Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sæbe

Hej.
Jeg har en i familien der begyndt at vaske munden i sæbe, fremfor at benytte tandbørste og tandpasta. Argumentet skulle være det slider for meget på deres tænder at bruge tandpasta, og sæben gør dem rigeligt rene.
Mit spørgsmål er bare, er det ikke sundskadeligt at bruge sæbe i munden. Det skulle vist være en mild håndsæbe eller noget lignende.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan egentlig godt følge pointen at tandpasta, der jo indeholder slibemiddel, kan slide på tænderne, men jeg tror ikke på, at tænderne har særlig godt af at undvære børsten.

    Som sådan skulle der vel ikke være noget i vejen for at bruge sæbe, hvis det vel at værke er fri for diverse kemiske stoffer, selv om det da må give en rædselsfuld smag i munden, men det vælger man jo selv.

    Jeg vil dog bestemt mene, at man bør bruge børsten, så man kan få renset mellem tænderne - der gør man jo ikke ved at skylle munden eller måske bruge fingeren som børste.

    Tandpastaen - som man jo generelt bruger alt, alt for meget af - er jeg et eller andet sted enig i, at man sikkert sagtens kan undlade.
  • Indstillinger
    På Velværet.dk (eller velvaeret) kan du dels købe tandsæbe og læse et link til den bog/undersøgelse, der ligger til grund for anbefalingen af sæbe fremfor glycerin- og flourholdig tandpasta.
    Jeg er selv begyndt med sæbe, dog pt en uparfumeret fra Urtekram, har lige bestilt fra Velværet, .. altsammen i håb om at få renset nogle kindtænder, der har paradontose.
    Jeg vil meget gerne høre fra andre, der har erfaring med sæbe til tænder!?
    Der ligger en kort beskrivelse på Radiodokteren, under paradontose, en kvinde, Charlotte, fortæller at hun har fået has på en hårdnakket paradontose ved at skifte til håndsæbe..(dog nævner hun ikke hvilken).
    Og så er jeg efter mange kampe og megen tvivl interesseret i flourdebatten,
    blev engang indberettet til Norjyllands Amt (af skoletandlægen) for: antiflouristisk virksomhed og propaganda!! Det er calciumflourid, der er godt for tænder, men natrimflourid, der er i tandpasta. Som at erstatte salt med soda, fordi man er løbet tør??!! :-))
    Nu har jeg mest brugt Veleda og Vogels tandpastaer.. altså uden flour. Men jeg tænker meget på mine børnebørn, hvad skal jeg råde dem til.
    VH LB
  • Indstillinger
    Sæbe er ikke godt for tænder og renser ikke tænder ordenlig som med tandpasta d.v.s man får huller, at bruge tandbørsten uden tandpasta får man huller. så jeg vil hellere bruge tandpasta end at have huller i tænderne og ødelagte tænder. jeg har brugt tandpasta siden jeg var barn og mine tænder har ikke taget skade det er så fine og med ingen huller eller problemer så tror ikke at tandpasta er skadeligt for tænder som andre går og tror.
  • Indstillinger
    Man bruger sæben på en alm. tandbørste eller en elektrisk.. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad der er bedst, er først lige begyndt at prøve med sæbe, som et forsøg.
  • Indstillinger
    Hej

    For nylig hørte jeg om nogen som havde prøvet med salt; de fleste tandpastaer indeholder et stof som kan være kræftfremkaldende, jeg husker ikke om det var flour. ’Neem’ som er et Ayur veda produkt skulle være fri for dette stof.
    Zendium skummer mindst. God ånde Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.