Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ingen migræne efter blodprop

Redigeret 4 oktober, 2010, 14:33 i Hovedpine og migræne
Hej allesammen.
Jeg er en 16 årig pige som har haft migræne siden jeg var ca. 7 år. Mine andfald var rigtig slemme. Jeg fik hovedpine, kastede op, blev nogen gange midlertidigt lammet og blind og fik ryste- og svedeture. Kunne næsten ikke fungerer normalt i min hverdag og gik bare og ventede på det næste andfald. Men for ca. et år siden (maj 08) fik jeg konstateret en blodprop i benet pga. en arvelig blodmutation (factor 5 leiden). Har efterfølgende fået blodfortyndende medicin i snart et år, og har ikke haft et anfald siden jeg fik min blodprop... Syntes selv at det ville være et meget stort sammentræf hvis det bare "var gået over" samtidig med min "prop", men syns alligevel det er værd at underøge om de to ting måske har noget med hinanden at gøre.?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nej, jeg tror heller ikke på et sammentræf. Jeg har f.eks. problemer med migræne, når jeg har været oppe og flyve. Jeg bliver gerne meget dårlig bagefter, og vi har da også hørt, at hvis folk har problemer med blodtryk og er disponerede for blodpropper, så skal de tage ekstra foranstaltninger, hvis de skal på lange flyveture - støttestrømper, sørge for at bevæge sig osv.

    I flykabiner er trykket jo et andet, hvorfor det netop er der, der kan være disse problemer.

    Jeg har f.eks. gode efaringer med at drikke ekstraordinært meget vand, når jeg flyver, hvilket vel også et eller andet sted er blodfortyndende, så mht at dine migræneanfald er stoppet samtidig med, at du nu får blodfortyndende medicin tror jeg bestemt har en sammenhæng.

    Det var dog en barsk måde at få migræne "behandlet" på, men alligevel til lykke med det.
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg er 26 år og har haft migræne med aura (synsforstyrelser) i 4 år. Så i sommers fik jeg en blodprop i benet, samt i lungen. Og fantastisk nok har jeg heller ikke haft et eneste migræne anfald siden. Jeg har dog tænkt at det måtte være pga. den blodfortyndene medicin. Men ja det er da tankevækkende og nu er vi i hvert fald to med samme oplevelse.
  • Indstillinger
    Hej

    Det tror jeg, der kan der være noget om. Jeg fandt for mange år siden ud af, at levertran fjernede min migræne.
    Da jeg skulle opereres måtte jeg ikke tage levertran et stykke tid før af hensyn til, det ville bløde mere.
  • Indstillinger
    Jeg har været inde i debatten før, men det slår mig lige: Min mand er disponeret for blodpropper og er derfor på livsvarig blodfortyndende medicin, og han har forresten aldrig hovedpine, så der må da være en sammenhæng.
  • Indstillinger
    Også jeg har oplevet migræne igennem mange år,men for 11år siden fik jeg 2 blodpropper i hjernen men har ingen bivirkninger af dem,fuldt funktionsdygtig og meget aktiv,grunden var den at jeg har atrieflimmer .Jeg har siden ikke haft mere end nogle få lette anfald,måske 1 gang om måneden.Så jeg tror på at det er det blodfortyndende medicin som gør dette,jeg er i dag 69 år.
  • Indstillinger
    Hej alle jer,

    jeg synes at det er helt vildt interessant at høre om jeres erfaringer.
    Jeg vil høre jer ad, om I har talt med jeres læge om det?
    Jeg synes absolut, at det kunne være spændende at finde ud af, om det er noget, der bliver forsket i, og om der er statistikker for det.

    Mvh. en studerende neurologi nørd :-)
  • Indstillinger
    Min oplevelse er meget lig de tidligere besvarelser. Migræne op til flere gange månedligt. Påbegyndte blodfortyndende (hjertemagnyl og persantin) efter blodprop. Ingen migræne anfald overhovedet, gennem de 11 mdr. med blodfortyndende medicin. Stopper med persantin men fortsætter med hjertemagnyl. Migræneanfald er herefter vendt tilbage :-(
  • Indstillinger
    hej.

    Jeg vil også lige fortælle om mine oplevelser.

    Jeg har hele mit liv lidt af hovedpine også rene migræneanfald, hvor jeg også var meget dårlig.

    Jeg er nu 61 år og for 4 år siden fik jeg 2 nye kunstige knæ og har ikke haft anfald siden, det forsvandt omgående og jeg har ikke haft hovedpine en eneste gang siden.

    Jeg kender en som har fået ny hofte , hun har heller aldrig haft hovedpine siden.

    Det jeg tænker er at når man får nye knæ og hofter bliver der indopereret noget metal,der hvor de fjerner den dårlige knogle.

    Min mand fik for 7 år siden en blodprop i hjertet og fik derfor indsat en såkaldt STENT (også af metal ), han får også blodfortyndende medicin og har heller aldrig hovedpine

    Jeg tror mere på at det er dette materiale der gør at man ikke har hovedpine mere.

    Det lyder måske skørt, men hvis børn bliver køresyge, kan man sætte et stykke metal bag på bilen, så skulle det påvirke noget oppe i hjernen og køresygen forsvinde.
    Det metal de indopererer kan måske have samme virkning og hindre at man får hovedpine.

    Jeg syntes bare det virker som om det kunne have en sammenhæng.

    Hilsen Albini
  • Indstillinger
    HEJ:

    Det lyder da som om der er en sammenhæng.

    Efter at have læst dit indlæg har jeg talt med 2 blodproppatienter som også har fået en STENT, den ene led også meget af migræne, som forsvandt efter indgrebet.

    Derudover har min nabo fået 2 nye hofter og har heller ikke hovedpine mere, hvad hun også led en del af. Hun har aldrig fået blodfortyndende medicin.

    Hilsen V.L
Log in eller Registrér for at kommentere.