Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

LS behandling i kbh

Redigeret 13 maj, 2009, 07:51 i Lichen Sclerosus
Hej med jer
Jeg fik sidste år, lige da jeg var blevet gravid, konstateret LS. Fordi jeg er gravid, har jeg ikke kunnet blive behandlet for symptomerne, men da jeg nu er ved at nærme mig termin, skal jeg ha' fundet en gynækolog i KBH, som er god på området.
Hverken min læge eller Frederiksberg hospital, som var dem der stillede diagnosen, kan hjælpe mig videre.
Jeg vil gerne have en holdbar løsning på sigt og håber derfor at I kan hjælpe mig med navnet/navnene på nogle gode behandlere i KBH
Håber at høre fra jer snart

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære du

    Først tillykke med graviditet, og forhåbentlig snart veloverstået fødsel...
    At have LS er som at finde vej i junglen....man ved aldrig om man er på rette spor, og der er ikke rigtig nogen man kan spørge....bortset fra her, så det var godt du fandt herind :-)

    Den læge, som ved absolut mest om dette område er Knud Damsgaard, som har en vulva klinik på Holbæk Sygehus. Du kan bede din egen læge om at henvise dig der til. Der er dog pæn lang ventetid, så hvis du selv har mulighed for at betale har han også en privat vulvaklinik, hvor ventetiden er kort. Jeg er ikke så meget inde i hvad det koster, men mener det er omkring 8000 kr.

    Du skriver ikke noget om, hvor plaget du er af sygdommen....har du dagligt ubehag, smerter, kløe, svie....kan du have sex?
    Det udarter sig meget forskelligt fra person til person, for nogle er det nærmest invaliderende, og andre lever med lidt kløe, og mærker eller intet...

    Den almindeligste behandling er at smøre med Dermovat salve, som er en gruppe IV steroid salve. Det tager straks kløen og ubehaget. Dog er der bivirkninger ved langvarig behandling, slimhinde og hud bliver papir tynd, og sprækker let, med store smerter til følge. På det stadium er det at det bliver svært, for hvad er så årsag og hvad er virkning/bivirkning??? Er det sygdommen eller cremen?

    Jeg vil anbefale dig at læse lidt mere her på siden, og evt. komme med i vores gruppe, som mødes et par gange om året. Det er altid fornøjeligt, og der kommer hele tiden nye til....så du skal være så hjertelig velkommen.
    Hvis du har lyst til det, så skriv til lichensclerosus@ofir.dk
    Men først og fremmest, så bed om at blive henvist til Knud Damsgaard.

    Mange hilsner med håb om en dejlig fødsel

    Anette
  • Indstillinger
    Hej med dig

    Og tillykke med graviditet og snarlig baby.

    Jeg fandt den her side, som beskriver sygdommen og mekanismerne omkring den. Der er osse meget detaljerede oplysninger om kostomlægning og kosttilskud o.a. Læsning, som jeg i hvertfald har stor nytte af. Håber du kan bruge det.
    Jeg skal til at igang nu med det samme. Jeg skal finde en veloplyst biopat og en ernæringskonsulent, som kan hjælpe mig med kosttilskudsprogram og omlægning af kostvaner.

    http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/lichscler.asp

    Jeg har haft diagnosen i et år og symptomerne i halvandet år. Jeg har ikke villet bruge cortisoncreme, da jeg instinktivt ikke er tryg ved det. Jeg ser da osse i artiklen, at den på sigt ikke er god for tilstanden.

    Måske er det alle tiders lejlighed med kostomlægning i forbindelse med nytilkommen verdenborger !? Måske svært, men osse meget oplagt.

    Venlig hilsen
    Ernalise
Log in eller Registrér for at kommentere.