Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

for højt stofskifte og bekymret patient

Da jeg er helt ny på området stofskifte har jeg brug for lidt råd, som jeg håber at kunne få herinde.

I nogle måneder har jeg haft det dårligt, bla meget hurtig puls, bankende hjerte, rastløshed og meget nemt ved at blive udmattet.

Jeg får så taget blodprøver af andre årsager end at der mistænkes noget med stofskiftet. Det viser sig ved blodprøverne at alt er fint - lige bortset fra mit stofskifte som er for højt.

Dagen efter jeg får svaret på blodprøverne tager jeg til læge, som jeg synes tager sig meget lidt af det. Hun undersøger mig på ingen måde og inden jeg overhovedet får sagt noget, taler hun om at det høje stofskifte nærmest altid går over af sig selv. Hun tager dog, rutinemæssigt forsikrer hun, alligevel nye blodprøver og min skjoldbruskkirtel skal røntges på et tidspunkt. Men nu og her går jeg derfra meget forvirret, jeg troede at lægen ville undersøge mig mere, spørge til mine symptomer evt høre om der er andre i familien, der har stofskiftesygdomme, men nej.

Jeg får sagt, at jeg er meget generet af symptomerne, men det virker ikke som om det er noget lægen tager sig af. Jeg får ikke sagt at både min søster og 2 andre i min familie har stofskiftesygdomme eller spurgt mere ind til hvorfor lægen straks afskriver mig med at det sikkert går i sig selv, men i bagklogskabens lys ærger det mig meget.

Er der nogen der kan fortælle, om det er almindeligt at man ikke bliver spurgt ind til mere/undersøgt mere når man kommer til lægen med for højt stofskifte? Måske jeg kan regne med at der sker mere, når de to nye blodprøver er blevet analyseret?

Alle gode råd og oplevelser med noget lignende modtages med kæmpe tak.

Kommentarer

• Hej URO.
    Her et par gode små råd vedr. lægebesøg.
    Hvis du har overskud, så læs om din formodede "sygdom" inden besøg hos lægen.
    Skriv dine spørgsmål og evt. bekymringer ned, som du vil tale med lægen om.
    Ofte er der kun afsat 10 min. til en konsultation, har du brug for mere tid, kan du ved tidsbestilling bede om længere tid.

Held og lykke og god bedring
    Hej fra Luna
  • Hej Uro

Jeg tror lige du skal afvente de 2 blodprøver fra din læge, og hvis det fortsat er forhøjet stofgifte skal du STRAKS igang med en behandling. Du må da også ha' symptomer som træthed - utilpashed - nervøsitet -varme/svedeture - udmattet af ingenting.

Jeg er en moden kvinde der har haft forhøjet stofgifte 2 gange i mit liv, første gang blev jeg opereret i halsen, og gik påny på job 14 dage efter, jeg var ca 36 år dengang.

10 år efter får jeg påny forhøjet stofgifte - og kommer i medicinsk behandling, det var ikke særlig rart, med denne medicin forkortet til (PPP,)som alle lægerne kender blev jeg meget meget syg af, og endte på pension,havde en ledende stilling indenfor medierne, så har din læge en anden slags medicin så er det fint.

Men du skal igang med en behandling, og din læge skal så absolut tage dine symptomer alvorligt, så du kan komme videre, formentlig igennem sygehusvæsenet.

Har du spørgsmår er du velkommen tilbage, men vær på vagt, og tro aldrig 100 % på nogen læger, det er dig der føler symptomerne.

KH Micharl
  • "Du må da også ha' symptomer som træthed - utilpashed - nervøsitet -varme/svedeture - udmattet af ingenting." Citat Micharl123

Dette er ikke korrekt. Nogle har alle symptomer, andre har få. Så hvis i sidder derude og læser dette og tror at i bare er "pjattede" eller andet fordi i ikke har samme sygdomsforløb som Micharl123, så fortvivl ikke.

Læs mere på www.thyreoidea.dk - landsforeningen for stofskiftepatienter
Log in eller Registrér for at kommentere.