Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stivgøring af lændeled

Redigeret 24 maj, 2009, 05:25 i Rygsmerter
I går sad jeg for første gang og læste herinde om andres erfaringer med stivgøring af ryghvivler. Årsagen er, at jeg selv skal have stivgjort endnu et lændeled om 5 dage. Men jeg blev lidt trist over mest at læse om negative erfaringer (selv om det naturligvis er forståeligt). Derfor vil jeg kort fortælle min historie - og håbe på lidt god feed back på den kommende operation :-)

Da jeg var 12 år fandt lægerne ud af, at jeg har en medfødt skæv ryg. De efterfølgende år var ikke så sjove med mange måneder på hospitalet og prøven forskellige ting af.
Men som 19-årig (i 1990) fik jeg stivgjort 2. og 3. lændeled af Cody Bünger. Da var denne operationsmetode ret ny. I 1992 fik jeg fjernet stængerne igen, da de generede mig, hvilket dog ikke betød så meget - hoftemarven, der var blevet sat ind, var nu blevet til brusk og gjorde dermed det samme som stængerne.

Siden denne operation har jeg bl.a. rejst jorden rundt med rygsæk, været på skiferie samt ikke mindst fået tvillinger! Alt sammen krævende for en dårlig ryg, men ikke desto mindre muligt.
Derudover har jeg haft fuldtidsjob (primært på kontor) hele tiden - selvom jeg blev tilbudt revalidering og lægerne generelt ikke regnede med, at jeg nogensinde ville kunne klare et fuldtidsjob.

Siden fødslen af tvillingerne (ca. 5 år) er det dog gået ned ad bakke med ryggen. Smerterne er tiltaget - derfor er jeg bla. gået på deltid.
Pga. børn og arbejde har jeg ikke villet tage så meget smertestillende om dagen, hvilket bl.a. resulterede i, at jeg for nylig besvimede af smerter medens jeg var ved at lave aftensmad.

Heldigvis har jeg haft en løbende dialog med Cody Bünger siden operationen i '90, så han indstillede mig til en ny operation af 4. lændeled, som så skal ske på tirsdag.

Nu er jeg så spændt på, hvordan det går denne gang. Cody siger, at jeg bliver så god som ny, så det regner jeg naturligvis med :-)
Men jeg har fuldstændig glemt, hvor meget man kan/ikke kan den første tid. Og nu hvor jeg har børn, bliver det nok endnu mere spændende...??
Kan nogen af jer fortælle lidt om den forestående periode?
Jeg regner med at starte på arbejde igen (så småt) om 3 måneder - er det realistisk?

Jeg har i øvrigt sagt jatak til at deltage i et forsøg med genoptræning allerede efter 6 uger isf. 3 måneder. Er der nogen af jer, der har prøvet det?

Mvh. "Mi9ster"

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er ikke sikker på, at jeg kan besvare dine spørgsmål.
    Men jeg her en fornemmelse af, at der er tale om 2 forskellige typer operation.
    Du skriver at du har en skæv ryg, og er blevet opereret for det, og så tænker jeg, at det lyder som om det er scoliose du har.
    De beretninger du her har læst om, med løse og knækkede skruer (jeg går ud fra, at det er dem du har læst), de handler (så vidt jeg husker og ved) om mennesker med arkolyse/spondylolistese som har fået foretaget en deseoperation.

    Arkolyse/spondylolistese er slet ikke det samme som en skæv ryg, og så vidt jeg ved, kan disse operationer slet ikke sammenlignes.

    Held og lykke med din forestående operation.
  • Indstillinger
    Hej Mi9ster

    Først vil jeg sige, at der jo trods alt er størst chance for, at alt går godt efter operatioen, selvom du læser herinde om de dårlige erfaringer - tænk på, at de fleste af os, der skriver herinde jo netop er dem, der ikke har opnået den ønskede effekt. Var alt gået godt, var der næppe grund til at følge debatterne.
    Så mist ikke modet.

    Jeg kan forstå, du skal opereres om ganske få dage, og at du har været igennem hele proceduren før. Umiddelbart tænker jeg, at din prognose er rigtig god, eftersom du havde succes med første operation.

    Selvom jeg er en af dem, der ikke har haft succes med operation, tror jeg stadig på, at operation kan hjælpe mange.

    Jeg kan se i det svar, du har fået, at der er en, der mener det ikke er det samme eftersom du har skoliose. Så vidt jeg har forstået hænger spondylolistese og skoliose ofte sammen - i hvert fald hvis man har den medfødte form for spondylolistese.
    Jeg har i hvert fald også skolisoe og havde det vist før jeg var 12 - husker i hvert fald af skolelægerne hele min skoletid havde travlt med min ryg. Selve skoliosen er for mit vedkommende i mild grad, men mine rygproblemer med hvirvelfremglidning begyndte så småt da jeg var 13 år. Jeg fik dog først for alvor problemer efter jeg havde født mit første barn, men det tog yderligere 13 år inden jeg blev opereret, hvilket med stor sandsynlighed er den medvirkende årsag til, at operationen ikke har haft den ønskede effekt.

    Som jeg forstod på dit indlæg, så er det 'kun' 5 år siden du fik dine børn og derfor tror jeg at der er gode chancer for, at alt forløber fint for dig.

    Du spørger om det er realistisk at starte arbejde i det små efter ca 3 måneder - tja, nogen kan. Jeg kunne ikke. Men du skriver også, at du skal starte genoptrænning ret tideligt, hvilket jo kan betyde, at du er parat til arbejde før så mange andre.

    Og ja, selvfølgelig er det hårdt efter operation - også nu hvor du har børn. De er jo heldigvis ikke helt små, så de skal jo hverken bæres eller noget og er sikkert relativt selvhjulpne.

    Jeg husker jeg var ekstremt træt, men nok også pga alt det smertestillende man er fyldt med. Jeg havde brug for hjælp til det meste, og kunne i starten ikke sidde op, så spisning foregik liggende. Dette er der sikkert også forskel på.
    Jeg husker også, at det kom bag på mig, hvor lidt jeg kunne, hvilket påvirkede mig en del psykisk - ville gerne have været lidt mere forberedt på, hvad der var i vente. Men egentlig er det jo lidt som en fødsel - man kan ikke rigtigt forberede sig og er blot nødt til at være i det, der nu kommer.

    Et råd fra mig kunne være at du skal sørge for at have et tv i nærheden af din seng og så en masse gode dvd'er. Selvfølgelig også bøger - men jeg kunne ikke læse i begyndelsen, fordi hjernen var dopet af morfin.

    Jeg ønsker dig al held og lykke med din operation!!

    Vh
    kermit
  • Indstillinger
    Jeg har arkolyse og spondylolistese i lænden (4,/5. lændehvirvel), og jeg har let skoliose ved overgangen mellem lænden og brystrygdelen, men det er ikke mit indtryk at der er en sammenhæng, måske tager jeg fejl. ;)
    Men jeg ved, at mange har scoliose uden at have arkolyse/spondylolistese.
    Og det er mit helt klare indtryk, at der er tale om 2 helt forskellige operationer.

    Jeg syntes jo at det vil være synd, hvis nogen frygter en operation, på et misforstået grundlag. :)
  • Indstillinger
    Tak for jeres respons! Ja, der er jo forskel på mennesker - så selv om vi måtte have samme udgangspunkt, er resultatet jo ikke altid det samme. Men jeg er fortrøstningsfuld. Var til samtale om genoptræningen i fredags - det skal nok gå. Jeg trak dog desværre den "forkerte konvolut" :-) så jeg er i kontrolgruppen og skal dermed som de fleste andre starte genoptræning efter 3 mdr.

    Jeg skriver igen, når jeg kan, og fortæller hvordan det gik.
Log in eller Registrér for at kommentere.