Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kan arene fjernes?

Redigeret 25 april, 2017, 09:55 i Selvskade
Heej.
Jeg er en pige på 17, som siden jeg var 12 har skåret meget i mig selv.
Jeg har nu ar fra top til tå, bogstaveligt talt.
Jeg har ar på ben, lår, mave, bryst, hals, hænder og arme.
min mor læste da jeg blev syg at man, hvis man havde haft en psykisk sygdom/ustabilitet kunne man få en laserbehandling for at fjerne de tydeligste og mest generende ar, hvis man var blevet erklæret rask, og en psykiater eller læge, kunne sige god for, at man ikke var i risikogruppe for at gøre det igen.
På onsdag er det ½ år siden jeg sidst skar i mig selv, så nu vil jeg gerne have arene væk inden jeg skal starte på HHX til sommer og ud at leve et "normalt" liv igen.

Er der nogen at jer der ved om man kan få det betalt af staten eller skal man selv betale?

Jeg har lige været inde at kigge på en del hjemmeside, hvor priserne er fra 1000 kr. pr ar, til 20.000 for hver arm.
Det har jeg i hvert fald ikke råd til, men synes det ville være pinligt at g og vise dem frem resten af mit liv.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har aldrig hørt om at man kan få hjælp af staten til den slags ar. Jeg har endda talt med min psykiater om det, da jeg har skåret i mig selv i 10 år.

    Laser kan ikke fjerne dine ar, desværre. Man kan gøre ar mindre tydelige, dvs hvis de er forhornede eller buler meget - kan man gøre dem flade.

    Jeg kan trøste dig med at de faktisk bliver mindre med årene.. Og en god undskyldning, som jeg altid bruger hvis folk spørger ind til dem: Jeg havde en hård periode da jeg var yngre, som jeg ikke håndterede korrekt. Så spørger de ikke mere ind til det - og det er desuden sjældent folk spørger ind til mine.

    Jeg begyndte for første gang at gå i tøj der viser mine arme for 2 år siden, og nu tænker jeg faktisk slet ikke på mine ar mere - med mindre jeg får en ny kæreste som jo nok bemærker det lidt mere end end klassekammerat ville gøre :-)

    du kan i øvrigt bede om fritagelse permanent fra fx idræt, så du slipper for at skulle stå der i undertøj hvis du har mange ar på kroppen.. Tal med studievejlederen om det, eller få en lægeattest fra din læge der skriver at du pga psykiske problemer ikke kan deltage i idræt.
  • Indstillinger
    Ja nu er dette indlæg godt nok gammelt, men jeg har en lille opmuntring til 1# ..

    Håber meget du nu har fundet ud af det du søgte, og har fået lavet arrene.
    Men hvis ikke:

    Hvis du går til egen læge, kan han henvise dig til en plastik-kirug, som så vil se på arrene, laser-behandling fik jeg dog at vide ikke gav så godt et resultat. Så jeg fik dem skåret op og lavet om, ja det lyder lidt bizart, men det er blevet et rigtig godt resultat. Hvis man tænker på en lige linje (som jeg går ud fra de fleste af dine ar er) så lægger man mere mærke til dem, end hvis linjen er lidt ujævn og bøjet, det lyder lidt underligt. Men det kan kirugen forklarer dig mere om.
    Dog er betingelsen at man ikke må have skåret sig i et halvt år, så de kan se at man er kommet på ret spor.
    - Jeg er hvertfald glad for jeg fik det gjort. Jeg var dog så dum at fortsætte med at cutte mig et års tid senere. Jeg var nok simpelthen bare ikke klar til at lægge det fra mig..

    Håber du kan bruge mit svar. :)
  • Indstillinger
    Hej. Det er godt nok lidt lang tid siden denne her debat har været igang og mit spørgsmål har ikke noget med selvskade at gøre. Jeg er en pige i teenageårene. Jeg har udhulinger i hovedet efter skoldkopper altså runde hullede ar. Folk siger de ikke lægger mærke til dem, men det gør jeg selv og jeg bliver tit ked af det når jeg kigger på dem. Jeg har ikke vildt mange men har et rundt et midt i panden som jeg hader som pesten, ville gøre alt for at få fjernet. Er det noget der kan lade sig gøre at få fjernet ? hvor? Hvor meget koster sådan noget? og hvis man vil være model må man så godt have få ar ? Hilsen xxxxxxx
  • Indstillinger
    Hey
    Jeg har et are fra skoldkopper og det sidder et rigtigt dumt sted mit på brystkassensen og det må ikke få sol jeg må ikke klø i det men jeg kommer nogle gange til at klø på det fordi det klør
    Hva kan jeg gøre jeg har en gang fået nået spørgeret ind i mit are og det gjorder meget av
    Er der nogle det ved hva man måske kan gører og hvad det måske ville koste og hvor man kan få det gjordt at får det fjernet
    Hilsen rikkepigen09
  • Indstillinger
    Som andre allerede har gjort, så bliver de mindre synlige med tiden.
    Mine arme er slet, slet, slet ikke kønne, men mine ar er ikke lige så tydelige, som de har været. Dog havde jeg det med at tattovere mig selv nogle gange i stedet. Resultaterne af dette er stadig det samme, så det.. Ja. :)

    Jeg vil selv ønske, at mine bare kunne forsvinde, men arene ikke længere er røde, og man kan begynde at gå i mindre tøj, så begynder man stille og roligt at "glemme dem". Min kæreste "ser dem ikke" nøjagtig som resten af familien ikke gør det. :)
  • Indstillinger
    anantas5anantas5
    Redigeret 15 maj, 2019, 16:11
    God creme til ar - https://shytobuу.dk Veldig bra produkt!
Log in eller Registrér for at kommentere.