Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forskel på kalorier fra fedt eller kulhydrat?

Redigeret 4 maj, 2009, 10:50 i Sund kost
Hej.
Vil man få det største vægttab ved at få kalorier fra fedt eller ved at få kalorier fra kulhydrater, eller gør det ingen forskel?

Altså har det en betydning for et vægttab om man får fedtkalorier eller kulhydratkalorier?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej igen

    Energi er energi, uanset om den kommer fra fedt, kulhydrater eller protein. Der er ingen grund til at antage, at energien fra fedt feder mere end energi fra kulhydrater.

    Der er det samlede kalorieregnskab, der betyder noget.

    Men jeg tror, at det er individuelt, hvad der mætter bedst. Så måske vil nogle mennesker foretrække visse madvarer frem for andre under en slankekur, simpelthen fordi de mætter bedre i forhold til mængden af kalorier. Du kan jo prøve dig lidt frem.

    Masser af mennesker mener, at det er en god ide at spare på kulhydraterne, dvs. de foretrækker at skære ned på kulhydrater (undtagen kulhydrater fra grønsager), og så tillader de sig selv at spise lidt flere af de sunde fedtstoffer og det livsvigtige protein.

    Jeg har kigget lidt på min havregrynspose, og jeg kan se, at 200 g havregryn om dagen svarer til ca. 5 portioner havregrød. Hvis jeg var dig, ville jeg nøjes med 1 portion havregrød om dagen, f.eks. til morgenmad. Ved de andre måltider ville jeg bruge den såkaldte tallerken-fordeling:

    • Halvdelen af tallerkenen eller portionen dækkes med grønsager
    • Så dækkes en fjerdedel af tallerkenen med lille stykke fisk, kød eller et æg
    • Resten af tallerkenen fyldes ud med kartofler, ris eller brød

    Hvad du end gør, så sørg for at få nogle grønsager.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg har fundet en artikel her på Netdoktor, som jeg gerne vil henvise til:

    http://www.netdoktor.dk/overvaegt/artikler/kostsund.htm

    Der står blandt andet:

    ”Nye undersøgelser har vist, at man taber sig mere ved at spise en fedtfattig kost med mange proteiner end en fedtfattig kost med mange kulhydrater. Det skyldes, at protein mætter bedre end fedt og kulhydrat.”

    Jeg vil derfor helt klart anbefale dig at spise noget protein – både af hensyn til din vægt og af hensyn til din sundhed.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.