Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

mangler forklaring og forståelse for lavt stofskifte

Redigeret 20 maj, 2009, 16:54 i Forstyrrelser i stofskiftet
Har haft lavt stofskifte siden 2001 (31 år dengang) og har i alle disse år fået samme dosis nemlig eltroxin 50/75 mg (hver anden dag) Sidste år i december begyndte jeg at få influenca sympt. og i jan. begyndte der at tilstøde diffuse smerter i muskler/led/knogler Jeg kan ikke helt finde hoved og hale i hvad der er hvad.
Mine stofskifte tal var lidt for lave og jeg steg (i Jan.) til 75 hver dag. I marts bliver jeg tiltalende dårligere og kan nu have svært ved at løfte en dyne, åbne en karton mælk osv, Bliver indl. 1-04-2009 pga ildebefindende. De opdager i løbet af 4-5 timer (akutte blodprøver)at mit tal er på 19 og jeg blev straks sat op til 100 mg eltroxin hver dag. efter 14-16 dage aftager de fleste af mine muskel/led symt. og jeg tænkte "super"...men desværre er det accelreret igen for 5-6 dage siden, og jeg er ved at gå fra forstanden. Jeg har så mange smerter i min højre arm at jeg nu har søgt dispensation for min kommende eksamen da jeg ikke kan skrive i mere end 15-20 min ad gangen. Jeg har aldrig før været bekendt med at lav stofskifte kunne lave så meget ravage i en krop! men hvor er jeg da frustreret over at lægerne ikke er bedre til at afhjælpe problemerne. Fik taget blodpr. igår og afventer nu svar, og jeg håber at min "elendighed" trods alt skyldes at min medicin stadig ikke er velreguleret. Har andre oplevet diffuse muskel/led smerter ved denne sygdom.

Birgitte
«1

Kommentarer

• Ja, du kan tro, at jeg kender til alle disse smerter. I mit tilfælde dukker smerterne op, hver gang stofskiftet bliver bare lidt for lavt. En overgang var mine arme så smertende og stive, at jeg ikke kunne nå op i mine overskabe i køkkenet, og skulle jeg lægge rent på sengen, kunne det ende med at jeg græd fordi mine arme og hænder gjorde så ondt. Smerterne i benene kommer, når jeg sidder og går væk igen, når jeg først får benene lidt i gang. Mine smerter forsvindder hver gang som dug for solen, når stofskiftet kommer lidt op. God bedring til dig!
    Hilsen fra Pjevs
  • Hej ved ikke lige om det er det rigtige sted. Men faldt over jeres beskrivelse af muskelsmerter. Jeg fik i sep.2007 konstateret for højt stofskifte, Blev indlagt 4 gange pga. hjertet og fik i nov. 2007 radiojod beh. Havde inde da gevaldige problemer med hjertebanken. men har gennem mange år haft ekstra systoler, så det har jeg vænet mig til, men så kammede det helt over. Havde mange svedeture Troede det var overgangsalder med alle de gener det nu ku´give.
    Men det jeg vil frem til er, jeg fik tjekket det i okt. 2008. Der var det fint. Jeg har nu i gennem flere måneder haft smerter i benene efter at have siddet stille og ind i mellem sm. ud venster side af brystet og venstre arm. Ind i mellem får jeg kraftig hjertebanken. Kan det være et udtryk for det er ved at være for lavt?? Hvor tit får man det tjekket efter en radiojod behandlig?. Synes nok min læge har svært ved at tage mig alvorlig. Tror han mener, det mere er et psykisk problem. At det er fordi jeg er stresset. Hvis nogen kunne være behjælpelig med nogle svar, ville det være dejligt.
    Mange hilsner
    Mulle59
  • Kære Mulle.
    Jeg ville få bestilt tid hos lægen snarest for at få tage nye stofskifteprøver. Jeg er også lidt bekymret for, at du har smerter i brystet og som stråler ud i venstre arm.
    Jeg syntes bestemt, at du skal have en henvisning for nærmere udredning på sygehuset.
    Ja, de læger, som tilskriver alt det som psykisk, det er kun for, at de ikke ved hvordan de skal handle!!!
    God bedring.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Mulle!

Smerter i benene ved stillesiden og hård (ikke hurtig) hjertebanken sådan "anfaldsvis" er noget der for mig hører sammen med for lavt stofskifte. Også antallet af ekstrasystoler stiger, når mit stofskifte bliver lavt. Jeg har som du fået radiojod - derfor det lave stofskifte. Andre symptomer jeg får, når stofskiftet er for lavt er langsom puls, ømme led, tørre barkede områder på huden, ildebefindende med bleghed svimmelhed og besvimelsesfølelse, hævede hænder og hævelser under øjnene, tab af det yderste af øjenbryn osv.osv.Jeg ville bede om at få taget nye stofskifteprøver, hvis jeg var dig. Der er ingen grund til at gå alt for længe med et muligt for lavt stofskifte, jo lavere det bliver jo længere varer det, før du bliver bedre igen.
    Hilsner fra Pjevs
  • Hej Pjevs. Tak for dit svar Det er gener jeg let kan genkende. Især det med sm. i benene. Har mange gange meget svært ved at komme ud og stå på benene når jeg har sovet og hvis jeg ligger og ser Tv på sofaen. Hvor tit får du tjekket det stofskift. Hvornår har du fået radiojod beh.
    Hilsen Mulle59
  • Hej alle,
    jeg kender bestemt til de smerter, men har ikke fået endelig konstateret at mine smerter skyldes mit for lave stofskifte, haft mine smester siden feb., var ved reumatologen i går, han mente at det var det, der skulle tages flere blodprøver og så skulle jeg komme igen om 5 uger og få svar. Men mine smerter er alle vegne i ben og ærme, kender I også til meget uro i benene, især om aftenen? Jeg havde lige håbet på at få noget for det men må nu vente yderligere 5 uger, ØV.

Hilsen Birgitte W
  • Hej Mulle.
    Det er fire år siden jeg fik radiojod. Først gik stofskiftet kun lidt ned, jeg skulle stadig tage stofskiftenedsættende medicin. Så havde jeg et år, hvor jeg var medicinfri og havde det sådan nogenlunde - og så blev det til sidst for lavt. Jeg får checket stofskiftet ca. hver 3. måned, fordi det stadig ændrer sig hele tiden, jeg får brug for mere og mere Eltroxin.
    Pjevs
  • Hej Pjevs. Har bestilt tid til blodprøver i morgen. Er godt nok spændt på om det er det der er galt. Har ikke fået det tjekket siden sep. 08. Det skulle jeg måske nok have gjort. Nu er det sådan jeg har haft ekstra systoler siden jeg var helt ung, så det er jeg sådan set vant til. Har i perioder fået blodtrykssænkende medicin for det. Startede med det igen da jeg fik konstateret det var for højt. Nu har jeg til gengæld lav puls og bliver tit utilpas og svimmel. Tilbage i sep. 07 da jeg fik konstateret for højt stofskifte stoppede jeg også med at ryge. Det har til nu givet 24 ekstra kilo og slås med. Så jeg synes godt nok det er ved at være lidt bøvlet.
    mvh. Mulle59
  • Hej Birgitte10. Jeg kan ikke nikke genkendende til regulær uro i benene, men smerterne kan jeg tale med om. Jeg har også sm. i venstre arm og venstre side af brystet. Jeg er undersøgt på kryds og tværs hjertemæssig, fordi jeg havde utrolig mange ekstra slag da det var forhøjt. Det har jeg fået medicin for de sidste par år. Så dem har jeg ikke så tit. Nu har jeg, som tidligere nævnt langsom puls. Min sm. kommer, når jeg skal igang efter at have siddet eller ligget. Det hjælper så når jeg har gået lidt rundt. Men det føles nogen gange som om, man er en gigtplaget 80 årig dame. Får du ikke medicin for dit lave stofskifte? Synes godt nok det var længe og skulle vente i 5 uger på svar. Håber du kan holde humøret oppe imens
    mvh. Mulle59
  • Hej igen Mulle!
    Lav puls er jo også et symptom på lavt stofskifte, ligesom man også kan blive svimmel og utilpas, det bliver jeg i hvert fald. Dine ekstra kilo er måske heller ikke allesammen forårsaget af dit rygestop? Jeg har i hvert fald haft svært ved at undgå at tage på, siden mit stofskifte blev for lavt.
    Før jeg fik radiojod sagde lægerne, at et lavt stofskifte var meget lettere at regulere end et højt, men jeg synes helt bestemt, at det lave er værre at leve med end det høje. Jeg har fået rigtig mange skavanker med i købet sammen med det lave stofskifte.
    Pjevs
Log in eller Registrér for at kommentere.