Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan ser man det enkelte hospitals venteliste?

Redigeret 22 maj, 2009, 10:53 i PMS og menstruation
Hvis jeg nu skal opereres for forstørret livmoder hvad hedder operationen og hvor leder jeg ?Efter hvor i landet jeg kan komme hurtigst til ..hvis og i så fald der ikke er plads i det område jeg bor.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Mambo
    Jeg har skrevet til dig før da du var i tvivl om, hvorvidt det var normalt at bløde så meget...og det er det jo ikke :-)
    Jeg vil ikke sige det glæder mig, at du har fibromer, men det glæder mig, at du er blevet undersøgt, og man har fundet en årsag til de voldsomme blødninger, så du kan få gjort noget ved det.
    Fibromer og forstørret livmoder er to sider af samme sag. Livmoderen er forstørret pga fibromerne; den kan ikke bare være forstørret uden nogen grund. Så altså, du har ikke to forskellige sygdomme, men derimod firbromer som gør, at livmoderen bliver forstørret. En helt almindelig lille, normal livmoder vejer ca. 70-80 gram, mens en fortørret livmoder pga fibromer kan veje op i mod et kilo.
    Grunden til at det bløder så meget er, at overfladen inde i livmoderen bliver meget større pga fibromerne, og der opstår lommer og hulrum, hvor slimhinde og blod har svært ved at afstødes på normal vis. Blodet kan da ligge inde i livmoderen og størkne, og komme ud som klumper af blod..

    Mht til træthed går jeg udfra, at du har fået målt din blodprocent i forbindelse med undersøgelse hos lægen. Hvis din blodprocent er under 7 har du jernmangel, og det er helt relevant at du får jerntilskud. Det er vigtigt, at du samtidig får drukket det ekstra væske, som du bløder ud. Drik gerne appelsinjuice sammen med jerntabletterne, da det øger optaglesen af jernet.

    Mht til ventetid, så er det sådan, at du, når du modtager brev om, at din henvisning er modtaget fra det hospital du hører til, samtidig vil modtage en pjece om, hvordan du forholder dig, hvis ventetiden er for lang, eller du vil benytte dig at frit sygehusvalg.

    Den operation du skal have foretaget hedder hysterektomi. Hystero er græsk for livmoder, og tomi betyder at bortoperere.

    Til sidst et lille kuriosum: Ordet hysterisk er afledt af hystero, da man i tidligere tider mente, at kvinders hysteri kom fra livmoderen. Man kunne da finde på at operere kvinder, som var hysteriske, i den tro, at de så blev blide og medgørlige....

    Mht. til sygemelding kan jeg se, at en anden har svaret dig glimrende her på siden.
    Held og lykke

    Mange hilsner Anette
  • Indstillinger
    Hej igen

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå ind på http://www.sundhed.dk og derefter klikke på ”behandling”. På den side, der herefter kommer frem, kan du klikke på ”ventetider”. På den side, der herefter kommer frem, kan du markere i firkanten ud for ”gynækologi” og herefter igen ved ”fjernelse af livmoder”

    På den måde kommer jeg frem til en side med forskellige ventetider for forskellige sygehuse. Så vidt jeg kan se, kan jeg ikke give dig et direkte link.

    Jeg håber, at du finder det.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej Anette og Kamelia,

    Nu har jeg været inde på sundhed.dk - behandling- ventetider og kigge...der er mindst ...mindst 2 mdrs ventetid (går jo og venter på den prøve og det ville tage 1 mdr at finde ud af det det?) og så hospistalet ...tager jeg nordsjællands hospital så er der 1 mdr...det gir minimum 2 mdr hvor jeg skal gå rundt som en blodfattig zoombie?

    Jeg ku skrige ...men tak Anette fordi havde du ikke skrevet det om fibromer osv så havde jeg troet at det her var helt normalt...bare noget der var accellereret og min "læge" ja han sagde jo ikke noget om at det kunne være det skønt jeg fortalt at jeg sku på toilettet og tisse hveranden time om natten og ikke fik min søvn?

    GODT JEG FUNDET UD AF DET HER TAK OG F... hvor er jeg dog vred nærmest hysterisk (hehe og nej det er ikke sjovt) over sku gå og have det sådan her i så lang tid.
    Ja og de andre hospitaler er ventetiden meget meget længere...
    mvh Mambo
  • Indstillinger
    Hej igen

    Når du er blevet indstillet til operation og har valgt hospital, så husk, at du kan bede om at blive skrevet op til et afbud. Det kan da være, at du er mere heldig end mig, og at der kommer et afbud, der giver mere forkortning af ventetiden end de 4 dage, som der var tale om i mit tilfælde.

    Held og lykke.

    Kamelia
  • Indstillinger
    Det kan jeg love dig for, at jeg vil huske - og jeg vil undersøge hvor mange steder man kan blive skrevet op 2-3 ? Eller om man kan ringe til dem hver dag ALT!

    Mambo
Log in eller Registrér for at kommentere.