celleskrab.
Da jeg har haft kondylomer som yngre, og derfor jo har det virus i min krop, man får kondylomer af, kunne jeg rigtig godt tænke mig at få foretaget et celleskrab lidt oftere end hver 3 år, som man automatisk blir kaldt ind til.
Nu står jeg så overfor det problem, at min læge ikke vil foretage en sådan undersøgelse, da jeg kun kan få det foretaget, når jeg blir indkaldt hver 3 år.
Jeg fortæller min læge, af jeg har læst en artikkel af en gynokolog, som skriver det ville være fornuftigt med et celleskrab oftere, når man har/ har haft kondylomer. Min læge siger til dette, at det kun er for at den gynekolog, som har skrevet den artikkel vil tjene flere penge.
Kan det virkelig passe? Er der nogen der får foretaget et sådan celleskrab oftere end hver 3 år herinde. Eller kan det bare ikke lade sig gøre.
hilsen smilmusen77
Nu står jeg så overfor det problem, at min læge ikke vil foretage en sådan undersøgelse, da jeg kun kan få det foretaget, når jeg blir indkaldt hver 3 år.
Jeg fortæller min læge, af jeg har læst en artikkel af en gynokolog, som skriver det ville være fornuftigt med et celleskrab oftere, når man har/ har haft kondylomer. Min læge siger til dette, at det kun er for at den gynekolog, som har skrevet den artikkel vil tjene flere penge.
Kan det virkelig passe? Er der nogen der får foretaget et sådan celleskrab oftere end hver 3 år herinde. Eller kan det bare ikke lade sig gøre.
hilsen smilmusen77
Kommentarer
Så et eller andet sted er jeg da enig med din læge - der er da ingen grund til at få foretaget denne test oftere, når det er noget andet, du er disponeret for.
På den anden side, så er det da rigtigt fint, du er opmærksom, når du nu har de gener, så derfor har du da krav på at få at vide, hvad der eventuelt er at gøre, for at opdage et eventuelt udbrud så hurtigt/tidligt som muligt.
I øvrigt har jeg i en række år fået det foretaget en gang årligt - men det var fordi jeg havde haft celleforandringer, men heldigvis var det ikke forstadie til livmoderhalskræft, men netop fordi, der havde været de celleforandringer, ville min læge gerne holde øje med mig nogle år. På et tidspunkt fik jeg at vide, at det altså ikke var nødvendigt længere, så jeg røg tilbage til normal gænge med en indkaldelse hvert tredie år.
Så jo, der kan altså være situationer, hvor det skønnes nødvendgt med oftere undersøgelse, men det skønnes altså ikke i dit tilfælde.
mentak for din kommentar
Kondylomer er ikke den samme virus som giver livmoderhalskræft. Det er rigtigt at de begge er en HPV (Human Papillomavirus), men kondylomer kan ikke udvikle sig til livmoderhalskræft. Det er en anden form. Der er 2 -3 varianter (mener jeg) af HPV der kan udvikle sig til kræft, resten er enten uskadelige eller giver disse vorter forskellige steder på kroppen. Der kan evt. læses mere om det på: http://www.vaccinemodkraeft.dk/livmoderhalskraeft/
den viste atybiske celler.
nu har jeg så fået taget den igen og jeg fik dette svar fra min læge på mail.
(Celleprøve fra livmoderhalsen viser let grad af
epitelforandring, der kan skyldes let dysplasi og samtidig
forekomst af HPV.)
åhh hvad betyder så lige det.. har prøvet at søge om det, men synes ikke rigtig jeg kan få et præsis svar