Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

operation skjoldbruskkirtlen

Redigeret 29 maj, 2009, 01:37 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej alle.

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at spørge? Men prøver alligevel.
Jeg skal ha' fjernet en cyste på min skjoldbruskkirtel, og vil gerne vide om andre har prøvet det? Synes det er lidt uhyggeligt at skulle opereres i halsen og er bekymret for, hvordan jeg har det med at synke det jeg spiser og drikker bagefter?
Cysten har jeg fået tømt 2 gange og der er ikke noget unormalt i den, den blir' bare ved med at komme. Mit stofskifte fejler ikke noget, men vil det komme til det bagefter?

Håber nogen kan svare!

Hilsen connie64

Kommentarer

• Hej

Jeg har en cyste på min skjoldbruskkirtel OG lavt stofskifte. men konklusionen var at de to ting ikke hang sammen. Cysten var dog årsagen til, at mit lave stofskifte blev opdaget (heldigvis).

Min cyste er ikke så stor.. ca 2x2cm og umiddelbart mente Riget ikke at der var grund til at fjerne den, efter at de fik lavet en fejlslået biopsi, som de så alligevel efter 2 mdr fandt ud af, viste at der ikke var noget farligt (kræft) i.

Riget mente ikke at der var nogen grund til at fjerne den, bl.a. fordi at man ikke ville kunne fjerne den uden at fjerne delvist eller helt, skjoldbruskkirtlen. Så uanset hvad, ville det kun føre til forværret stofskifte situation.

Mit bud vil derfor være, at du ved at få fjernet din, vil komme til at lide af for lavt stofskifte, fordi din skjoldbruskkirtel bliver mindre.

Har din læge slet ikke fortalt noget om det??
  • Kære Connie.
    Jeg har ikke prøvet at få fjernet en cyste ved skjoldbruskkirtlen. Jeg har fået fjernet hele min skjoldbruskkirtel, og det var der ikke noget decideret ubehag ved. Selvfølgelig almindelig gener efter operation - men absolut ikke noget du skal være bange for.
    M.h.t. om det vil beskadige din skjoldbruskkirtel kommer nok an på, hvorledes cysten sidder.
    Kirurgerne kan være meget dygtige. Mine biskjoldbruskkirtler blev ikke beskadiget, da de bortoperede skjoldbruskkirtlen.
    Held og lykke.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej igen.

Tak, for jeres svar!

Min læge har ikke sagt noget, men jeg snakkede i går, med den kirug, som skal operere mig og han siger at det kun er den ene side der er berørt af den cyste. Han kunne selvfølgelig ikke love noget, men han mente ikke der ville blive noget med mit stofskifte bagefter. Stofskifte fejler ikke noget nu, fik jeg at vide.

Jeg snakkede også med en veninde, som har været igennem den operation, hun havde fået at vide at sådan en cyste kan begynde at trykke på luftrøret og hun var engang blevet nægtet operation i skulderen fordi hun havde en cyste.

Så nu gør jeg det, den 4 juni, selvom jeg er nervøs.

Hilsen connie64
  • Kære Connie.
    Jeg kan selvfølgelig godt forstå at du er nervøs overfor det forestående.
    Jeg mener også, at cysten har en "uberettiget" plads, og derfor skal fjernes.
    Tanken om, at de skal opereres på halsen er nok noget anerledes end hvis det f.eks. var et ben.
    Men som tidligere skrevet, havde jeg ingen problemer efter fjernelse af min skjoldbruskkirtel. Jeg ved ikke om "snittet" er større ved denne operation, end ved fjernelsen af din cyste. Jeg havde ingen problemer med at spise o.lign.
    Jeg var hurtig meget frisk efter operationen - troede at jeg kunne klare det hele. Drak et par kopper kaffe og et par smøger kort efter. Men det var lidt dumt!!! Dette fik jeg selvfølgelig kvalme af :-).
    Så jeg håber, at du kan få din skræk væk - og forsøge at glæde dig over, at der kan gøres noget for at fjerne din cyste.
    Kirurgerne er meget dygtige idag.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Jeg har fået at vide der ikke er grund til at fjerne min cyste.. bl.a. fordi de så vil fjerne noget af kirtelen og derved give mig et endnu dårligere (lavere) stofskifte.

Og det er RIGET der har sagt det her.. Jeg har absolut intet tilovers for den læge jeg havde, da han "glemte" at ringe d.23 december for at fortælle hvad biopsien sagde (kræft eller whatever) og måtte selv ringe 15.januar for at få noget at vide.

Min tryghed og tro på hvad lægerne siger er forsvundet.

Til gengæld - det jeg ville sige. jeg fik lavet biopsi af min kirtel i vågen tilstand kun lokalbedøvet.. det var da ubehageligt.. mest fordi cysten "flyttede" sig når han ville stikke i den.. men sammenlignet med så meget andet -> intet at frygte. Så jeg vil mene at du ikke har noget at frygte på den front.

Hvor skal du have fjernet cysten? Og hvilken afd./læge er du tilknyttet?

jeg har det ikke godt med at vide jeg har den cyste der.. især fordi der absolut ingen kontrol er med den.. Hvis den vokser (og jeg så lægger mærke til det) kan der bliver kigget på den igen.. Men ellers skal den bare blive hvor den er.. Giver det mening? for kan da godt se at man ikke bør lave unødvendige operationer, men cyster er da ikke normale..
  • Hej Camilla.

Min cyste skal fjernes på Vejle sygehus øre-næse-halsafdelingen, af en kirug, der hedder Jens Halwej Larsen. Om han er dygtig ved jeg ikke, men de sygeplejersker jeg har snakket med siger han er og han skulle være meget omhyggelig.

Hvor på/i halsen sidder din cyste? Min sidder lidt til venstre på halsen og som skrevet, så den på et tidspunkt kan begynde at trygge på luftrøret. Det er ikke særlig rart at tænke på.

Jeg synes da, at du skulle prøve at få det undersøgt igen, måske et andet sted, hvis det er muligt.

Hilsen Connie
Log in eller Registrér for at kommentere.