Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Underprioriteres kvinders sundhed?

Redigeret 7 september, 2009, 06:02 i Åben debat for kvinder
Ifølge en dansk jordemor, underprioriteres kvinders sundhed i forbindelse med fødsler.

Dette betyder blandt andet, at kvinder hastes igennem fødsler, hvorfor 80 procent af de førstegangsfødende brister mellemkødet.

Derudover mener jordemoren ikke, at sundhedspersonalet er dygtige nok til at sy bristede kvinder sammen igen, hvilket blandt andet kan resultere i inkontinens og et ødelagt sexliv.

Nyheden kan læses her:
http://premium.netdoktor.com/dk/portal/ ... M=5&Y=2009

Hvad mener I? Underprioriteres kvinders sundhed, når det gælder fødsler?


Med venlig hilsen

Redaktionen
Netdoktor
redaktionen@netdoktormedia.dk

Kommentarer

  • Indstillinger
    En mandlig bekendt sagde en gang til mig:
    ”Hvis det var mændene, der skulle føde børnene, ville de for længst have indført barselsorlov i to år før fødslen og i mindst fire år efter.”

    Selvfølgelig sagt med et glimt i øjet, men noget rigtigt er der nu i det, for vi kvinder har det med at finde os i alt for meget. Vi finder os i at blive fejet af. Se bare kvinders problemer med overgangsalder. Det er mere reglen end undtagelsen at kvinders ubehag i perioden fra de er 40 til de er 60 år simpelt hen fejes af bordet med bemærkningen: ”Det er overgangsalder – det må du bare finde dig i!” Det havde en mand aldrig accepteret.

    Så det er da nærliggende at fødende kvinder også bare ”smides i maskineriet” og gennem en i forvejen planlagt procedure, som er betinget af arbejdstider osv. for personalet og alt kommer således til at foregå på sygehusets betingelser. Midt i det hele kan man blive udsat for vagtskifte og man skal således lige pludselig forholde sig til en anden jordemoder, som måske opfatter tingene anderledes. Faderen må selvfølgelig gerne være med, men det er da ikke sikkert, der lige er plads til, at han evt kan overnatte sammen med sin familie, og mad skal han i hvert fald ikke forvente at få.

    Jeg er selv ude over den periode, men min datter og svigersøn venter en af dagene deres tredje barn. De har fra starten ønsket at fødslen skal foregå hjemme. Desværre blev det frarådet med den første, da min datter gik langt over tid og således skulle sættes i gang, men nummer to var en fantastisk og dejlig fødsel, hvor alt foregik stille og roligt i hjemmet – helt og holdent på forældrenes præmisser. Jeg havde den store ære at være med, da der gerne skal være nogle hjælpere til stede, og jeg regner da også med at være med, når nu nummer tre kommer.

    Jeg har egentlig ikke på fornemmelsen at netop det med hjemmefødsler er noget, der bliver talt ret meget om med de gravide. Jeg tror faktisk ikke, det er noget jordemoderen af sig selv fortæller kan lade sig gøre.

    ”Åhh, nej”, tænker sikkert nogen nu. ”Der kan jo gå alt muligt galt – og det er da frygteligt.”

    Ja, det kan der jo selvfølgelig, men fra det øjeblik, man opdager at noget måske er galt, og til der – også på sygehuset, - rent faktisk er klar til, at der kan blive gjort noget – går der ofte over en halv time – altså rigelig tid til en ambulance.

    Selvfølgelig skal man lytte, hvis der i forvejen tales om, at der kan blive komplikationer ved en fødsel, og så skal det da foregå på et sygehus, hvor man er forberedt på det, men langt hovedparten af fødsler er altså fuldstændig ukomplicerede, og kan sagtens foregå under afslappede former hjemme.

    Svineriet? Nej – vi havde et stykke plastik og et par gamle – selvfølgelig rene – håndklæder og dynebetræk, hvilket var alt rigeligt. Affaldet efterfølgede kunne være i en almindelig affaldpose, og der var ikke behov for gulvvask eller anden rengøring.

    Efter fødslen skal jordemoderen blive i to timer – der er rigelig tid til en kop kaffe og rigelig tid til at blive syet. Jordemoderen har slet ikke andre at forholde sig til, hvorfor hun ligeså godt kan bruge tiden fornuftigt og koncentreret.

    Forresten er det ikke noget, der koster. Man skal selvfølgelig sige det i forvejen, man får så et hjemmebesøg af en jordemoder, og når fødslen går i gang, skal man – som også nu – ringe til fødegangen og så bliver der sendt en jordemoder hjem til en, og det kan selvfølgelig tage lidt tid, inden hun når frem, så man skal nok ikke vente med at ringe til absolut sidste øjeblik, men alt det bliver man selvfølgelig informeret om i god tid, når man vælger hjemmefødsel.

    Jeg anbefaler at man tænker lidt i de baner om hjemmefødsel ikke kunne blive mere udbredt.
  • Indstillinger
    Undskyld, jeg blander mig. Men er det ikke lidt egoistisk at ville have en jordemoder hjemme helt for sig selv. Er der ikke mangel på sådanne på fødeafdelingen.
    Ja, jeg spø'r bare.
    venlig hilsen
  • Indstillinger
    Egoistisk??????
    Hvis ikke en fødende kvinde må tænke på sig selv, hvornår må man så???

    Og det er vel lige præcis det, denne tråd handler om. Skal vi virkelig finde os i at bare være en, man lige kommer forbi og kigger til, når der lige er tid? Og så under en fødsel???

    I øvrigt kan jeg oplyse dig om, at det er en bagvagt, der bliver kaldt ud til hjemmefødsler, at jordemødrerne nærmest står i kø for at være med til den slags. Min datter, der fødte en dejlig pige i maj ved en skøn, skøn hjemmefødsel - igen, havde ikke bare en jordemoder men også en jordemoderstuderende med, der var ovenud lykkelig for den heldige chance, hun dermed fik. Mens de var der sagde jordemoderen, at det faktisk er de færreste, der får lov til at opleve dette i deres studietid.

    Og - ikke mindst - ikke bare ressourcemæssigt men også økonomisk er hjemmefødsler langt billigere end sygehuset. Dog, for at komme tilbage til trådstart, så er det gennem en række år jo netop gjort sygeligt at føde et barn, hvorfor mange er bange/utrygge ved den metode, for den kan i alle højeste grad anbefales, både af hensyn til den fødende, men også det nye
    barn og faderen.

    Ved ukomplicerede graviditeter kan jeg kun anbefale hjemmefødsel, det er ubeskriveligt. Desværre har jeg ikke oplevet det selv, da jeg den gang simpelt hen ikke anede, at noget sådant kunne lade sig gøre. Men at jeg så har været så heldig at opleve det med min datter kan jeg kunne unde andre. Jeg holdt mig naturligvis i baggrunden, lavede kaffe, hentede hvad der nu skulle bruges og den slags - det er naturligvis meget vigtigt at have sine opgaver helt klart definerede.
Log in eller Registrér for at kommentere.