ting, som spiller ind og påvirker min hud. Men udsigterne er vel ikke så gode, hvis man først har fået allergi overfor parfume?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anne Lise.
    Jeg lider selv af parfumeallergi. Hvis det er parfumeallergi du har, så skal du ikke regne med at slippe af med den nogensinde. De vil typiske være allergisk overfor en eller flere parfumestoffer. Hvis parfumestofferne er blandt de 26 specielt allergifremkaldende stoffer skal de deklareres særligt på produkterne ingrediensliste(INCI) - se listen her: http://www.videncenterforallergi.dk/Default.aspx?ID=50 Dog kan du ikke være sikker på at de parfumestoffer som du har fået konstateret allergi overfor ikke optræder i produkter, hvor der blot står parfume på ingredienslisten. Lovgivninger er desværre ikke stram nok. Dvs. at de 26 specielt allergifremkaldende stoffer kan tilsættes til produkter, hvis de bare tilsættes under et vist niveau. De fleste parfumestoffer på markedet er en kombination af mange duftstoffer som mixes for at opnå en bestemt duft. Hvis du har parfumeallergi, så hold dig helt fra parfume. Det er den eneste metode, som jeg kan anbefale. Køb derudover produkter, som har Astma-Allergi Forbundet mærket. Disse produkter MÅ IKKE indeholde nogen som helst form for parfume. Du skriver at Urtekram giver irritation i huden. Det har jeg også erfaringer med. Jeg undersøgte selv sagen for 2 mdr. siden og fandt ud af at et af deres sæbestoffer er produceret efter et ret gammeldags princip, som gør at man ikke bør tilsætte ret meget af sæben til f.eks. en shampoo. Selv bruger jeg Nordic Sense, hvor produkterne er formuleret og testet i forhold til at minimere irritation på huden og i hårbunde. Se mere om de allergivenlig produkter her: http://www.nordicsense.dk Jeg har brugt produkterne med fint resultat i 2 mdr. nu og er yderst tilfreds. Held og lykke!
  • Indstillinger
    Avene serien til huden fås på apoteket og har forskellige produkter uden parfume (og nogle med parfume, så man skal se sig for), og dusch produkter uden sæbe. Derudover er der nogle gode cremer også - f.eks. Trixera uden parfume, som jeg selv er meget glad for.

    Decubal har også lanceret en serie med ansigtsprodukter (bl.a. en rigtig god øjencreme), som er uden parfume. Dem er jeg begyndt at bruge efter at have søgt og prøvet ufatteligt meget gennem de seneste år. Det ser ud til at jeg kan tåle dem - og man kan lige nu få en prøvepakke på apoteket, det kan du overveje.

    Derma kan jeg også godt tåle, men der er ikke "substans" nok i deres cremer til min let slidte 43-årige hud :-).

    Mht. hudirritation er det meget vigtigt at styrke hudens barriere. Locobase og Decubal har nogle rigtigt gode kropscremer, og jeg synes at jeg bliver mindre sart, når jeg sørger for at smøre mig ind. Locobase Repair er god der, hvor man har lidt eksem - jeg har f.eks. en lille smule psoriasis på albuerne i vinterhalvåret, og hvis jeg smører 2 x dgl med Locobase Repair kan jeg næsten holde det helt væk.

    Held og lykke med det!
  • Indstillinger
    Ja, det er altsammen godt nok, men det er jo under halvdelen !!! I glemmer at betænke tandpasta, opvaskemiddel, vaskemiddel (er jeres vaskemaskiner kontaminerede med parfumerester fra andres vaskemiddel??? Hvis I bor i socialt boligbyggeri). Og så er der rengøringsmidlerne - er jeres rengøringsmidler parfumefri???

    Husk at skylle nyt tøj op, før I vasker det i maskinen for første gang - tøjbutikkernes leverandører ved ofte ikke, om det nye tøj er vasket i parfume eller ej!!!

    Og glem ikke at fortælle frisøren, at håret kun skal skylles op i rent vand, og at hun ikke skal bruge hårplejeprodukter som voks, skum og gelé - der er parfume i altsammen, og faktisk er frisører meget dårlige til at være parfumefri!!! Kors, hvor I glemmer over halvdelen!!!
  • Indstillinger
    Redigeret 27 december, 2009, 12:07
    Hej

    Jeg har prøvet mange forskellige cremer og rensecremer,mm. men jeg kan ikke tåle Derma Woman's øjenmakeup fjerner og Den blå Derma deo roll-on.

    Jeg slår ud af det, huden brænder og jeg bliver helt purpur farvet omkring øjnene.

    Er der nogen der véd, om der skulle være formaldehyd i disse produkter?
  • Indstillinger
    LANOLIN---er der i mange cremer ---og det tåler jeg ikke så slår jeg ud ----men der findes lanolin fri creme ----men jeg har ikke problem med parfumer
  • Indstillinger
    Hej jeg har også parfumeallergi det er hunde hamrene iriterrende, men jeg tror faktisk ikk der er så meget at gøre end at bruge produkter uden parfume..

    Her er en Clarins Lover jeg søgte det på google ved at skrive " Creme uden parfume"


    :D
  • Indstillinger
    Hej.
    har lige læst dit indlæg, "faldt" over det idet jeg var inde og søge på parfumefri ansigtsprodukter inde på nettet.
    Min far er parfume allergiker, og bruger derfor inge parfumer overhovedet
    Har selv været utrolig utilfreds med de parfumefri hårprodukter der er tilgængelige netop fordi de udtørrer håret og selv balsam der findes til er ringe.
    Jeg har endelig fundet noget jeg er rigtig glad for.
    Minirisk ( mærket med änglamark , fås i COOP ) både hårshampoo og deres balsam er SUPER gode. Så er der derma. Bruger kun deres balsam, shampoen er dårlig. Jeg har langt hår og har hidtil ikke kunne rede mit hår ud efter vask med alm ikke parfumerede produkter men det kan jeg nu.:-))

    var på apoteket og købe ansigtvask, og det eneste mærke der kunne levere det var Decubal. Så det er stadig sløvt med udvalget, men det tager tid
    Ansigtscreme bruger jeg Cosmea ( se efter uden parfume) og Vichy. Begge disse mærker laver nemlig også med parfume så det er vigtig man kigger efter

    håber det kan hjælpe dig.
    Med venlig hilsen
    Kristine
  • Indstillinger
    Tak for jers gode forslag. Jeg købte Anglemark vox, men den kan jeg ikke tåle, det får min hovedbund til at klø.

    Har prøvet mange af Decubal's produkter, men der er også mange af de prøver jeg har fået, jeg ikke kan tåle, den er en ren jungle at finde ud af, hvad jeg kan tåle.

    Jeg har nu købt en creme til ansigtet og en øjencreme fra Clinuiqe, uden parfume og irriterende stoffer, og dém kan jeg tåle jubiii c",)
  • Indstillinger
    Sneglehuset13, det passer altså ikke. Der er masser at gøre udover bare at købe parfumefri produkter. Hvis du har læst mit indlæg, så kan man få et overblik over de forskellige situationer, man kommer ud i. Man kan tænke lidt over sin egen adfærd og forbedre livskvaliteten med nogle forandringer, som ikke bare er gode for allergien, men også for resten af kroppen.

    Camilla
  • Indstillinger
    Vi snakker en del om parfumefri produkter, og det er jo en individuel jagt, da vi er forskelligt indrettede...Men hvad med mad og motion???

    De gode fedtsyrer virker for mig sammen med de anbefalede kostråd. Spiser fisk hver dag og mad fra alle madgrupper i øvrigt - dog frugt i stedet for chips, sodavand og slik. Jeg spiser så varieret, at jeg ikke savner en bestemt smagsoplevelse.

    Jeg motionerer regelmæssigt, for at opretholde appetitten (og en hæderlig fysik), og oplever f.eks at få tør hud og mere følsom reaktion overfor parfumerede produkter, når jeg ikke har appetit til at indtage det fornødne. Havde influenza dette efterår og blev tør i huden, men "genoptrænede" kroppen og appetitten bagefter.

    Motion, sund mad og tidligere nævnt opmærksomhed overfor situationer i hverdagen virker for mig. Man kan ikke se, at jeg har pæn parfumeallergi.
Log in eller Registrér for at kommentere.