Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Søvn, sorg, lakrids og sovepiller

Tror den overskrift sådan ca. dækker det som nok er mit problem.
Jeg har gennem snart 5 mdr. haft søvnproblemer. De startede i forbindelse med jeg havde en syg hund, og der turde jeg så ikke sove om natten. Jeg gav ikke mig selv lov til at sove. Hunden blev - heldigvis - rask, og jeg burde kunne sove..men nej...ca. samtidig får jeg målt mit kolesterol som er for højt, og jeg beslutter mig for at ændre mine kostvaner. Får en masse mere energi, begynder til flere typer sport og tænker NU må jeg kunne sove, men nej...i forbindelse med min kostomlægning dropper jeg noget af det jeg holder mest af, nemlig chokolade, og erstattet det med lakrids de aftener jeg bare synes jeg MÅ have lidt slik. Jeg ved det kan forhøjet ens blodtryk, så har fået mit blodtryk tjekket engang om måneden og det er helt uændret.
For knap 2 måneder siden bliver en anden af mine hunde syg. Hun gennemgår en står operation, overlever og har det super, men jeg ved hun ikke mere har så langt igen som hun har haft. Hun døde så sidste mandag. Min kære gamle hund, som aldrig har været syg før for 2 mdr siden. Efter i 1½ måned at have passet og plejet hende nærmest døgnet rundt og derfor ikke fået meget søvn, tænkte jeg, nu MÅ jeg kunne sove...fik 1 dag, gik 2 dage...nu må jeg da sove...nu må jeg være ovre chokket, men nej...jeg er så træt så træt, men kan ikke sove. Hvis jeg endelig falder i søvn vågner jeg med et sæt, som nogen står og rusker i mig ganske kort tid efter, hvis jeg er heldig kan der gå en lille time, men typisk en 20-30 min.
Jeg var ved lægen i torsdags. han kunne konstatere jeg så "træt og trist ud" - noget af en doktorgrad han har sig!! Han gav mig nogle sovepiller som hedder Imozop. har nu forsøgt dem siden i torsdags. Først med den dosis han har skrevet på (1 tabl til natten og er 3,75 mg) men hjalp absolut intet, har så i 2 nætter forsøgt med dobbelt dosis...gør mig rigtig træt....bliver tung i hele kroppen, men kan stadg ikke sove...er som hjernen bare ikke vil slukke... ville give meget for bare 4 timers søvn! - ja eller to timers søvn helt uden at vågne! Jeg spiser sundt, jeg dyrker motion (selvom jeg snart er så træt jeg ikke kan slæbe mig afsted) men sove...nej...
Jeg har siden starten af året får "Nada" øre akupunktur 1-2 gange om ugen. Det giver mig noget fysisk ro...nogle få gange også lidt mere ro oppe i hovedet, men nu her synes det heller ikke at hjælpe overhovedet.
Jeg har den sidste uges tid haft meget mørke tanker om at hvis jeg ikke snart får noget søvn, så magter jeg bare slet ikke livet mere. Føler mig som sådan ikke "selvmordstruet" -men føler mig dog deprimeret, og så træt jeg snart ikke kan mere :-(
Mine spørgsmål. Er der nogen som har nogle gode ideer? hvad som helst? Er der nogen som ved om det at jeg pludselig spiser ganske mange lakridsen kan være grunden? Ja og endelig, er der nogen som har samme erfaring som mig med Imozop, at de bare slet ikke virker?
Mvh
*Auri*

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Auri

    Du spørger efter en hvilken som helst god idé.

    Som du har det nu, er det vist mest noget akut krisehjælp, der må til - for man kan slet ikke løse problemer, hvad det så end er, så længe man er i så stort underskud, som du må være.
    Måske kunne hypnose være en mulighed for dig? Det kan være meget effektivt, bl.a. mod søvnløshed. Hvis det handler om noget uforløst sorg ell. andet i forbindelse med dine hunde, så kan man også arbejde med det. Jeg kan forestille mig, at med den træthed og mangel på søvn, så vil alene den stærke fysiske og mentale afslapning, man oplever under hypnose, kunne være virkeligt god for dig.

    Afhængigt af problemet kræver hypnose sædvanligvis ikke så mange behandlinger. Men det er jo dyrt, så jeg ved ikke, om det økonomisk er muligt for dig.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene
    Tusind tak for dit svar. Jeg har faktisk fået sov lidt i nat....var lidt som en lettelse at skrive herinde. Lidt som så havde jeg da gjort et eller andet nyt som måske kunne hjælpe.
    Kan du fortælle mig hvad jeg "ca" skal regne med for en gang hypnose? Jeg er førtidspensionist, så penge er ikke det jeg har mest af, men mit helbred, og lige nu min søvn, kommer før alt andet, så må jeg spare pengene på noget andet.
    Mvh
    *Auri*
  • Indstillinger
    Hej Auri

    Det glæder mig for dig, at du har fået sovet lidt i nat. Det er så vigtigt med en sammenhængende søvn.
    Forstår udmærket, at det har været en lettelse at skrive herinde. Det hjælper tit at handle og bare det at få sat ord på problemerne er også handling. Og så giver handling jo håb om, at der vil ske ét eller andet (og det gør der som regel også :-)

    Prisen for hypnose og anden behandling, kan vist være ret varierende. Prisen for en session ligger nok typisk mellem 800-1100 kr. Måske kan man finde noget billigere og det er måske også noget geografisk betinget. Men man skal også være opmærksom på, om det er en kvalificeret behandler, der har en ordentlig terapeutisk uddannelse.
    Du kan evt. prøve at søge under 'hypnoterapi' eller 'hypnose' på nettet, så vil du få rigtigt mange sider frem...
    Bor du i Københavnsområdet, vil jeg meget gerne anbefale den terapuet, jeg har gået hos. Han er dygtig. I så fald kan du sende mig en mail (den står under min profil).

    Fordelen ved hypnose er (som jeg vist nævnte), at mange problemer ofte kan løses med ganske få behandlinger.

    Hvis det på nogen måde kan lade sig gøre, forstår jeg udmærket, at du vil omprioritere nogle ting for at få råd til det. Jeg har selv gjort det samme. Helbredet må komme i første række, hvis det overhovedet er muligt.

    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.