1 lille pille og så har du det godt igen - lige om lidt !!
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor mange af jer, der har hørt dette udsagn, "1 lille pille og så har du det godt igen - lige om lidt !! " - og som ikke har fået det perfekt igen, - trods "pæne! tsh -tal??? De der har det godt, skriver vel egenligt ikke herinde?
Jeg selv er dybt frustreret over, at på mange officielle sider (vist også her på netdoktor), står der under "lavt stofskifte", at det nemt behandles med eltroxin, således at man hurtig får det godt igen.
SÅDAN er det ikke for mig - efter snart et år i behandling, og en tre måneder med pæne tal, har jeg stadig mange symptomer. Hæver i ankler, hænder, - smerter mange steder, men særligt i fødder og ben - men også skulder, arme. Svært ved at gå for langt - køre for langt i bil - Svært ved dagligdags rengøring / madlavning - ofte får jeg så mange smerter, at jeg kunne tude. Dette er helt nyt - har aldrig tidligere fejlet noget. Nu får jeg også ofte høj feber, og høje infektionstal. - Så når jeg ser, at "du skal bare tage en pille.......", så kan jeg jo godt se, at jeg må fremstå som hypokonder for mine nærmeste og - min læge. Jeg kan så næsten blive i tvivl om, jeg mon er syg - eller om jeg mon er depressiv, som min læge pt. har bedt mig tænke over. Jeg tror dog ikke på det, er absolut ikke trist i dagligdagen, bare frustreret og træt af at have ondt - og ikke fungere optimalt. Jeg arbejder pt. 30 timer - hvilket er rigeligt. Men jeg vil rigtig gerne høre om andres erfaringer.
Jeg selv er dybt frustreret over, at på mange officielle sider (vist også her på netdoktor), står der under "lavt stofskifte", at det nemt behandles med eltroxin, således at man hurtig får det godt igen.
SÅDAN er det ikke for mig - efter snart et år i behandling, og en tre måneder med pæne tal, har jeg stadig mange symptomer. Hæver i ankler, hænder, - smerter mange steder, men særligt i fødder og ben - men også skulder, arme. Svært ved at gå for langt - køre for langt i bil - Svært ved dagligdags rengøring / madlavning - ofte får jeg så mange smerter, at jeg kunne tude. Dette er helt nyt - har aldrig tidligere fejlet noget. Nu får jeg også ofte høj feber, og høje infektionstal. - Så når jeg ser, at "du skal bare tage en pille.......", så kan jeg jo godt se, at jeg må fremstå som hypokonder for mine nærmeste og - min læge. Jeg kan så næsten blive i tvivl om, jeg mon er syg - eller om jeg mon er depressiv, som min læge pt. har bedt mig tænke over. Jeg tror dog ikke på det, er absolut ikke trist i dagligdagen, bare frustreret og træt af at have ondt - og ikke fungere optimalt. Jeg arbejder pt. 30 timer - hvilket er rigeligt. Men jeg vil rigtig gerne høre om andres erfaringer.
Kommentarer
Jeg synes livskvaliteten er reduceret kraftigt - føler mig som " en bil der kører med håndbremsen trukket" Jeg har næsten ikke overskud til at være sammen med andre mennesker - bliver så træt. Har svært ved at koncentrere mig om at læse og har tit svært ved at formulere mig - jeg kan pludselig ikke "finde" de ord, jeg vil sige. Jeg har læst på det norske stofskifteforum, at nogle patienter får det uendelig meget bedre på den "gammeldags" medicin, der er lavet af skjoldbruskkirtler fra grise. Ville ønske, at man kunne få lov til at prøve den medicin. Det kunne væe et forsøg værd. Hvad har man egentlig at tabe?
Mange hilsner fra Pjevs
Håber snart i må få det bedre. Mange knus og hilsner.Ellenmarie
Jo, jeg har hørt samme smøre.
Jeg fik konstateret forhøjt stofskifte i 2002. Efterfølgende jodbehandling - uden effekt. Det bliver derefter besluttet, at jeg skal have en total fjernelse af min skjoldbruskkirtel i april 2004.
Eltroxin var et mere naturligt hormon og nemt at regulere. Jeg ville blive fitt for fight i løbet af 1/2 år og fulgt op af OUH indtil 1 år - hvorefter jeg ville overgå til egen læge.
Ja, jeg har haft utroligt mange svingninger siden - og vi skriver 2009. Det har kun været i korte perioder, at jeg har været velreguleret. Men jeg har kunnet klare det med en sygemelding på max 14 dage.
Så kommer Ny Eltroxin, som invaliderer mig i ca. 2 1/2 md. Jeg var meget velreguleret under hele forløbet - men havde trods det, uuholdelige bivirkninger.
Jeg får så min fyring, da min arbejdsplads ikke ser, at jeg får det bedre - omend værre.
Derefter finder jeg ud af, at jeg har tungmetalforgiftning, og kommer i behandling for dette. Da der derved sker meget i kroppen ("stresser" kroppen), resulterer det i, at mit stofskifte bliver for lavt igen.
Nej, Eltroxin er bestemt ikke nem at regulere!!! Og vi skal bestemt ikke afspidses med antidepressive midler.
Jeg går også ind for, at der kommer flere præparater på det danske marked. Deriblandt syntes jeg også, at griseskjoldbruskkirtler (armour thyroid) er værd at afprøve. Se link: http://translate.google.dk/translate?hl ... 1W1SKPB_da
Kære Ellenmarie.
Det gør mig utroligt ondt at høre, at du nu har ødelagt et ledbånd i det andet ben. Jeg forstår godt, at du er led og træt af det hele.
Jeg håber, at du snarligt får det godt på Euthyrox.
Rigtig god bedring.
Kærlig hilsen Anemonen
Men jeg er møg træt, har svært ved at overskue ting, bare at købe ind kan være et problem. og små problemer bliver store, fordi jeg ikke føler overskud til dem og kæresten kan og vil heller ikke stå for det hele.
Men det med at tage sig sammen og koncentrere sig kender jeg alt for godt. Jeg studere og bliver heldigvis færdig med mine bachelor om 1 mdr og tager så 1 år fri.. før jeg læser videre på kandidat. Men jeg frygter at sygdommen som jeg har svært ved at acceptere at jeg har sådan en sygdom, allergi er i så fald langt nemmere at leve med, men at den vil besværliggøre mit gennemførsel af min kandidat udd. For at studere synes jeg hidtil har været hårdt nok i sig selv, men når jeg så kun kan 1 ting ad gangen / pr dag.. enten vælge at læse eller arbejde aktivt 1-1½ time i fitnesscenteret, eller mindre shoppe tur med søster, så føler jeg mig handicappet socialt, for jeg ORKER ikke at se mine venner, jeg orker ikke sociale sammenkomster fordi jeg simpelthen bliver træt og så bliver jeg ligesom en barn på 3år som reagere med utilfredshed og dårligt humør = ikke en man gider være sammen med.
Jeg er på udtrapning af min Thycapsol som jeg har fået i 8 måneder pga forhøjet stofskifte. Mit stofskifte er nu blevet for lavt de sidste 3 måneder med TSH ca 4-5 og T3 og T4 i den laveste ende af det normale. Men når jeg læser om de problemer der er med Eltroxin behandling håber jeg virkelig på at mit stofskifte kan normalisere sig selv når jeg helt slutter med Thycapsol, idet jeg nødigt vil igang med Eltroxin.
Det er i øvrigt svært overfor omgivelserne synes jeg, de kan ikke forstå de problemer stofskifte svingninger og medicin justeringer giver, har indtryk af nogle mennekser opfatter "problemer med stofskiftet" i samme kategori som "problemer med forstoppelse.." eller lignende ikke "alvorlig" sygdom.
mvh Birgitte
Ja, det er selvfølgelig svært for omgivelserne at kunne sætte sig ind i vores stofskifteproblemer.
Inden jeg fik konstateret forhøjet stofskifte i 2002, tænkte jeg da heller ikke på stofskifteproblemer og hvad det gør ved mennesker. Ju-bi jeg kunne få piller, og så havde jeg det godt igen!!!! Men jeg blev klogere.
Jeg har ofte hørt: Bare jeg havde forhøjet stofskifte, jeg ville så gerne tabe mig.
Jeg arbejdede sammen med én, som også havde for lavt stofskifte. Men som har har været nogenlunde reguleret. Når jeg havde det skidt, hvor jeg bare kunne tude, mente hun, at hun måtte være et "stærkere" menneskeske end mig.
Men et brækket ben - det forstår vore medmennesker!!!
På klinikken, hvor jeg går til afgiftning af tungmetaller, sidder en dame med kræft. Hun har fået amputeret hele hendes højre ben. Hun er enormt positiv, og klarer sig fantastisk med det ene ben hun har tilbage.
Vi sad og talte omkring det. Hun sagde, ja folk er meget hensynsfulde overfor mig - men en stofskiftesygdom ell. psyken, er ikke til at se for andre mennesker. Hun tænkte aldrig over hendes manglende ben - kun når hun så sig i spejlet.
Hun fortalte også, at hun havde mistet sin søn og svigerdatter som var gravid ved en bilulykke for 2 år siden. Det var en spritbilist. Jeg blev meget berørt over hendes historie.
Jeg tænke, hvor pokker får hun denne livsglæde og positivitet fra???
Ja, man skal have prøvet at have en stofskiftesygdom, for at kunne sætte sig ind i hvordan det berøver éns livskvalitet.
Lægerne burde prøve, at tage f.eks. Ny Eltroxin - så kunne det være, at de ikke negligerede vore symptomer.
Kærlig hilsen Anemonen