Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Teenager -uregelmæssig menstruation

Redigeret 19 maj, 2009, 08:52 i PMS og menstruation
Hej derude bag skærmene,

Jeg er en glad og frisk pige på 15 snart 16 år. Jeg er 156 høj og vejer 45,5 kg ca. Jeg fik menstruation for første gang da jeg var 13,5 år, hvor jeg blødte meget meget lidt, hvorefter der gik et ½ år før jeg fik den igen. Jeg har snart ikke haft menstruation i 4 måneder, og inden da, havde jeg ikke min mens. i 3 måneder. Lige i starten var den regelmæssig, men så lige pludselig sprang den måneder over. Det er så irriterende.

Jeg svømmer 6 timer om ugen, og er endda trappet ned fra 7,5 time om ugen. Derudover er jeg aktiv hver dag, som det anbefales man er. Kan det have noget at gøre med svømningen, at mens. springer måneder over?

Til sidst. Min mor fik menstruation da hun var 16,5 år ca, hvilket er meget sent. Men kan det have noget med det at gøre - arvelighed?

Jeg er noget bekymret, men samtidig med synes jeg det er dejligt ikke at have menstraution. Har dog hørt at menstruation er et sundhedstegn. Så måske er der noget galt med mig?

Jeg håber virkelig i vil, læse mit indlæg og svare på det, da jeg er noget fortvivlede.

Tusinde tak på forhånd.

Kærligst Maggie

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Maggie.

    Jeg kan godt forstå hvis du bliver bekymret over den svingende menstruation, men ud fra det du fortæller lyder det til at være helt normalt. Når man er i starten af sine teenage år bliver kroppen udsat for massive udsving i hormoner, som så under teenage perioden bliver mere stabile. Du har sikkert opdaget det med hormoner i mange andre tilfælde fx humøret eller andre fysiske ændring med din krop.

    Det er helt normalt at have svingede menstruationscyklus som teenager, og med tiden vil den blive mere regelmæssig. Det skal dog lige bemærkes, at det man hører i fx amerikanske film om kvinder der har super regelmæssig menstruation er lidt af en sjældenhed.

    En anden ting er at ud fra det du skriver har du et BMI som lægger dig lige på grænsen mellem normalvægtig og undervægtig, en del østrogenhormoner sidder i fedtvæv, og østrogener er bla ansvarlige for styring af cyklus, derfor har man lidt fedtvæv er man også mere tilbøjelig til at få uregelmæssige menstruationer.

    Og for lige at slå helt fast, så har du en fin vægt, bliv endelig ved med at træne som du gør, og det har ikke noget med arvelighed at gøre, det er en del af den normale kvindelige udvikling.

    Ellers kan du jo altid tage det op med din egen læge.

    Håber du kan bruge det til noget.
    -Mia
  • Indstillinger
    Hej Mia,

    Tusinde tak for besvarelsen. Det gjorde mig alligevel mere rolig. (;

    Så du synes jeg skal tage lidt på?

    Venlig hilsen Maggie
Log in eller Registrér for at kommentere.